ایرانجدیدترین اخبار

انفجار در معدن زغال سنگ طبس در ایران دست کم ۳۳ کشته بر جای گذاشت

با تلاش امدادگران برای رسیدن به افرادی که در زیر زمین گیر افتاده‌اند، ممکن است تعداد کشته‌ها افزایش یابد

انفجار در معدن زغال سنگ طبس در ایران دست کم ۳۳ کشته بر جای گذاشت

رسانه های دولتی روز یکشنبه گزارش دادند که در پی انفجار گاز در یک معدن زغال سنگ در جنوب شرقی ایران دست کم ۳۳ کشته و حدود ۲۰ نفر دیگر در زیر زمین گرفتار شده اند.

انفجار در معدن زغال سنگ طبس در ایران دست کم 33 کشته بر جای گذاشت
انفجار در معدن زغال سنگ طبس در ایران دست کم ۳۳ کشته بر جای گذاشت

تعداد کشته شدگان می تواند بیشتر باشد زیرا رسانه های محلی از جمله خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران از رقم ۵۱ کشته خبر داده اند.

این انفجار که گمان می‌رود ناشی از انتشار ناگهانی گاز متان بوده و سپس باعث واکنش زنجیره‌ای شد، عصر شنبه در یکی از تونل‌های معدن رخ داد.

این حادثه در حالی رخ داد که ۶۹ معدنچی در دو بخش از معدن خصوصی شرکت معدنجو در طبس، شهری کویری در حدود ۵۴۰ کیلومتری جنوب شرق تهران مشغول به کار بودند.

تلاش های امداد و نجات به دلیل سطوح بالای خطرناک گاز متان با مشکل مواجه شده است و خدمات اورژانس برای رسیدن به مناطق آسیب دیده تقریباً ۵۰۰ متر زیر زمین تلاش می کنند. تلویزیون دولتی گزارش داد که غلظت متان همچنان یک مانع حیاتی است که از ورود بیشتر به معدن جلوگیری می کند.

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، پیش از عزیمت به مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، به وزارتخانه‌ها دستور داد تا تیم‌های نجات بیشتری را به محل اعزام کنند. قوه قضائیه نیز تحقیقات کاملی را در مورد این حادثه آغاز کرده و متعهد شده است که مسئولین این حادثه پاسخگو باشند.

انفجار در معدن زغال سنگ طبس در ایران دست کم 33 کشته بر جای گذاشت
انفجار در معدن زغال سنگ طبس در ایران دست کم ۳۳ کشته بر جای گذاشت

معدن طبس یکی از بزرگترین عملیات استخراج زغال سنگ در ایران است، کشوری که از نظر منابع طبیعی غنی است اما بخش معدنی آن به دلیل کمبود سرمایه گذاری خارجی، عمدتاً به دلیل تحریم های اعمال شده توسط ایالات متحده، متوقف شده است.

سعید صمدی، دبیر انجمن زغال سنگ کشور به رسانه‌های محلی گفت که معادن زغال سنگ عموماً از تجهیزات ناکافی رنج می‌برند و از دولت انتقاد کرد که از سال گذشته تاکنون بودجه‌ای برای ایمنی معادن اختصاص نداده است.

وی افزود معدن طبس با عدم دریافت اخطار ایمنی در ۲۰ سال گذشته و واردات تجهیزات باکیفیت از رعایت استانداردهای فنی و ایمنی بالایی برخوردار بوده است.

او گفت برای نتیجه‌گیری درباره این حادثه خیلی زود است، اما تجربه ۳۰ ساله من نشان می‌دهد که انفجار ناگهانی گاز احتمالاً علت این حادثه بزرگ است.

به نظر می‌رسد حادثه معدن طبس بالای سر کارگران یکی از کارگاه‌ها رخ داده و شدت انفجار به حدی بوده که تلفات زیادی از جمله جان باختن مسئول ایمنی معدن را به دنبال داشته است.

حوادث بزرگ قبلی معدن در ایران شامل انفجار مشابه معدن زغال سنگ در سال ۲۰۱۷ است که جان حداقل ۴۲ نفر را گرفت.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا