جدیدترین اخبارجهان

آمریکا و متحدانش خواستار آتش بس فوری ۲۱ روزه میان اسرائیل و حزب الله هستند

ایالات متحده امیدوار است که توافق جدید بتواند به ثبات بلندمدت در امتداد مرز بین اسرائیل و لبنان منجر شود

آمریکا و متحدانش خواستار آتش بس فوری ۲۱ روزه میان اسرائیل و حزب الله هستند

ایالات متحده، فرانسه و سایر متحدان مشترکاً روز چهارشنبه خواستار یک آتش بس فوری ۲۱ روزه شدند تا امکان مذاکره در مورد گسترش درگیری بین اسرائیل و حزب الله که در روزهای اخیر منجر به کشته شدن بیش از ۶۰۰ نفر در لبنان شده است، فراهم شود.

آمریکا و متحدانش خواستار آتش بس فوری 21 روزه میان اسرائیل و حزب الله هستند
آمریکا و متحدانش خواستار آتش بس فوری ۲۱ روزه میان اسرائیل و حزب الله هستند

در بیانیه مشترک که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک مذاکره شد، آمده است که درگیری‌های اخیر غیرقابل تحمل است و خطر غیرقابل قبولی برای گسترش درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر را به همراه دارد.

در این بیانیه آمده است ما خواستار آتش‌بس فوری ۲۱ روزه در سراسر مرز لبنان و اسرائیل هستیم تا فضا برای دیپلماسی فراهم شود. ما از همه طرف‌ها، از جمله دولت‌های اسرائیل و لبنان می‌خواهیم که فورا آتش‌بس موقت را تأیید کنند.

ایالات متحده امیدوار است که توافق جدید بتواند به ثبات بلندمدت در امتداد مرز بین اسرائیل و لبنان منجر شود. ماه‌ها تبادل آتش بین اسرائیل و حزب‌الله ده‌ها هزار نفر را از خانه‌های خود بیرون رانده است و گسترش حملات در هفته گذشته نگرانی‌ها از جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه را دوباره برانگیخته است.

در حالی که این توافق فقط در مورد مرز اسرائیل و لبنان اعمال می شود، مقامات آمریکایی گفتند که آنها به دنبال استفاده از یک توقف سه هفته ای در نبرد برای از سرگیری مذاکرات متوقف شده برای آتش بس و توافق آزادی گروگان بین اسرائیل و حماس، یکی دیگر از گروه های مورد حمایت جمهوری اسلامی هستند. 

مقامات آمریکایی گفتند حزب‌الله یکی از امضاکنندگان پیشنهاد آتش‌بس جدید نخواهد بود، اما معتقدند که دولت لبنان پذیرش آن را با این گروه هماهنگ خواهد کرد. آنها گفتند که انتظار دارند اسرائیل از این پیشنهاد استقبال کند و شاید در زمان سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در روز جمعه در مجمع عمومی، رسماً آن را بپذیرد.

دفتر نتانیاهو گفت که طرح آتش بس ارائه شده از سوی ایالات متحده و فرانسه تنها یک پیشنهاد بوده و نخست وزیری که در حال پرواز به ایالات متحده بود، به آن پاسخی نداده است.

اسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل که در سفر نتانیاهو به خارج از کشور به عنوان سرپرست نخست‌وزیر این کشور فعالیت می‌کند، گفت که آتش‌بس در شمال برقرار نخواهد شد و قول داد که جنگ را با تمام قدرت تا پیروزی ادامه دهد و ده‌ها هزار اسرائیلی را بازگرداند. شهروندان از خانه های خود در شمال تخلیه شدند.

آمریکا و متحدانش خواستار آتش بس فوری 21 روزه میان اسرائیل و حزب الله هستند
آمریکا و متحدانش خواستار آتش بس فوری ۲۱ روزه میان اسرائیل و حزب الله هستند

دفتر نخست وزیری افزود که ارتش اسرائیل به حملات خود به اهداف حزب الله در لبنان و غزه ادامه می دهد.

متحدانی که خواستار توقف درگیری اسرائیل و حزب الله هستند، ایالات متحده، استرالیا، کانادا، اتحادیه اروپا، فرانسه، بریتانیا، آلمان، ایتالیا، ژاپن، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر هستند.

به گفته ایالات متحده، کار بر روی این پیشنهاد به سرعت در این هفته با تیم امنیت ملی جو بایدن، به رهبری آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، ملاقات با رهبران جهان در نیویورک و لابی کردن سایر کشورها برای حمایت از این طرح انجام شد. مقاماتی که به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند تا در مورد مکالمات حساس دیپلماتیک صحبت کنند.

بلینکن ابتدا روز دوشنبه این پیشنهاد را با وزیر امور خارجه فرانسه مطرح کرد و سپس در آن شب در یک شام با وزرای خارجه همه دموکراسی های صنعتی گروه هفت، تماس خود را گسترش داد.

بلینکن در دیدار صبح چهارشنبه با وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس به محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر قطر و فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفتگو کرد و موافقت آنها را گرفت. بلینکن و آموس هوخشتاین، مشاور ارشد کاخ سفید سپس با نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان دیدار کردند و موافقت وی را جلب کردند.

یکی از مقامات آمریکایی گفت که سالیوان، هوچستاین و برت مک گورک، مشاور ارشد او نیز درباره این پیشنهاد با مقامات اسرائیلی در تماس بودند. مک گورک و هوخشتاین از زمان حمله ۷ اکتبر به اسرائیل توسط حماس که جنگ غزه را آغاز کرد، گفتگوی اصلی کاخ سفید با اسرائیل و لبنان بوده اند.

این مقامات گفتند که این توافق در اواخر بعد از ظهر چهارشنبه در جریان گفتگو در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل بین بایدن و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، متبلور شد.

بلینکن انتظار دارد روز پنجشنبه قبل از ورود نخست وزیر، با مشاور ارشد استراتژیک نتانیاهو در نیویورک دیدار کند.

ژان نوئل بارو، وزیر امور خارجه فرانسه در نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت ما روی هر دو طرف حساب می‌کنیم که بدون تأخیر آن را بپذیرند و افزود که جنگ اجتناب‌ناپذیر نیست.

در این نشست، میقاتی، نخست وزیر لبنان، علناً از فرانسه و آمریکا حمایت کرد. طرحی که از حمایت بین المللی برخوردار است و به این جنگ کثیف پایان می دهد.

آمریکا و متحدانش خواستار آتش بس فوری 21 روزه میان اسرائیل و حزب الله هستند
آمریکا و متحدانش خواستار آتش بس فوری ۲۱ روزه میان اسرائیل و حزب الله هستند

وی از شورای امنیت خواست که خروج اسرائیل از تمامی اراضی اشغالی لبنان و تجاوزاتی که هر روز تکرار می شود را تضمین کند.

دنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، به خبرنگاران گفت که اسرائیل مایل است شاهد آتش‌بس و بازگشت مردم به خانه‌های خود در نزدیکی مرز باشد این اتفاق یا بعد از جنگ یا قبل از جنگ خواهد افتاد. ما امیدواریم که قبلاً باشد.

او بعداً در شورای امنیت سخنرانی کرد، اما اشاره‌ای به آتش‌بس موقت نکرد، اما گفت که اسرائیل به‌دنبال یک جنگ تمام عیار نیست.

هم دانون و هم میکاتی بر تعهد دولت های خود به قطعنامه شورای امنیت که به جنگ ۲۰۰۶ اسرائیل و حزب الله پایان داد، تاکید کردند. هرگز به طور کامل اجرا نشد و خواستار توقف خصومت ها بین اسرائیل و حزب الله، خروج نیروهای اسرائیلی از لبنان به جای نیروهای لبنانی و حافظان صلح سازمان ملل و خلع سلاح همه گروه های مسلح از جمله حزب الله شد.

اوایل چهارشنبه، بایدن در یک حضور در شبکه ABC The View هشدار داد که یک جنگ همه جانبه امکان پذیر است اما گفت که او فکر می کند فرصت برای دستیابی به توافقی که می تواند کل منطقه را به طور اساسی تغییر دهد وجود دارد.

بایدن پیشنهاد کرد که توافق اسرائیل و حزب‌الله برای آتش‌بس می‌تواند به توقف درگیری‌ها بین اسرائیل و حماس در غزه کمک کند.

بایدن گفت این امکان پذیر است و من از هر ذره انرژی که با تیمم دارم استفاده می کنم تا این کار را انجام دهم. تمایل به مشاهده تغییر در منطقه وجود دارد.

دولت ایالات متحده همچنین فشار را با تحریم‌های اضافی که بیش از ده کشتی و سایر نهادها را هدف قرار می‌دهد، افزایش داد که به گفته آن‌ها در محموله‌های غیرقانونی نفت ایران برای منافع مالی سپاه پاسداران و حزب‌الله دست داشتند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا