جدیدترین اخبارجهان

جمهوری اسلامی به ارسال موشک به روسیه اعتراف کرد

یک نماینده مجلس کمتر از ۴۸ ساعت پس از هشدار مقامات آمریکایی درباره این محموله ها و تعمیق روابط با روسیه درباره این توافق صحبت کرد

جمهوری اسلامی به ارسال موشک به روسیه اعتراف کرد

علیرغم انکار رسمی اجمهوری اسلامی، یک نماینده مجلس کمتر از ۴۸ ساعت پس از هشدار مقامات آمریکایی درباره ارسال موشک و تعمیق روابط نظامی روسیه و رژیم ایران، به این توافق اعتراف کرد.

جمهوری اسلامی به ارسال موشک به روسیه اعتراف کرد
جمهوری اسلامی به ارسال موشک به روسیه اعتراف کرد

ما تحریم ها را از طریق مشارکت با روسیه دور می زنیم. احمد بخشایش اردستانی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی کشور گفت ما سویا، ذرت و سایر کالاها را از روسیه وارد می کنیم. جمهوری اسلامی تحت تحریم‌های شدید غرب قرار دارد که دسترسی این کشور به ارزهای سخت را محدود می‌کند و این کشور را مجبور می‌کند کالاها را با غذا و سوخت مبادله کند.

تحلیلگران گفته اند که تهاجم کرملین به اوکراین در سال ۲۰۲۲ به ایجاد یک محور جدید ضدغربی با روسیه و رژیم ایران در هسته آن سرعت بخشید، مفهومی که به نظر می رسد اردستانی آن را تایید کرده است.

ما به حزب الله، حماس و حشدالشعبی موشک می دهیم، پس چرا به روسیه ندهیم؟ وی به رسانه های ایران گفت اروپایی ها به اوکراین سلاح می فروشند. ناتو وارد اوکراین شده است، پس چرا ما نباید با ارسال موشک و پهپاد به روسیه از متحد خود حمایت کنیم؟

مقامات اطلاعاتی آمریکا نیز تایید کرده اند که جمهوری اسلامی ۲۰۰ موشک بالستیک به روسیه ارسال کرده است. این موشک ها از آن زمان به عنوان موشک های فتح-۳۶۰ شناسایی شده اند که از کامیون های قابل مانور شلیک می شوند و قابل مقایسه با هیمارهای ساخت آمریکا هستند.

جمهوری اسلامی به ارسال موشک به روسیه اعتراف کرد
جمهوری اسلامی به ارسال موشک به روسیه اعتراف کرد

جمهوری اسلامی دو سال است که هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه می‌دهد، اما بیل برنز، مدیر سیا، روز شنبه در رویدادی در لندن گفت که ارسال موشک‌های جمهوری اسلامی به روسیه باعث گسترش شدید در روابط نظامی رژیم ایران و روسیه خواهد شد.

وی گفت این یک خیابان دو طرفه است. روسیه می‌تواند برای کمک به موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی کارهایی انجام دهد تا استفاده از آنها علیه دوستان و شرکای ما در سراسر خاورمیانه خطرناک‌تر شود.

سر ریچارد مور، رئیس MI6 که در همان مراسم آقای برنز سخنرانی می کرد، گفت که جمهوری اسلامی انتخاب کرده است که در جنگ روسیه در اوکراین شرکت فعال داشته باشد.

او گفت اگر چیزهایی در میدان نبرد بیایند، خیلی سریع آشکار می شود. منفجر می شود، غیرنظامیان اوکراینی را می کشد، زیرساخت های آنها را نابود می کند.

هنگامی که ایالات متحده هیمارهای اوکراین را در سال ۲۰۲۲ فرستاد، آنها به کمک به تغییر شتاب جنگ، حمله به مراکز فرماندهی و مراکز لجستیکی روسیه در پشت خط مقدم و وادار کردن ارتش روسیه به عقب نشینی اعتبار داشتند.

حداقل روی کاغذ، فتح-۳۶۰ تا حد زیادی آزمایش نشده، که تنها در سال ۲۰۲۲ رونمایی شد، به نظر می رسد سلاحی حتی قوی تر باشد.

جمهوری اسلامی به ارسال موشک به روسیه اعتراف کرد
جمهوری اسلامی به ارسال موشک به روسیه اعتراف کرد

حداکثر سرعت آن ۴ ماخ در مقایسه با حداکثر سرعت موشک های شلیک شده توسط هیمارس ۲.۵ ماخ است. موشک های فتح-۳۶۰ نیز محموله ای معادل ۳۳۰ پوند حمل می کنند که تقریباً دو برابر موشک های هیمارس است. اگرچه آنها چندان دقیق در نظر گرفته نمی شوند، اما تحلیلگران گفتند که موشک های فتح-۳۶۰ کمتر مستعد دخالت در سیستم هدایت آنها هستند، فرآیندی که به عنوان جعل شناخته می شود.

فرزین ندیمی، کارشناس ارشد موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک، گفت که تحویل موشک‌های فتح-۳۶۰ به روسیه نشان‌دهنده نقش فزاینده تهران به عنوان تامین‌کننده تسلیحات برای کرملین است.

وی گفت تحویل موشک‌های کوتاه‌برد مانند فتح-۳۶۰ راه را برای تحویل نهایی موشک‌های دوربردتر باز می‌کند.

تحلیلگران می گویند که موشک های فتح-۳۶۰ به ویژه در خط مقدم جبهه طولانی دونباس، جایی که کرملین همچنان به تمرکز حملات خود با وجود تهاجم اوکراین به منطقه کورسک جنوبی روسیه ادامه داده است، ویرانگر خواهد بود.

روز یکشنبه، وزارت دفاع روسیه گزارش داد که نیروهای این کشور روستای دیگری را در فاصله سه مایلی حومه پوکروفسک، شهری که قبل از جنگ ۶۰۰۰۰ نفر جمعیت داشت و در تقاطع های راه آهن و جاده های مهم قرار دارد، تصرف کردند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا