جدیدترین اخبارجهان

شورشیان حوثی یمن به کشتی مملو از غلات که عازم ایران بود حمله کردند

یک کشتی فله‌بر متعلق به یونان با پرچم جزایر مارشال که در اوایل این هفته مورد حمله شورشیان حوثی قرار گرفت، محموله غله به مقصد ایران داشت

شورشیان حوثی یمن به کشتی مملو از غلات که عازم ایران حمله کردند

مقامات روز پنجشنبه گفتند، یک کشتی فله‌بر متعلق به یونان با پرچم جزایر مارشال که در اوایل این هفته مورد حمله شورشیان حوثی یمن قرار گرفت، محموله غله به مقصد ایران داشت.

شورشیان حوثی یمن به کشتی مملو از غلات که عازم ایران حمله کردند
شورشیان حوثی یمن به کشتی مملو از غلات که عازم ایران حمله کردند

حمله به لااکس در حالی صورت می‌گیرد که حوثی‌ها به حملات خود به کشتی‌ها در سراسر کریدور دریای سرخ ادامه می‌دهند، بخشی از کارزاری که به گفته آنها هدف از آن تحت فشار قرار دادن اسرائیل و غرب بر سر جنگ غزه است. با این حال، از آنجایی که حمل و نقل از طریق آن شریان در طول ماه‌های حملات کاهش یافته است، شورشیان کشتی‌های مرتبط با جمهوری اسلامی و همچنین خطوط حیاتی اقتصادی تهران در چین و روسیه را هدف قرار داده‌اند.

در ابتدا پس از حمله، لااکس مقصد خود را فجیره در امارات متحده عربی ذکر کرده بود. با این حال، در روز پنجشنبه، مقصد فهرست شده آن بندر امام خمینی، ایران بود.

در بیانیه ای که توسط نیروی دریایی فرانسه مستقر در امارات منتشر شد که در خاورمیانه گشت زنی می کنند، محموله غلات این کشتی نیز به مقصد ایران مشخص شد. در این بیانیه آمده است که تیمی از جیبوتی خسارات ناشی از این حمله را که شامل پهپادها و موشک‌ها بود، بازرسی کرده و هیچ ماده منفجره خطرناکی در کشتی پیدا نکردند.

تصاویر منتشر شده توسط نیروی دریایی فرانسه آسیب هایی را هم در خط آب کشتی و هم در عرشه آن نشان می دهد.

شورشیان حوثی یمن به کشتی مملو از غلات که عازم ایران حمله کردند
شورشیان حوثی یمن به کشتی مملو از غلات که عازم ایران حمله کردند

شرکت امنیتی خصوصی LSS-SAPU گفت، حمله روز سه‌شنبه شاهد اصابت پنج موشک به لااکس در طول این حمله چند ساعته بود. LSS-SAPU که قبلاً به تخلیه دریانوردان از روبیمار مورد حمله حوثی ها که بعدا غرق شد کمک کرد، گفت که هیچ هشدار قبلی از طریق رادیو از طرف حوثی ها وجود نداشته است.

LSS-SAPU در زمان حمله سه نگهبان امنیتی مسلح روی کشتی لااکس داشت. اداره کارگران مهاجر فیلیپین در بیانیه ای اعلام کرد که در میان خدمه کشتی ۱۳ فیلیپینی و یک اوکراینی بودند.

به گفته اداره دریانوردی ایالات متحده، حوثی ها از نوامبر بیش از ۵۰ حمله به کشتی ها، کشته شدن سه ملوان، توقیف یک کشتی و غرق کردن کشتی دیگر انجام داده اند.

روز چهارشنبه، یک پهپاد دیگر آمریکایی MQ-9 Reaper ظاهراً در یمن سقوط کرد و حوثی‌ها ادعا کردند که یک موشک زمین به هوا به سمت آن شلیک کرده‌اند. نیروی هوایی ایالات متحده هیچ هواپیمای ناپدید شده ای را گزارش نکرده است، و این مشکوک است که این پهپاد ممکن است توسط سیا هدایت شده باشد. تنها در این ماه ممکن است سه نفر گم شده باشند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا