جدیدترین اخبارجهان

رئیس جمهور جمهوری اسلامی می گوید خواهان جنگ با اسرائیل نیست

ما می خواهیم در صلح زندگی کنیم ما نمی‌خواهیم عامل بی‌ثباتی در منطقه باشیم

رئیس جمهور جمهوری اسلامی می گوید خواهان جنگ با اسرائیل نیست

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور روز دوشنبه گفت که جمهوری اسلامی به دنبال جنگ گسترده تر در خاورمیانه نیست و چنین درگیری هیچ برنده ای نخواهد داشت.

رئیس جمهور جمهوری اسلامی می گوید خواهان جنگ با اسرائیل نیست
رئیس جمهور جمهوری اسلامی می گوید خواهان جنگ با اسرائیل نیست

“ما جنگ نمی خواهیم”. پزشکیان در جریان سفر به نیویورک برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل به خبرنگاران گفت ما می‌خواهیم در صلح زندگی کنیم. ما نمی‌خواهیم عامل بی‌ثباتی در منطقه باشیم.

پزشکیان با اشاره به ترورهایی که در تهران و جاهای دیگر انجام شده، خواستار گفتگو برای حل و فصل اوضاع ناآرام در خاورمیانه شد و اسرائیل را مسئول ایجاد تنش و ایجاد درگیری دانست.

“ما بیش از هر کس دیگری می دانیم که اگر جنگ بزرگتری در خاورمیانه رخ دهد، به نفع هیچ کس در سراسر جهان نخواهد بود. این اسرائیل است که به دنبال ایجاد این درگیری گسترده تر است.”

اظهارات پزشکیان در حالی بیان می شود که مقامات آمریکایی از چشم انداز جنگ همه جانبه بین اسرائیل و حزب الله، گروه شبه نظامی لبنانی مورد حمایت رژیم ایران بیم دارند. وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد که حملات هوایی اسرائیل در روز دوشنبه بیش از ۱۸۰ نفر را کشته و تقریباً ۷۳۰ نفر را زخمی کرده که گسترش چشمگیر حمله هوایی اسرائیل است.

رئیس جمهور جمهوری اسلامی همچنین از ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی به دلیل آنچه که او استانداردهای دوگانه خواند، انتقاد کرد و گفت آنها از تهران در مورد حقوق بشر انتقاد کردند اما جنایت های اسرائیل در غزه را نادیده گرفتند.

پزشکیان در پاسخ به سوالی درباره احتمال مذاکره برای توافق جدید با آمریکا در مورد برنامه هسته‌ای گفت جمهوری اسلامی علاقه‌ای به توافق هسته‌ای جدید ندارد، بلکه علاقه‌ای به بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ دارد که ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد. او گفت بیایید به مرحله اول برگردیم.

رئیس جمهور جمهوری اسلامی می گوید خواهان جنگ با اسرائیل نیست
رئیس جمهور جمهوری اسلامی می گوید خواهان جنگ با اسرائیل نیست

رئیس دولت جمهوری اسلامی گفت اگر همه طرف ها به این توافق پایبند باشند، تهران ممکن است مذاکرات جدیدی را در نظر بگیرد.

پزشکیان در اوایل سال جاری از سوی خامنه‌ای انتخاب شد و خود را یک فرد میانه رو نسبتاً میانه رو معرفی کرد، او همچنین گفت که جمهوری اسلامی نمی تواند به نیروهای حوثی که به کشتی ها در دریای سرخ حمله می کنند دیکته کند. به گفته او، حوثی‌ها به آنچه او وضعیت ناعادلانه فلسطینیان در غزه می‌خواند، واکنش نشان می‌دهند.

چگونه می توانیم از آنها بخواهیم که خودداری کنند؟ او گفت آنها در تلاشند تا نسل کشی را متوقف کنند.

پزشکیان در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر تلاش جمهوری اسلامی برای ترویج اعتراضات دانشگاهی در آمریکا علیه اسرائیل، این اتهام را رد کرد و آن را بچگانه خواند.

وی افزود مردم در سراسر جهان اعتراض می کنند زیرا از وضعیت غزه خشمگین هستند و برای حضور در خیابان ها نیازی به دریافت رشوه ندارند.

ایالات متحده و متحدانش می گویند که رژیم ایران برای جنگ مجدد با اوکراین، پهپادهای مسلح و موشک های بالستیک روسیه را تامین کرده، اما پزشکیان انکار کرد که تهران روسیه را با موشک تسلیح کرده است.

او گفت که جمهوری اسلامی با تجاوز روسیه به اوکراین مخالف است و خواستار گفتگو برای حل مناقشه است.

اوایل دوشنبه، عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفته بود که تهران بر آغاز دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای متمرکز است.

وی در ویدئویی که در تلگرام منتشر شد، گفت ما آماده‌ایم و اگر طرف‌های دیگر هم آمادگی داشته باشند، می‌توانیم در این سفر شروع دیگری برای گفت‌وگوها داشته باشیم.

رئیس جمهور جمهوری اسلامی می گوید خواهان جنگ با اسرائیل نیست
رئیس جمهور جمهوری اسلامی می گوید خواهان جنگ با اسرائیل نیست

دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، در سال ۲۰۱۸ با شکایت از برنامه موشکی بالستیک جمهوری اسلامی و نفوذ بیشتر آن در منطقه، ایالات متحده را از توافق تاریخی دوران اوباما خارج کرد. این اقدام برخی از متحدان آمریکا را ناامید کرد و خشم در ایران را برانگیخت.

به گزارش آسوشیتدپرس، سخنگوی وزارت امور خارجه در ماه اوت گفت که واشنگتن رهبر جمهوری اسلامی را بر اساس اقدامات آنها قضاوت خواهد کرد، نه با گفتار آنها.

آنها با اشاره به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفتند اگر رژیم ایران می‌خواهد جدیت یا رویکرد جدیدی نشان دهد، باید گسترش درگیری های هسته‌ای را متوقف کند و همکاری معنادار با آژانس را آغاز کند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی نسبت به ادامه غنی سازی اورانیوم جمهوری اسلامی فراتر از نیازهای استفاده تجاری هسته ای هشدار داده است. در همین حال، تهران همچنین از بازدید بازرسان سازمان ملل از برخی سایت‌های برنامه هسته‌ای خود جلوگیری کرده است.

گستره کامل توانایی‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی نامشخص است، اگرچه این کشور مدعی است که برنامه هسته‌ای‌اش برای اهداف غیرنظامی و نه نظامی است.

تغییر موضع آشکار رژیم ایران در حالی صورت می‌گیرد که حمله مرگبار ماه‌ها اسرائیل به غزه به مرز یک سال پس از حملات ۷ اکتبر به رهبری حماس نزدیک می‌شود.

این همچنین در حالی رخ می دهد که ایالات متحده خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می کند که اکنون چند هفته دیگر باقی مانده است.

عراقچی در اظهارات خود گفت که وضعیت بین المللی می تواند آغاز مذاکرات را دشوار کند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا