جدیدترین اخبارجهان

چگونه جمهوری اسلامی می تواند در انتخابات آمریکا برای تضعیف ترامپ دخالت کند

اندیشکده ۱۹ وبسایت خبری را شناسایی می‌کند که ادعا می‌کند توسط تهران برای گسترش تبلیغات ایجاد شده‌اند

چگونه جمهوری اسلامی می تواند در انتخابات آمریکا برای تضعیف ترامپ دخالت کند

بر اساس یک گزارش جدید، جمهوری اسلامی رای دهندگان آفریقایی-آمریکایی و مسلمانان را در ایالت بحرانی میشیگان هدف قرار می دهد تا بتواند انتخابات آمریکا را علیه دونالد ترامپ تحت تاثیر قرار دهد.

چگونه جمهوری اسلامی می تواند در انتخابات آمریکا برای تضعیف ترامپ دخالت کند
چگونه جمهوری اسلامی می تواند در انتخابات آمریکا برای تضعیف ترامپ دخالت کند

بر اساس تحقیقات اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی ها (FDD) مستقر در واشنگتن، تلاش های تهران برای تأثیرگذاری بر نتیجه رقابت ۵ نوامبر در کاخ سفید شامل فریب دادن آمریکایی ها به مصرف تبلیغات جمهوری اسلامی در پوشش رسانه های خبری مشروع است.

این گزارش تاکید می کند که جمهوری اسلامی در تلاش برای دستیابی به گروه های رای دهنده کلیدی، از جمله آمریکایی های آفریقایی تبار، کهنه سربازان، گروه های اسپانیایی تبار، و مسلمانان در میشیگان، برای کمپین ۲۰۲۴ بوده است.

FDD، یک رسانه آنلاین انگلیسی زبان، Westland Sun را مورد توجه قرار داد که برای پاسخگویی به خوانندگان در حومه اکثریت مسلمان در نزدیکی دیترویت طراحی شده است.

میشیگان یکی از شش میدان اصلی نبرد انتخاباتی است و بزرگترین جمعیت عرب آمریکایی در این کشور را در خود جای داده است.

جو بایدن در سال ۲۰۲۰ تا حدی به لطف آمریکایی‌های عرب و مسلمان، دولت را بر عهده گرفت، اما خشم آنها از حمایت دولت از جنگ اسرائیل در غزه، دموکرات‌ها را نگران کرده است که بتوانند پیروزی کمالا هریس را انکار کنند.

بر اساس گزارش FDD، این وب سایت روی موضوعات مورد توجه مسلمانان آمریکایی، به ویژه در میشیگان، تمرکز می کند و به طور گسترده در مورد انتخابات ایالات متحده منتشر می کند که معمولاً محافظه کاران را مورد انتقاد قرار می دهد و نامزدهای مترقی را تمجید می کند.

یکی از مقاله‌ها به ارتباط بایدن با مسلمانان و عرب آمریکایی در دیربورن اشاره می‌کند. در این گزارش آمده است که برخی دیگر، سیاست ایالات متحده در قبال جمهوری اسلامی را با شیوه طرفدار رژیم پوشش می دهند.

مکس لسر، تحلیلگر ارشد FDD گفت که به نظر می رسد این اولین باری است که جمهوری اسلامی رای دهندگان مسلمان و عرب را در میشیگان به طور خاص هدف قرار می دهد. او گفت هدف اصلی آنها از آنچه ما می بینیم، تبلیغ هریس و تحقیر ترامپ است.

وب سایت دومی که توسط FDD شناسایی شده است Afromajority.com است که رای دهندگان آفریقایی-آمریکایی را با محتوایی که اغلب منتقد ترامپ رئیس جمهور سابق و همدردی با هریس است، هدف قرار می دهد.

چگونه جمهوری اسلامی می تواند در انتخابات آمریکا برای تضعیف ترامپ دخالت کند
چگونه جمهوری اسلامی می تواند در انتخابات آمریکا برای تضعیف ترامپ دخالت کند

این وب سایت به سیاست های لیبرال توجه می کند و از جنبش زندگی سیاه پوستان مهم است حمایت می کند. لسر گفت، هدف آن طرفدار هریس بسیار روشن است.

همچنین جمهوری اسلامی را در پرتوی مثبت ترسیم می‌کند و در مقاله‌ای توضیح می‌دهد که چگونه علی خامنه‌ای، از اعتراضات دانشجویان ایالات متحده در آغوش مبارزه مشترک برای عدالت حمایت کرده است.

به گفته لسر، رژیم ایران در هدف قرار دادن جمعیت‌ها و مناطق خاص، خود را در درک پویایی‌های رقابت سال ۲۰۲۴ بسیار دانا نشان داده است.

او گفت این فقط جمهوری اسلامی نیست که تلاش می‌کند به رأی‌دهندگان سیاه‌پوست دسترسی پیدا کند، این احزاب سیاسی هستند که می‌دانند این یک بلوک رأی‌گیری حیاتی است.

در حالی که وب‌سایت‌های مختلف طیف وسیعی از گروه‌ها را هدف قرار می‌دهند، محققان گفتند که نشانه‌هایی وجود دارد که همه آنها رسانه‌ای برای تبلیغات مورد حمایت جمهوری اسلامی هستند، مانند این که آنها از همان سرورها و الگوهای میزبانی وب در آدرس‌های ایمیل سازندگان چندین مورد استفاده می‌کنند.

در این گزارش آمده است این وب‌سایت‌ها معمولاً محتوا را به جای نویسندگان خاص، به نویسندگان کارکنان ناشناس نسبت می‌دهند.

از جمله آنها می توان به Lalinearoja.net، یک وب سایت خبری اسپانیایی زبان اشاره کرد که به طور منظم محتوای مربوط به انتخابات را منتشر می کند و در عین حال محتوای ضد آمریکایی، ضد اسرائیلی و طرفدار رژیم ایران را تبلیغ می کند.

در مجموع، گزارش این اندیشکده حداقل ۱۹ وب‌سایت را شناسایی کرد که ادعا می‌کند توسط رژیم ایران ایجاد شده‌اند که به‌عنوان رسانه‌های خبری مشروع ظاهر می‌شوند.

هشت تا از وب سایت ها انگلیسی زبان هستند و بر انتخابات ایالات متحده تمرکز دارند.

در حالی که بیشتر وب سایت های خبری متمرکز در ایالات متحده از نامزدهای لیبرال و مترقی حمایت می کنند، دو تا از آنها دیدگاه های محافظه کارانه تری را ترویج می کنند.

چگونه جمهوری اسلامی می تواند در انتخابات آمریکا برای تضعیف ترامپ دخالت کند
چگونه جمهوری اسلامی می تواند در انتخابات آمریکا برای تضعیف ترامپ دخالت کند

محتوای توطئه آمیز

مورد دوم شامل محتوای توطئه‌آمیز است و برخی مقاله‌ها به انتقاد از رژیم ایران می‌پردازند و تحلیل‌گران حدس می‌زنند که این ممکن است تلاشی از سوی جمهوری اسلامی برای پوشش دادن مسیرهای خود باشد.

لسر خاطرنشان کرد که هدف ثانویه رژیم ایران در تلاش های مداخله گرانه در انتخابات، افزایش قطبی شدن کشور از طریق تضعیف اعتماد آمریکایی ها به نهادهای دموکراتیکشان است.

مقامات آمریکایی قبلاً هشدار داده بودند که تلاش‌های تهران برای مداخله در رقابت‌های کاخ سفید با هدف قرار دادن کمپین ترامپ، تهاجمی‌تر می‌شود.

FBI، دفتر مدیر اطلاعات ملی و آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت بیانیه مشترک نادری صادر کردند و هشدار دادند که اقدامات رژیم ایران برای افزایش اختلاف گسترش یافته است زیرا رژیم بر این باور است که انتخابات ۲۰۲۴ به ویژه پیامد برای سیاست های داخلی آن خواهد بود. 

مشخص نیست که آیا انگیزه این اقدامات میل به انتقام از ترور قاسم سلیمانی، در دوره اول ریاست جمهوری ترامپ بوده است یا با توجه به ادامه موضع تند جمهوری‌خواهان در قبال رژیم ایران، اهداف استراتژیک‌تری دارند.

در طول تابستان، فاش شد که هکرهای مورد حمایت جمهوری اسلامی با موفقیت کمپین ترامپ را هدف قرار داده اند.

اعضای حلقه داخلی نامزد جمهوری خواه هدف حملات فیشینگ قرار گرفتند. مواد دزدیده شده از جمله اسناد داخلی حساس بعداً توسط هکرها برای خبرنگاران در خبرگزاری های بزرگ ایالات متحده ارسال شد.

این هفته ترامپ فاش کرد که از سوی اطلاعات آمریکا درباره تهدیدهای بزرگ علیه جان من از سوی جمهوری اسلامی مطلع شده است.

او گفت از قبل اقداماتی از سوی رژیم ایران انجام شده بود که نتیجه نداد، اما آنها دوباره تلاش خواهند کرد.

تلاش برای رسیدن به Westland Sun و Afromajority.com ناموفق بود. برای نظر دادن به سایت Lalinearoja.net مراجعه شد.

تهران پیش از این ادعای دخالت در امور داخلی آمریکا را رد کرده بود.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا