جدیدترین اخبارجهان

انبار باروت جدید اسرائیل

ترور اسرائیل در ایران و لبنان، بیش از هر زمان دیگری از زمان حمله تروریستی حماس در ۷ اکتبر، خاورمیانه را به یک جنگ ویرانگر منطقه ای نزدیک کرده است

انبار باروت جدید اسرائیل

مارپیچ خطرناک گسترش درگیری می‌تواند ایالات متحده را عمیق‌تر به بحران منطقه‌ای بکشاند و منجر به رنج توده‌ای فراتر از غزه شود، جایی که امیدها برای آتش‌بس و معامله گروگان‌ها پس از ماه‌ها مذاکره دقیق از بین می‌رود.

انبار باروت جدید اسرائیل
انبار باروت جدید اسرائیل

برای پرزیدنت بایدن، که قول داده از ماه‌های باقیمانده از سمت خود برای پایان دادن به جنگ اسرائیل و حماس و بازگرداندن گروگان‌ها به خانه استفاده کند، خطرات تعیین‌کننده میراث باقی مانده است. بایدن روز پنجشنبه در تماسی با نخست وزیر بنیامین نتانیاهو، که در آن دو رهبر درباره استقرار نظامی جدید برای محافظت از اسرائیل در برابر جمهوری اسلامی گفتگو کردند، بر تعهد خود به امنیت اسرائیل تاکید کرد.

اکنون ۱۰ ماه است که جنگ اسرائیل و حماس موجی از خشونت ها را در سایر نقاط خاورمیانه ایجاد کرده است. درگیری های اخیر تهدید می‌کند که به جنگی همه جانبه در جبهه‌های مختلف تبدیل شود.

دولت بایدن متقاعد شده است که جمهوری اسلامی به تلافی قتل اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران در اوایل این هفته، ظرف چند روز به اسرائیل حمله خواهد کرد.

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، روز پنجشنبه وعده انتقام قتل فواد شکر، فرمانده ارشد نظامی اسرائیل در بیروت را داد. نصرالله در مراسم تشییع جنازه شکر گفت ما دیگر در مورد جبهه‌های جداگانه صحبت نمی‌کنیم و نسبت به مرحله جدید جنگ هشدار داد.

یمن رهبر شورشیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی روز پنجشنبه در پاسخ به ترور هنیه توسط اسرائیل، قول پاسخ نظامی داد. دو هفته پیش، اسرائیل برای اولین بار در تلافی بیش از ۲۰۰ حمله حوثی ها علیه اهداف اسرائیل، از جمله حمله پهپادی به تل آویو، یمن را مورد حمله قرار داد.

انبار باروت جدید اسرائیل
انبار باروت جدید اسرائیل

عراق پس از ماه ها آتش بس غیررسمی، شبه نظامیان شیعه طرفدار جمهوری اسلامی در عراق حملات خود را به نیروهای آمریکایی در منطقه از سر گرفتند. ایالات متحده این هفته در پاسخ به تهدید فزاینده به یک پایگاه شبه نظامیان در جنوب عراق حمله کرد.

در چندین نوبت از ۷ اکتبر، اسرائیل از آستانه یک جنگ فاجعه بار و چند جبهه عقب نشینی کرده است.

در ۱۱ اکتبر، کابینه امنیتی اسرائیل که هنوز از حمله غافلگیرانه حماس شوکه شده بود و از یک جبهه دیگر در شمال می ترسید یک حمله گسترده به حزب الله را در نظر گرفت. نتانیاهو علیه آن تصمیم گرفت.

در ۱۳ آوریل، جمهوری اسلامی برای اولین بار در تاریخ ۳۵۰ موشک و پهپاد به سمت اسرائیل شلیک کرد تا به انتقام از کشته شدن یکی از فرمانده هایش در سوریه توسط اسرائیل. تحت فشار ایالات متحده، نتانیاهو تصمیم گرفت فوراً پاسخی ندهد و در عوض دستور حمله نمادین به ایران را صادر کرد.

اکنون، مقامات آمریکایی بیم آن دارند که رویدادهای روزها و هفته های اخیر مجموعه ای از امتیازات آشکار را ایجاد کرده است که جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن در منطقه مصمم به حل و فصل آن هستند.

بایدن و دستیاران ارشدش از وضعیت فعلی به شدت ناامید شده اند.

انبار باروت جدید اسرائیل
انبار باروت جدید اسرائیل

مقامات آمریکایی نه برای شکر حزب الله، که در کشتن ۲۴۱ تفنگدار دریایی آمریکا در بیروت در سال ۱۹۸۳ دست داشت، و نه برای هنیه حماس که کشتار ۷ اکتبر را جشن گرفت، عزاداری نمی کنند.

اما پس از دیدار هفته گذشته بایدن با نتانیاهو در دفتر بیضی شکل، مقامات آمریکایی فکر کردند که در حال پیشرفت به سمت توافق گروگانگیری و آتش بس غزه هستند.

سپس اسرائیل هنیه را که نماینده حماس در آن مذاکرات بود، بدون مشورت با واشنگتن کشت. اصرار دولت مبنی بر اینکه آتش‌بس هنوز در دسترس است، کم‌کم به صدا در می‌آید.

از سوی دیگر، نتانیاهو احساس جسارت می کند. از نظر بقای سیاسی او، این بهترین هفته نخست وزیر از ۷ اکتبر بود.

نتانیاهو اکثراً اخبار خوشایند را به مردم اسرائیل رسانده است کشته شدن هنیه، شکر و تایید مرگ محمد دیف، رهبر نظامی حماس در حمله ماه گذشته اسرائیل.

در تماسی که دو مقام آمریکایی آن را سخت توصیف کردند، بایدن به نتانیاهو گفت که ایالات متحده به اسرائیل در دفاع از خود در برابر حمله جدید جمهوری اسلامی کمک خواهد کرد اما تاکید کرد که کاهش تنش باید اولویت باشد.

دولت بایدن نگران است که بسیج کردن همان ائتلاف بین المللی و منطقه ای از کشورهایی که به اسرائیل در دفع حمله قبلی جمهوری اسلامی در آوریل کمک کردند، دشوارتر باشد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا