جدیدترین اخبارجهان

کارگردانی که از ایران فرار کرد، یک فیلم و یک پیام امید به کن می آورد

محمد رسول اف در یک کنفرانس خبری برای فیلم دانه انجیر مقدس جزئیاتی از فرار خود از کشور برای جلوگیری از محکومیت زندان را فاش کرد

کارگردانی که از ایران فرار کرد، یک فیلم و یک پیام امید به کن می آورد

محمد رسول اف کارگردان فیلم در حین فیلمبرداری فیلم جدید خود دانه انجیر مقدس متوجه شد که به دلیل ساخت فیلم هایی که در انتقاد از دولت تندرو ایران هستند، با هشت سال زندان مواجه است.

کارگردانی که از ایران فرار کرد، یک فیلم و یک پیام امید به کن می آورد
کارگردانی که از ایران فرار کرد، یک فیلم و یک پیام امید به کن می آورد

رسول اف از ایران گریخت و راهی آلمان شد و هفته گذشته برای حضور در جشنواره فیلم کن وارد فرانسه شد. پس از نمایش فیلم دانه انجیر مقدس در رقابتی که جمعه شب در جشنواره دریافت کرد، رسول‌اف قول داد به ساخت فیلم‌هایی ادامه دهد که وضعیت کشورش را روشن کند.

وی روز شنبه در یک کنفرانس خبری گفت جمهوری اسلامی، مردم ایران را به گروگان گرفته است. بنابراین، صحبت در مورد این تلقین بسیار مهم است.

فیلم دانه انجیر مقدس که در پس‌زمینه‌ای از اعتراضات دانشجویی در تهران می‌گذرد، یک قاضی بازپرس دادگاه انقلاب در تهران را دنبال می‌کند که کار تأیید احکام اعدام، شروع به تلفات سنگینی بر او و خانواده‌اش می‌کند. پارانویای قاضی پس از گم شدن اسلحه‌اش تشدید می شود و از آنجایی که او مشکوک به همسر و دخترانش می شود که علیه او توطئه کرده اند، اقدامات شدیدی انجام می دهد تا مشخص کند مقصر کیست.

رسول اف گفت که ایده ساخت این فیلم در سال ۲۰۲۲ به ذهنش خطور کرده بود، زمانی که او در کنار جعفر پناهی کارگردان به دلیل امضای طوماری که از نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی خواسته بود در اعتراضات عمومی خویشتن داری کنند، زندانی شد.

کارگردانی که از ایران فرار کرد، یک فیلم و یک پیام امید به کن می آورد
کارگردانی که از ایران فرار کرد، یک فیلم و یک پیام امید به کن می آورد

پس از آزادی در فوریه ۲۰۲۳، کارگردان شروع به تدوین طرحی برای فیلمبرداری دانه انجیر مقدس به صورت مخفیانه و با یک گروه کوچک کرد. مهسا رستمی بازیگر این فیلم در این نشست خبری گفت بعضی وقت‌ها می‌گفتند یکی بیرون در کمین است و همه پراکنده می‌شویم. ما فقط دعا کردیم که این پروژه تا انتها دنبال شود.

این بدان معنا بود که کارگردان مجبور شد از تلفن خود که به اعتقاد او مقامات از آن برای ردیابی محل اختفای او استفاده می کردند صرف نظر کند. رسول اف گفت و پس از اینکه در حین فیلمبرداری در مکانی دورافتاده به کووید مبتلا شد، تیم سازنده یک شناسه جعلی تهیه کردند تا او بدون افشای محل اختفا در بیمارستان بستری شود.

رسول اف به خاطر می آورد که به بازیگران و گروهش گفته بود زندگی ما شبیه زندگی گانگسترها است، با این تفاوت که ما گانگسترهای سینما هستیم.

به گفته وکیل وی، بابک پاک نیا، دادگاهی در ایران رسول اف را پس از اینکه فیلم‌هایش را نمونه‌هایی از تبانی به قصد ارتکاب جنایت علیه امنیت کشور اعلام نمود، به هشت سال زندان و شلاق محکوم کرد. .

رسول اف به این حکم اعتراض کرد تا برای خود زمان بخرد تا فیلمبرداری انجیر مقدس را تمام کند، اگرچه متوجه شد که انجام این کار می تواند او را در معرض خطر بیشتری قرار دهد.

کارگردانی که از ایران فرار کرد، یک فیلم و یک پیام امید به کن می آورد
کارگردانی که از ایران فرار کرد، یک فیلم و یک پیام امید به کن می آورد

رسول اف گفت بدیهی است که می‌دانستم ساخت این فیلم منجر به اتهامات اضافی علیه من خواهد شد. با خودم گفتم دیگر نباید به این موضوع فکر کنم، باید این در را در ذهنم ببندم و این کاری بود که کردم. برای اینکه بتوانم فیلمبرداری فیلم را به پایان برسانم، روی سرعت پایین اداره حقوقی حساب کردم.

در ماه مارس، رسول اف متوجه شد که درخواست تجدیدنظر او شکست خورده و حکم تایید شد. او که می دانست به زودی بازداشت خواهد شد، دو ساعت فرصت داشت تا تصمیم بگیرد که بماند یا فرار کند. او در کنفرانس خبری گفت این تصمیم آسانی نبود. هنوز صحبت کردن در مورد آن با شما آسان نیست.

رسول اف گفت که با کمک فعالان جوانی که در دوره قبلی خود در زندان ملاقات کرده بود، وسایل الکترونیکی خود را دور انداخت و از مرز کوهستانی ایران به خانه ای امن رفت. رسول اف گفت که قبل از فرار با مقامات آلمان که قبلاً در آنجا زندگی می کرد در تماس بوده و آنها برای او پاسپورت موقت صادر کرده اند. او گفت که او تنها چند روز پیش وارد اروپا شد.

با این حال، او فیلمسازانی را که هنوز در ایران هستند تشویق می‌کرد که استقامت کنند.

رسول اف گفت آزادگانی هستند که با عزت فراوان می خواهند به هر قیمتی فیلم بسازند. تنها پیام من به سینمای ایران این است از ارعاب و سانسور در ایران نترسید. آنها کاملاً قادر به حکومت نیستند، آنها سلاح دیگری جز ترور ندارند.

حتی قبل از مرگ ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، در سقوط بالگرد آخر هفته گذشته، این کشور با انبوهی از مشکلات از جمله مشکلات اقتصادی، سرکوب مخالفان عمومی و گسترش درگیری ها با اسرائیل مواجه بود. تحلیلگران انتظار دارند که انتخابات جایگزین رئیسی که قرار است در ۲۸ ژوئن برگزار شود، شانس کمی برای انحراف رهبری جمهوری اسلامی از مسیر تندرو آن خواهد داشت.

با این حال رسول اف و بازیگرانش در کن به امیدی چسبیده بودند. در این نشست خبری دو بازیگر زن فیلم رستمی و ستاره ملکی که آنها نیز از ایران فرار کرده بودند با او همراه شدند. آنها گفتند که امیدوارند تغییر شرایط به آنها امکان بازگشت در آینده را بدهد.

ملکی گفت: من یک یقین دارم. شما به زودی شاهد این پیروزی خواهید بود.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا