جدیدترین اخبارجهان

درگیری اسرائیل با حزب الله، ایالات متحده را برای جلوگیری از جنگ گسترده تر تحت فشار قرار می دهد

فقدان یک جنگ تمام عیار در لبنان بعنوان یک دستاورد اصلی مطرح شده اما کنترل واشنگتن بر این بحران ضعیف تر از همیشه به نظر می رسد

درگیری اسرائیل با حزب الله، ایالات متحده را برای جلوگیری از جنگ گسترده تر تحت فشار قرار می دهد

انفجار مرگبار پیجرها و واکی تاکی‌ها در سراسر لبنان در این هفته ضربه دیگری به تلاش‌های مذبوهانه پرزیدنت جو بایدن برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه وارد کرد؛ حتی در شرایطی که دیپلمات‌های ارشد وی در منطقه حضور داشتند و درخواست‌هایی برای آرامش می‌گفتند.

درگیری اسرائیل با حزب الله، ایالات متحده را برای جلوگیری از جنگ گسترده تر تحت فشار قرار می دهد
درگیری اسرائیل با حزب الله، ایالات متحده را برای جلوگیری از جنگ گسترده تر تحت فشار قرار می دهد

فقدان جنگ تمام عیار بین اسرائیل و حزب الله توسط مقامات آمریکایی به عنوان دستاورد اصلی ۱۱ ماه گذشته در میان شکست در میانجیگری آتش بس بین اسرائیل و حماس و توقف تلفات غیرنظامی عظیم و محدودیت ها کمک های بشردوستانه در نوار جنگ زده غزه در این زمینه مطرح شده است. 

اما با حرکت نیروهای اسرائیلی به شمال و پرواز هواپیماهای جنگی بر فراز بیروت، حزب‌الله که خرابکاری آشکار اسرائیل در دستگاه‌های الکترونیکی را اقدام جنگی می‌نامد و موشک‌ها در هر دو جهت پرواز می‌کنند، کنترل واشنگتن بر این بحران ضعیف‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.

انفجار دستگاه‌های ارتباطی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه حداقل ۳۷ نفر را در لبنان از جمله عوامل حزب‌الله، کودکان و کارکنان بهداشتی و درمانی را کشت و همزمان شد با سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده به مصر، که در آن از همه طرف‌ها خواست تا از هر اقدامی که می تواند تعارضی را که ما در تلاش برای حل آن هستیم تشدید کند اجتناب کنند.

تلاش واشنگتن برای اصرار به کاهش تنش با حملات روزافزون متحدش اسرائیل و رگبارهای مرگبار راکتی و موشکی توسط حزب‌الله و شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی مواجه شده است که همگی تهدیدی برای تلاش‌های مداوم برای دستیابی به توافقی برای توقف نبرد در غزه و توقف جنگ‌ها در غزه است. آزادی گروگان هایی که یک سال پیش از اسرائیل گرفته شده بود را تضمین کنید.

آرون دیوید میلر، کارشناس خاورمیانه که به دولت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات مشاوره داده است، می‌گوید وزرای خارجه باید در شرایط بحرانی به منطقه سفر کنند، اما خطری که شما متحمل می‌شوید در نهایت به بخشی از مبلمان سیاسی تبدیل می‌شود شما را بدیهی می‌دانند. . اسرائیلی ها، فلسطینی ها، کشورهای عربی به مقامات آمریکایی به عنوان بخشی از اسباب و اثاثیه نگاه می کنند، مگر اینکه پول خود را شوهر دهید. آنها به آنها عادت می کنند.

دیپلمات‌های آمریکایی تسلط کمی بر جمهوری اسلامی و حزب‌الله دارند، اما اهرم‌های قابل‌توجهی بر اسرائیل، بزرگترین دریافت‌کننده کمک‌های خارجی آمریکا، دارند. اما مقامات آمریکایی استدلال می‌کنند که این حمایت سرسختانه واشنگتن از اسرائیل است که از حمله همه جانبه جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن به کشور یهودی در بحبوحه کارزار نظامی بنیامین نتانیاهو در غزه جلوگیری کرده است.

درگیری اسرائیل با حزب الله، ایالات متحده را برای جلوگیری از جنگ گسترده تر تحت فشار قرار می دهد
درگیری اسرائیل با حزب الله، ایالات متحده را برای جلوگیری از جنگ گسترده تر تحت فشار قرار می دهد

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه، روز پنجشنبه گفت تا کنون، ما در جلوگیری از تبدیل آن به یک جنگ منطقه‌ای همه‌جانبه موفق بوده‌ایم و این همان چیزی است که ما به دنبال آن خواهیم بود.

برخی از منتقدان می گویند منطق دولت بایدن عقب مانده است. هریسون مان، تحلیلگر سابق آژانس اطلاعات دفاعی که اوایل سال جاری در اعتراض به ایالات متحده از ارتش استعفا داد، گفت وعده دادن به نتانیاهو و تسلیحات و حمایت از او، خواه تنش‌زدایی کند یا نه، او را متقاعد به کاهش تنش نکرده است. سیاست در قبال اسرائیل امیدواریم که حداقل امتیاز پروازهای مکرر برای فرستاده و تیمش جمع آوری شود.

متیو میلر گفت نباید از سفرهای مکرر مقامات آمریکایی به منطقه و گسترش درگیری های اسرائیل نتیجه گیری کرد.

او گفت تشدیدهای مختلفی در این درگیری رخ می دهد نه به صورت روزانه، بلکه به طور منظم و مقامات آمریکایی به طور منظم سفر می کنند. در کالج به من آموختند که همبستگی علیت نیست.

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله روز پنجشنبه گفت تا زمانی که اسرائیل به جنگ غزه پایان ندهد، گروهش متوقف نخواهد شد. وی افزود که انفجار مواد منفجره در مناطق غیرنظامی از جمله سوپرمارکت ها، خانه ها و خیابان های شلوغ یک جنایت است.

مقامات اسرائیلی که به ندرت درباره عملیات در کشورهای دیگر بحث می کنند، از اظهار نظر در مورد اینکه آیا اسرائیل مسئول بوده است خودداری کرده اند. مقامات آمریکایی اذعان کرده‌اند که اسرائیل پشت این حمله بوده است، اما اصرار دارند که اسرائیلی‌ها از قبل جزئیات آن را به ایالات متحده اطلاع نداده‌اند و تنها پس از آن از کانال‌های اطلاعاتی استفاده می‌کنند.

دولت اسرائیل برای ایجاد شرایطی که به اسرائیلی‌های آواره‌شده اجازه می‌دهد سالم به خانه‌های خود بازگردند، تحت فشار شدید قرار گرفته است و یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز پنجشنبه گفت ارتش وارد مرحله جدیدی از جنگ شده است که بر مرز شمالی خود متمرکز شده است.

برخی از مقامات سابق حدس زدند که بهره برداری از دستگاه های ارتباطی برای فلج کردن ارتباطات حزب الله در صورت وقوع یک جنگ تمام عیار قریب الوقوع طراحی شده است راهی که اسرائیل هنوز طی نکرده است.

درگیری اسرائیل با حزب الله، ایالات متحده را برای جلوگیری از جنگ گسترده تر تحت فشار قرار می دهد
درگیری اسرائیل با حزب الله، ایالات متحده را برای جلوگیری از جنگ گسترده تر تحت فشار قرار می دهد

فرانک لوونستاین، مشاور خاورمیانه ای جان اف. کری، وزیر امور خارجه سابق آمریکا، گفت بهترین حدس من افشای احتمالی دستگاه هایی است که حزب الله باعث شد اسرائیل قبل از اینکه واقعاً بخواهد حمله کند.

آرون دیوید میلر گفت، یک نظریه جایگزین این است که حزب الله این توطئه را کشف نکرده است اما نتانیاهو عملیات را برای تقویت ثروت سیاسی خود تایید کرده است.

سناتور کریس ون هولن (D-Md.) گفت که اقدامات نتانیاهو نباید تحمل شود. وی در بیانیه‌ای گفت نخست‌وزیر نتانیاهو بارها و بارها نگرانی‌های دولت بایدن را نادیده گرفته و بدون مذاکره با ایالات متحده، اقداماتی تشدید کننده انجام داده است. او بارها نشان داده است که اولویت‌هایش در منافع سیاسی خودش است نه در منافع مردمش که خواستار آتش‌بس و بازگشت گروگان‌ها هستند.

هرچه که اتفاق افتاد، مقامات آمریکایی تاکید کرده‌اند که در مورد عملیات از قبل به آنها گفته نشده و هیچ نقشی در آن نداشته‌اند.

ما در حوادث سه شنبه یا چهارشنبه به هیچ وجه درگیر نبودیم. جان کربی، سخنگوی کاخ سفید این هفته به خبرنگاران گفت و من دیگر چیزی برای اشتراک گذاری ندارم. کربی اصرار داشت که مقامات آمریکایی همچنان بر این باورند که یک مسیر دیپلماتیک رو به جلو برای آتش بس در غزه و آتش بس میان حزب الله و اسرائیل وجود دارد.

ما می خواهیم پایان جنگ را ببینیم. و هر کاری که ما از ابتدا انجام داده‌ایم برای جلوگیری از گسترش درگیری طراحی شده است.

اما مذاکرات بین اسرائیل و حماس هفته‌ها به دلیل درخواست اسرائیل برای ادامه حضور نظامی در امتداد مرز مصر و غزه و درخواست حماس درباره نسبت اسرای فلسطینی برای آزادی در ازای گروگان‌ها به بن بست رسیده است.

چند هفته پیش، مقامات آمریکایی گفتند که قصد دارند پیشنهادی را به اسرائیل و حماس ارائه کنند که آن را بگیر یا بگذار که اگر دو طرف نپذیرند، پایان مذاکرات به رهبری آمریکا خواهد بود.

به گفته آرون دیوید میلر، کارشناس خاورمیانه، این پیشنهاد ارائه نشده است، زیرا مقامات آمریکایی بیم دارند که در صورت رد شدن، کابوس استراتژیک بزرگتر یک جنگ همه جانبه ایجاد شود.

او گفت علیرغم احتمال عدم موفقیت، ادامه این امر بسیار مهم است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا