جدیدترین اخبارجهان

بیانیه مشترک E3 در رابطه با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل

بریتانیا، فرانسه و آلمان (E3) پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بحث در مورد اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ بیانیه مشترکی صادر کردند

بیانیه مشترک E3 در رابطه با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل

شورای امنیت امروز در مورد اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که زیربنای توافق هسته ای جمهوری اسلامی است و تعهدات هسته ای جمهوری اسلامی را مشخص می کند، بحث کرد. این مصوبه قرار است در اکتبر سال آینده فسخ شود. بنابراین ۱۶ ماه آینده برای یافتن راه حل دیپلماتیک برای بحران هسته ای جمهوری اسلامی بسیار مهم خواهد بود.

بیانیه مشترک E3 در رابطه با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل
بیانیه مشترک E3 در رابطه با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل

بسیار نگران‌کننده، گزارش‌های اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوباره نشان می‌دهد که تهران با ادامه تشدید فعالیت‌های هسته‌ای خود بسیار فراتر از محدودیت‌های توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی موسوم به برجام، در مسیر اشتباهی حرکت می‌کند. پیشرفت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، که برخی از آنها غیرقابل برگشت هستند، برجام را تهی کرده و بازگشت به راه‌حل مذاکره را دشوارتر خواهد کرد. این در حالی است که مقامات رژیم ایران در مورد توانایی این کشور در ساخت سلاح هسته ای و تغییر احتمالی به اصطلاح دکترین خود اظهاراتی صادر کرده اند که صراحتاً مغایر با معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش داد که کل ذخایر اورانیوم غنی شده جمهوری اسلامی اکنون بیش از ۳۰ برابر حد مجاز برجام است. جمهوری اسلامی در حال افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده خود به سطحی بی سابقه برای کشوری بدون برنامه تسلیحات هسته ای است. چنین فعالیتی هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد.

اخیراً، جمهوری اسلامی نصب و راه اندازی هزاران سانتریفیوژ پیشرفته دیگر را در چندین سایت از جمله تأسیسات عمیق زیرزمینی فردو دنبال کرده است. بر اساس برجام، جمهوری اسلامی متعهد شد که هیچ یک از این سانتریفیوژها را نصب یا راه اندازی نکند و از این سایت برای اهداف غنی سازی استفاده نکند. ما مجدداً از تهران می‌خواهیم تا گسترش درگیری ها را متوقف کند و به تعهدات خود به برجام بازگردد.

بیانیه مشترک E3 در رابطه با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل
بیانیه مشترک E3 در رابطه با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل

عدم همکاری جمهوری اسلامی با آژانس در طول سالیان متمادی، عدم اشاعه جهانی را تضعیف می کند. همچنین آژانس را از انجام کار حیاتی برای ارزیابی برنامه هسته ایجمهوری اسلامی باز می دارد. طبق درخواست مکرر مدیرکل و شورای حکام، توافقات تهران با آژانس و تعهدات قانونی آن باید به طور کامل و بدون تاخیر بیشتر پیگیری شود. این به ویژه نگران‌کننده است که ببینیم جمهوری اسلامی به‌طور قاطع تعهد قانونی خود را برای اعلام تأسیسات هسته‌ای جدید به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس کد اصلاحی ۳.۱ رد می‌کند.

دولت‌های ما در طول سال‌های متمادی راه‌حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی را دنبال کرده‌اند و به حمایت از تلاش‌های دیپلماتیک برای اطمینان از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای ادامه خواهند داد، اما تهران باید به طور جدی و فوری به تعهدات خود در قبال دیپلماسی و تعهدات الزام‌آور قانونی در زمان باقیمانده‌ ۱۶ ماه قبل از انقضای این قطعنامه احترام بگذارد. 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا