جدیدترین اخبارجهان

پس از ۱۰ ماه جنگ، سینوار، رئیس حماس همچنان در حال فرار از نیروهای اسرائیلی است

جست و جوی اسرائیل با انتصاب رئیس تروریسم به رهبری کلی حماس در پی کشتار هنیه، فوریت بیشتری پیدا می کند

پس از ۱۰ ماه جنگ، سینوار، رئیس حماس، همچنان در حال فرار از نیروهای اسرائیلی است

از زمان قتل عام حماس در جنوب اسرائیل در ۷ اکتبر، یحیی سینوار در صدر فهرست تحت تعقیب‌های اسرائیل قرار داشت، اما رئیس تازه منصوب شده گروه تروریستی فلسطینی مانند همیشه دست نیافتنی باقی مانده است.

پس از 10 ماه جنگ، سینوار، رئیس حماس، همچنان در حال فرار از نیروهای اسرائیلی است
پس از ۱۰ ماه جنگ، سینوار، رئیس حماس، همچنان در حال فرار از نیروهای اسرائیلی است

فرماندهان اسرائیلی بر این باورند که سینوار ۶۱ ساله در هزارتویی از تونل‌هایی که حماس در طول سال‌ها در زیر نوار غزه ساخته، پنهان شده است؛ احتمالاً در خان یونس یا رفح.

در ماه دسامبر، نخست وزیر بنیامین نتانیاهو اعلام کرد که ارتش خانه سینوار را محاصره کرده است، اما از آن زمان تاکنون اطلاعات کمی در مورد محل نگهداری او وجود ندارد.

مایکل میلشتاین، تحلیلگر اسرائیلی و مشاور سابق وزارت دفاع می گوید سؤالات بی پاسخ بسیاری وجود دارد.

او افزود من کاملا مطمئن هستم که مکان های زیادی وجود دارد که او می تواند پنهان شود، و او مردان زیادی در اطراف خود دارد که واقعاً به او وفادار هستند و از او حمایت می کنند.

تلفات اسرائیل در حمله زمینی به حماس در غزه و در عملیات نظامی در امتداد مرز با نوار به ۳۳۱ نفر می رسد.

سینوار از زمان حمله و کشتار در ۷ اکتبر در ملاء عام دیده نشده است.

اما در ماه فوریه، ارتش اسرائیل تصاویری از مردی را منتشر کرد که می‌گفت سینوار در تونل قدم می‌زند.

فیلم سیاه و سفید دوربین مداربسته در یک عملیات نظامی پیدا شد. ارتش نتوانست به طور مستقل صحت ویدیو را تأیید کند.

پس از 10 ماه جنگ، سینوار، رئیس حماس، همچنان در حال فرار از نیروهای اسرائیلی است
پس از ۱۰ ماه جنگ، سینوار، رئیس حماس، همچنان در حال فرار از نیروهای اسرائیلی است

پنهانی به مخفیگاه

دریاسالار دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل در یک نشست تلویزیونی در آن زمان گفت که این ویدئو نتیجه شکار ما بود. شکار متوقف نخواهد شد تا زمانی که او، مرده یا زنده دستگیر شود. ما مصمم هستیم که او را دستگیر کنیم.

هاگاری گفت که این ویدئو مهم نبود، بلکه اطلاعاتی که ارتش می توانست از آن به دست آورد، به یافتن سایر تروریست های ارشد کمک می کرد.

چند روز بعد، وزیر دفاع یوآو گالانت ادعا کرد که سینوار در حال فرار است و از پناهگاهی به مخفیگاه دیگر در حال حرکت است.

در اوایل ماه جاری، ارتش اعلام کرد که در ماه ژوئیه محمد دیف، رئیس شاخه مسلح حماس که توسط اسرائیل به عنوان معمار سینوار در قتل عام ۷ اکتبر شناخته می شود، کشته است.

در روزهای اخیر شایعاتی مبنی بر ملاقات سینوار با گروگان هایی که هنوز در غزه نگهداری می شوند، منتشر شده است.

هنگامی که آتش بس یک هفته ای در پایان نوامبر منعقد شد و ده ها گروگان در ازای اسرای فلسطینی آزاد شدند، یکی از اسیران آزاد شده ادعا کرد که سینوار را دیده است. پسرش به کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل گفت اما پس از بازجویی از یوچوید لیفشیتز، ۸۵ ساله، سرویس های امنیتی به این نتیجه رسیدند که این سینوار نیست که او دیده است.

یکی از رهبران ارشد حماس با اشاره به شاخه مسلح این گروه به خبرگزاری فرانسه گفت با استفاده از ابزارهای پیچیده، او با تمام رهبری جنبش در داخل غزه و خارج و همچنین با گردان های القسام ارتباط برقرار می کند. 

این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت او از رویه‌های امنیتی پیچیده برای حفاظت شخصی خود پیروی می‌کند، اما این مانع از ادامه وظایف و تصمیم‌گیری او نمی‌شود.

وی افزود که سینوار به زودی در مورد انتصاب خود به عنوان رئیس حماس صحبت خواهد کرد.

پس از 10 ماه جنگ، سینوار، رئیس حماس، همچنان در حال فرار از نیروهای اسرائیلی است
پس از ۱۰ ماه جنگ، سینوار، رئیس حماس، همچنان در حال فرار از نیروهای اسرائیلی است

حدس و گمان

در همین حال، غیبت او گمانه‌زنی‌های فراوانی را در مورد مکان او دامن می‌زند.

برخی ادعا می کنند که او را در حال قدم زدن در خیابان های غزه برای جشن گرفتن انتصاب جدید خود به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس و جانشین اسماعیل هنیه که هفته گذشته در تهران ترور شد یا ملاقات با خانواده های فلسطینی آواره جنگ دیده اند. تایید نشده است.

رسانه‌های اسرائیلی همچنین حکایات و جنبه‌هایی از شخصیت او را از بسیاری از کسانی که مدتی را با او در زندان‌های اسرائیل گذرانده‌اند، گزارش کرده‌اند، جایی که او به مدت ۲۳ سال به دلیل کشتن دو سرباز اسرائیلی و همچنین چهار فلسطینی مظنون به همکاری با اسرائیل بود.

او ارشدترین زندانی در بین ۱۰۲۷ زندانی امنیتی فلسطینی بود که در ازای گیلاد شالیت، سرباز ربوده شده ارتش اسرائیل در سال ۲۰۱۱ آزاد شدند.

دیپلمات‌ها، روزنامه‌نگاران و مفسران اغلب در مورد چگونگی ارتباط سینوار با دیگر مقامات جنبش تروریستی خارج از غزه حدس می‌زنند، با توجه به اینکه او در مذاکرات غیرمستقیم با اسرائیل برای آتش‌بس شرکت دارد و پاسخ‌های او چندین روز طول می‌کشد تا به آنها برسد.

میلشتاین گفت اگر او به عنوان سپر توسط گروگان‌ها محاصره شود، تعجب نمی‌کنم. او می‌داند که اگر توسط گروگان‌ها محافظت شود، حمله اسرائیل به او دشوارتر خواهد بود.

میلشتاین گفت که سینوار افراد زیادی دارد که به او احترام می گذارند، در حالی که دیگران از او می ترسند. او باید از غزه هایی که یا از او می ترسند یا به ایدئولوژی حماس پایبند هستند کمک می گیرد. گروه تروریستی اسلامی آشکارا متعهد به نابودی اسرائیل است و انتصاب سینوار به عنوان بالاترین مقام خود در این هفته به عنوان تأکیدی بر حمایت حماس از حمله و کشتار ۷ اکتبر که او سازماندهی کرده بود، تلقی می شود.

در حالی که برخی ادعا می کنند او غزه را ترک کرده است، اکثر کارشناسان حماس این ایده را رد می کنند. گای آویاد، مورخ نظامی اسرائیلی گفت او از مردن نمی ترسد.

پس از ۱۰ ماه جنگ، سینوار، رئیس حماس، همچنان در حال فرار از نیروهای اسرائیلی است

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا