جدیدترین اخبارجهان

دیپلمات جمهوری اسلامی مدعی است اسرائیل از عراق خاک ایران را تهدید می کند

اظهارات محمدکاظم الصادق، سفیر جمهوری اسلامی در عراق در مورد اقلیم کردستان عراق جنجال برانگیخت

دیپلمات جمهوری اسلامی مدعی است اسرائیل از عراق خاک ایران را تهدید می کند

اظهارات وی توسط رسانه های متعددی از جمله وبسایت فارسی زبان ABS News و سایت رسانه عربی Mideast News منتشر شد.

دیپلمات جمهوری اسلامی مدعی است اسرائیل از عراق خاک ایران را تهدید می کند
دیپلمات جمهوری اسلامی مدعی است اسرائیل از عراق خاک ایران را تهدید می کند

اقلیم کردستان در شمال عراق یک منطقه خودمختار است که اختیارات حکومتی خود را دارد. جمهوری اسلامی در گذشته حملاتی را به منطقه انجام داده و مدعی شده که موساد و همچنین مخالفان کُرد را هدف قرار داده است. سفیر جمهوری اسلامی اظهارات جدیدی درباره حضور معارضان کرد در شمال عراق مطرح کرد و مدعی شد اسنادی داریم که نشان می‌دهد اسرائیلی‌ها از خاک منطقه علیه ایران استفاده کرده‌اند.

وی در گزارشی از اظهارات خود گفت اطلاعات ما حاکی از حضور موساد در اربیل است و می‌گوید زمانی که اربیل را بمباران کردیم، از خود دفاع می‌کردیم زیرا مخالفان کرد و اسرائیلی‌ها از اراضی منطقه برای هدف قرار دادن ما استفاده می‌کردند.

وزارت کشور اقلیم کردستان بر اساس پستی که دفتر آنها در شبکه های اجتماعی منتشر کرد، این اظهارات را به شدت محکوم کرد. سفیر جمهوری اسلامی در عراق در یک مصاحبه تلویزیونی اتهامات بی‌اساسی را علیه اقلیم کردستان مطرح کرد و بار دیگر بمباران غیرنظامیان در اربیل را به دفاع از خود در برابر اسرائیل ربط داد.  ما به شدت تمام اتهامات، دروغ ها و تهمت های بی اساس که در گذشته علیه کردستان شده است را رد می کنیم.

متن اظهارات سفیر جمهوری اسلامی فراتر از تهمت زدن به اقلیم کردستان و تهدید اسرائیل است. قرار است مسعود پزشکیان رئیس جمهور در اولین سفر خارجی خود در ماه جاری به عراق سفر کند. قرار است سفیر جمهوری اسلامی راه را برای تحقق آن هموار کند. تمرکز تهران بر امضای قراردادهای جدید با عراق است. برخی از این موارد مربوط به امنیت است. جمهوری اسلامی می خواهد مطمئن شود که مخالفان کرد که برخی از آنها در اقلیم کردستان مستقر هستند، از مناطق مرزی خارج شده و به طور کلی از نفوذ آنها کاسته خواهد شد.

صادقیان در گفت و گو با شبکه رووداو، یک رسانه کردی، گفت عراق کشور مهمی در منطقه است و از منظر سیاست خارجی پزشکیان مورد توجه است، زیرا رئیس جمهور اعلام کرد که سیاست خارجی او بر اساس اهمیت کشورهای همسایه است. 

دیپلمات جمهوری اسلامی مدعی است اسرائیل از عراق خاک ایران را تهدید می کند
دیپلمات جمهوری اسلامی مدعی است اسرائیل از عراق خاک ایران را تهدید می کند

تهدیدات رژیم ایران

رژیم ایران تهدید کرده است که از نیروی نظامی علیه گروه های مخالف کرد در شمال عراق استفاده خواهد کرد. گروه هایی هستند که تهران با آنها در حال جنگ است و در ایران و عراق حضور دارند. اینها شامل حزب دمکرات کردستان ایران (PDKI)، حزب حیات آزاد کردستان (پژاک)، کومله و غیره است.

رژیم ایران همچنین با ادعای هدف قرار دادن مخالفان و همچنین مدعی هدف قرار دادن آنچه که ادعا می کند حضور اسرائیل در اربیل است، حملات موشکی بالستیک را به اربیل هدف قرار داده است. این حملات منجر به کشته شدن غیرنظامیان شده است و هیچ مدرکی مبنی بر صحت ادعاهای رژیم ایران ارائه نکرده است. تهران مدت‌هاست که دولت اقلیم کردستان (KRG) را متهم کرده است که به گروه‌های مخالفی که آنها را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند پناه می‌دهد و به آنها اجازه می‌دهد از مناطق مرزی به عنوان سکوی پرتاب برای حملات استفاده کنند. اقلیم کردستان قاطعانه اتهامات تهران را رد کرده است.

یکی از گروه‌های اپوزیسیون، حزب کومله، روز جمعه در بیانیه‌ای گفت که نسخه‌ای از قرارداد امنیتی تهران و عراق به آنها ارائه نشده است، اما با تخلیه اجباری پایگاه‌های خود که به ادعای حزب فقط شامل غیرنظامیان است، مخالف هستند. روداو در گزارش خود اشاره کرد. بر اساس گزارش رووداو، مقامات کرد در استان سلیمانی که هم مرز با ایران است از اعضای کومله خواسته اند تا پایگاه های خود را در این منطقه تخلیه کنند.

سفیر جمهوری اسلامی گفت ما به برادران عراقی گفتیم که از خودمان دفاع می کنیم. مخالفان جدایی طلب کرد از خاک عراق استفاده کردند و به عمق خاک ایران نفوذ کردند و علیه منافع حیاتی تهران و حملات تروریستی در خاک ایران حمله کردند. ما به طرق مختلف صحبت کردیم و زمانی که پاسخ مناسبی دریافت نکردیم مجبور شدیم اینگونه عمل کنیم. به نظر می رسد این نشان می دهد که جمهوری اسلامی همچنان اقلیم کردستان را با حملات بیشتر تهدید می کند.

دیپلمات جمهوری اسلامی مدعی است اسرائیل از عراق خاک ایران را تهدید می کند
دیپلمات جمهوری اسلامی مدعی است اسرائیل از عراق خاک ایران را تهدید می کند

او همچنین ادعاهای دیگری را مطرح کرد. ما شواهدی ارائه کردیم که نشان می‌دهد موساد در منطقه است و آنها می‌گویند که نیست، اما اسناد ما نشان می‌دهد که آنها در منطقه هستند. مزدوران موساد به نفع آن کار می کنند، ما در این مورد هشدار دادیم. گروهی از مخالفان کرد از سوی اسرائیل مأموریت یافتند و در کنیا آموزش دیدند و برای انجام عملیات بازگشتند. او هیچ مدرکی دال بر این ادعای عجیب ارائه نکرد.

همچنین به نقل از سفیر جمهوری اسلامی درباره کشته شدن اسماعیل هنیه رهبر حماس در ماه ژوئیه در تهران صحبت شد. او گفت مهمان ما در خانه ما کشته شد و ما انتقام او را خواهیم گرفت. سفیر در مصاحبه ای با تلویزیون الرشید عراق این اظهار نظر را بیان کرد. او به عملیات راستین وعده جمهوری اسلامی اشاره کرد، حمله به اسرائیل در آوریل که در آن جمهوری اسلامی از موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز و هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کرد. در عملیات بعدی از زور استفاده خواهد شد و انشاالله پاسخ ما قاطع خواهد بود.

این دیپلمات همچنین گفت که امیدوار است بین شیعیان، سنی‌ها و کردها که گروه‌های اصلی پارلمان عراق هستند، شاهد وحدت در عراق باشیم.

اقلیم کردستان دارای خودمختاری است اما در سال های اخیر تقسیم شده است. این تا حدی به دلیل دسیسه های رژیم ایران در منطقه و همچنین نقش ترکیه است که در شمال عراق پایگاه دارد. این موضوع چالش های زیادی را برای اربیل، پایتخت اقلیم کردستان به همراه داشته است. ایالات متحده نیروهایی در اربیل دارد و همچنین از این منطقه به عنوان حلقه اصلی با نیروهای آمریکایی در شرق سوریه استفاده می کند. به این ترتیب اقلیم کردستان محل تلاقی بسیاری از قدرت های منطقه ای است و به دلیل نقش استراتژیک خود در معرض تهدید قرار دارد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا