جدیدترین اخبارجهان

روابط روسیه با جمهوری اسلامی قوی تر می شود

همانطور که روابط دفاعی آنها نشان می‌دهد مسکو و تهران جنگها علیه اسرائیل و اوکراین را به‌طور نامحدودی مرتبط می‌دانند

روابط روسیه با جمهوری اسلامی قوی تر می شود

هفته گذشته، زمانی که سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت روسیه و وزیر دفاع سابق روسیه در تهران بود، گزارش‌هایی مبنی بر اینکه روسیه سامانه‌های موشک‌های بالستیک کوتاه برد اسکندر و سامانه‌های جنگ الکترونیک مورمانسک-بی‌ان را به ایران منتقل کرده است، منتشر شد. در صورت تایید، این انتقال نشان می‌دهد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای پیروز شدن در جنگ خود علیه اوکراین چه تلاشی خواهد کرد.

روابط روسیه با جمهوری اسلامی قوی تر می شود
روابط روسیه با جمهوری اسلامی قوی تر می شود

اسکندر با بردی در حدود ۳۱۰ مایل و توانایی شلیک کلاهک های متعارف یا هسته ای، جزء اصلی توانایی موشک های بالستیک روسیه است. این در حالی است که مورمانسک-BN برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ به کار گرفته شد و یک سیستم مدرن است که بدون شک یک ارتقاء برای جمهوری اسلامی خواهد بود.

این نقل و انتقالات همراه با احتمال دستیابی جمهوری اسلامی به هواپیماهای جنگنده سوخو-۳۵ روسیه یا به زودی در اختیار گرفتن آنها به وضوح نشان دهنده قیمت گزاف فناوری پیشرفته ای است که تهران در ازای کمک به اوکراین از مسکو استخراج می کند.

و همانطور که جمهوری اسلامی از نظر آنچه می تواند از روسیه تهیه کند در زنجیره غذایی بالا می رود، تهدید علیه منافع و متحدان ایالات متحده در خاورمیانه در حال گسترش است. از آنجایی که روسیه نه تنها به طور فعال به رژیم ایران در تقویت دفاعش در برابر حملات آینده کمک می کند، بلکه فن آوری های نظامی پیشرفته و پول نقد حاصل از فروش تسلیحات را نیز در اختیار تهران قرار می دهد و به آخوندها این امکان را می دهد که در سراسر منطقه و فراتر از آن اختلاف و خشونت ایجاد کنند.

گسترش روابط نظامی به نظامی و صنعتی دفاعی بین جمهوری اسلامی و روسیه جنبه دیگری از راه هایی است که تصمیم روسیه برای آغاز تهاجم تمام عیار خود به اوکراین، سرعت و دامنه همکاری نزدیک تر دشمنان ایالات متحده را افزایش داد.

روابط روسیه با جمهوری اسلامی قوی تر می شود
روابط روسیه با جمهوری اسلامی قوی تر می شود

البته، جمهوری اسلامی و روسیه پیش از فوریه ۲۰۲۲ روابط دفاعی قوی داشتند. با این حال، این رابطه عمدتاً شامل خرید تسلیحات روسی توسط تهران بود. از آن زمان، تحولات جدید این پارادایم را تغییر داده است و نه تنها توانایی مسکو را برای جلوگیری از فناوری پیشرفته از رژیم ایران تضعیف می کند، بلکه حتی در برخی موارد، این کشور را به موقعیت غیرعادی جستجوی فناوری جمهوری اسلامی وادار می کند.

مسکو با مشاهده استفاده موفقیت‌آمیز اوکراین از هواپیماهای بدون سرنشین Bayraktar TB2 ترکیه در مراحل اولیه جنگ، به تهران روی آورد تا شکافی را در آنچه که به سرعت به یکی از اجزای اصلی جنگ تبدیل می‌شد، یعنی جنگ هواپیماهای بدون سرنشین، پر کند. و طی دو سال گذشته، هواپیماهای بدون سرنشین به عنصر اصلی روابط دفاعی بین این دو کشور تبدیل شده‌اند. جمهوری اسلامی در آگوست ۲۰۲۲ انتقال پهپادهای تهاجمی و نظارتی به روسیه را آغاز کرد و از آن زمان، مسکو پهپادهای ایرانی را علیه اهداف اوکراینی در حملات ازدحامی مستقر کرد تا بر دفاع هوایی محدود اوکراین چیره شود.

پهپادهای ایرانی را می‌توان ارزان و به‌طور انبوه تولید کرد، بنابراین حتی زمانی که با موفقیت رهگیری می‌شوند، اگر با موشک‌های گران‌قیمتی که زمان تولید طولانی‌تری دارند سرنگون شوند، هزینه‌ای متورم می‌کنند. علیرغم محموله نسبتاً کمی که دارند، آنها هنوز هم به خانه های غیرنظامیان، زیرساخت های انرژی و نیروهای خط مقدم آسیب وارد می کنند. و تا پایان فوریه، روسیه حدود ۴۶۰۰ هواپیمای بدون سرنشین طراحی شده توسط جمهوری اسلامی را به سمت اوکراین شلیک کرده بود.

برای مثال، شاهد-۱۳۶ با استفاده از طراحی موتوری که از فناوری به‌طور غیرقانونی از یک شرکت آلمانی به دست آمده است، می‌تواند با قیمت ۲۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ دلار در هر واحد ساخته شود. و اگرچه جمهوری اسلامی روسیه را مجبور به پرداخت هزینه قابل توجهی برای این پهپادها (۱۹۳۰۰۰ دلار) کرد، این هزینه هنوز تنها کسری از هزینه ای است که روسیه باید برای تولید موشک هایی مانند کالیبر، KH-101 یا اسکندر خرج کند.

روابط روسیه با جمهوری اسلامی قوی تر می شود
روابط روسیه با جمهوری اسلامی قوی تر می شود

روسیه برای کاهش بیشتر هزینه هر واحد و افزایش تعداد کلی پهپادهای موجود برای استفاده، اکنون دانش ایرانی را خریداری کرده و کارخانه ای را برای تولید داخلی در منطقه تاتارستان خود نیز راه اندازی کرده است. بنابراین، روسیه اکنون شاهد مونتاژ می‌کند و بسیاری از قطعات البته نه همه را به صورت بومی تولید می‌کند، در حالی که ورودی‌های بالاتر برای کارخانه، مانند موتور، میکروالکترونیک و اپتیک، یا در چین تولید می‌شوند یا از آن تامین می‌شوند.

طبق گزارش‌ها، مسکو اکنون قصد دارد تا تابستان آینده سالانه ۶۰۰۰ فروند از این پهپاد تولید کند. و نگران‌کننده‌تر، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مهندسان روسی جنبه‌های خاصی از طراحی خود را بهبود بخشیده‌اند، از جمله پوشش‌هایی که آن‌ها را برای رادار کمتر دیده می‌کنند.

روسیه علاوه بر استفاده از نیروی کار نوجوان از یک مدرسه مجاور برای مونتاژ این پهپادها، از تبلیغات ضدغربی، دستمزدهای بالاتر و همچنین روابط با افراد قدرتمند در مناطقی مانند اوگاندا برای جذب استعدادهای مهندسی از آفریقا برای تقویت بازده خود استفاده می کند.

در تلاش پوتین برای یافتن ماشین‌های کشتار بیشتر، تارهای به ظاهر نامتجانس با هم تنیده شده‌اند. و چالش‌های ناشی از تعمیق روابط بین مسکو و تهران یکی ناشی از ترکیبی از ضرورت، همگرایی منافع و نیاز مبرم به آنچه دیگری ارائه می‌دهد برای مدتی با غرب باقی خواهد ماند.

نقش جمهوری اسلامی در حملات ۷ اکتبر حماس به اسرائیل تا حدی هدیه ای به روسیه بود تا فشار بر نیروهای خود در اوکراین را کاهش دهد و شکاف هایی را در ائتلاف غربی ایجاد کند. همانطور که در این رابطه دفاعی همزیستی نشان داده می شود، روسیه و جمهوری اسلامی جنگ علیه اسرائیل و اوکراین را به طور نامحدودی به هم مرتبط می دانند و ما در غرب احمقانه خواهیم بود که آنها را تقسیم کنیم.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا