جدیدترین اخبارجهان

بایدن در تلاش برای محدود کردن درگیری ها، خاورمیانه نزدیک به جنگ همه جانبه

مقامات اسرائیلی اعلام کردند که شاید حمله گسترده به ایران انجام ندهند، اما منطقه همچنان به شدت قابل احتراق است

بایدن در تلاش برای محدود کردن درگیری ها، خاورمیانه نزدیک به جنگ همه جانبه

کاخ سفید در حال تلاش برای محدود کردن پاسخ اسرائیل به رگبار موشک های بالستیکی است که رژیم ایران روز سه شنبه به سوی این کشور شلیک کرد، زیرا برخی از مقامات آمریکایی نگران هستند که خاورمیانه ممکن است به جنگ همه جانبه ای نزدیک شود که رئیس جمهور جو بایدن برای نزدیک به یک سال به دنبال جلوگیری از آن بوده است. 

بایدن برای محدود کردن درگیری ها تلاش می کند زیرا خاورمیانه به جنگ همه جانبه نزدیک می شود
بایدن برای محدود کردن درگیری ها تلاش می کند زیرا خاورمیانه به جنگ همه جانبه نزدیک می شود

چندین مقام ارشد بایدن که به شرط ناشناس ماندن در مورد گفتگوهای حساس صحبت می کردند، روز چهارشنبه گفتند که مقامات اسرائیلی به طور خصوصی به آنها گفته اند که احساس نمی کنند نیازی به ضربه زدن فوری و گسترده به جمهوری اسلامی باشد. با این حال مقامات ایالات متحده و اروپا از این نگرانند که اسرائیل ممکن است به اهداف اقتصادی در ایران ضربه بزند که واکنش تشدیدکننده خطرناکی را در پی داشته باشد.

یک مقام ارشد اروپایی گفت که تهران مدت‌هاست که نشان داده که حملات به صنعت نفت و گاز این کشور یک خط قرمز خواهد بود. چنین حمله ای احتمالاً باعث حملات تلافی جویانه جمهوری اسلامی علیه منافع انرژی غرب می شود و به طور بالقوه اقتصاد جهانی را یک ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده مختل می کند.

مقامات آمریکایی می گویند که آنها اسرائیل را تشویق می کنند تا به روشی سنجیده پاسخ دهد، اما متحدان ایالات متحده در اروپا نگران هستند که واشنگتن فشار کافی بر دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور وارد نکند. این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت درک ما این است که آمریکایی ها آنها را عقب نمی اندازند.

مقامات دولت بایدن می‌گویند در حالی که رهبران اسرائیل پیشنهاد کرده‌اند که با خویشتن‌داری عمل کنند، اما زمانی که تصمیم‌گیری نتانیاهو از میان سیاست‌های اسرائیل عبور کرد، جایی که صداهای راست افراطی قدرت قابل توجهی دارند، این وضعیت می‌تواند تغییر کند. برخی از مقامات می گویند که تضمین های خصوصی رهبران اسرائیل در طول یک سال گذشته همیشه محقق نشده است.

در عین حال، رهبران اسرائیل لحن نسبتاً تهاجمی نسبت به جمهوری اسلامی به طور علنی اتخاذ کرده اند.

در داخل اسرائیل، اشتهای شدیدی برای پاسخ نظامی بزرگ وجود دارد، با این حس که رژیم ایران به طور غیرعادی ضعیف شده است، زیرا قوی‌ترین نیابت آن، حزب‌الله، از حملات اخیر اسرائیل که به سیستم ارتباطی‌اش آسیب رسانده و رهبری آن را از بین برده است، متزلزل شده است. نفتالی بنت، نخست وزیر سابق اسرائیل اخیراً از نتانیاهو خواسته است که فوراً مجوز حمله به برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را صادر کند.

بایدن برای محدود کردن درگیری ها تلاش می کند زیرا خاورمیانه به جنگ همه جانبه نزدیک می شود
بایدن برای محدود کردن درگیری ها تلاش می کند زیرا خاورمیانه به جنگ همه جانبه نزدیک می شود

بنت روز سه شنبه در شبکه های اجتماعی گفت ما باید اکنون برای نابودی برنامه هسته ای رژیم ایران، تأسیسات انرژی مرکزی آن، و فلج مرگبار این رژیم تروریستی اقدام کنیم. شاخک های اختاپوس به طور موقت فلج شده است اکنون نوبت سرش است.

روز چهارشنبه، بایدن در پاسخ به سوالی گفت که از حمله اسرائیل به سایت های هسته ای حمایت نمی کند. یک مقام ارشد دولت گفت که مقامات اسرائیلی در گفتگوهای خصوصی با مقامات آمریکایی درباره چنین اقدامی صحبت نکرده اند.

مقامات آن زمان گفتند، هفته گذشته مقامات آمریکایی معتقد بودند که اسرائیل پیشنهاد آتش بس با حزب الله را امضا کرده است، تنها زمانی که ایالات متحده و سایر کشورها از جمله فرانسه آن را علنی اعلام کردند، نتانیاهو با اجبار این پیشنهاد را رد کرد.

یان برمر، رئیس جمهور و بنیانگذار، گفت آنچه آمریکایی‌ها می‌دانند این است که جمهوری اسلامی شدیداً خواهان گسترش درگیری نیست، و این واقعیت به این معنی است که شما هم کمی نگران گسترش درگیری هستید، اما نگران هستید که اسرائیلی‌ها تلاش بیشتری انجام دهند. گروه اوراسیا اسرائیلی‌ها در خط مقدم اینجا هستند آنها کسانی هستند که تهدید وجودی را احساس می‌کنند اما مطمئناً تحت فشار آمریکا نیز احساس نمی‌کنند و این باعث می‌شود که بایدن بد جلوه کند.

یک مقام ارشد دولت گفت که موفقیت ایالات متحده و اسرائیل در دفع موشک های جمهوری اسلامی برای بار دوم اعتماد به داخل اسرائیل را افزایش داده است و مقامات اسرائیلی در گفتگوهای خصوصی نشان داده اند که به شیوه ای مدرج پاسخ خواهند داد. این مقام خاطرنشان کرد که این یک تغییر آشکار نسبت به آوریل است، زمانی که ایالات متحده به طور علنی و خصوصی مجبور شد از اسرائیل بخواهد که با خویشتنداری پاسخ دهد تا از گسترش بیشتر درگیری جلوگیری کند.

بایدن برای محدود کردن درگیری ها تلاش می کند زیرا خاورمیانه به جنگ همه جانبه نزدیک می شود
بایدن برای محدود کردن درگیری ها تلاش می کند زیرا خاورمیانه به جنگ همه جانبه نزدیک می شود

یک مقام ارشد دولت گفت که ایالات متحده و اسرائیل، همراه با دیگر شرکای بین المللی، یک طرح دفاعی برای کمک به دفاع در برابر حملات احتمالی جمهوری اسلامی طراحی کردند که به همان خوبی که می‌توانستیم کار کند، کار می‌کرد. این مقام گفت این واقعیت که هیچ اسرائیلی کشته نشد و کشورها توانستند همه موشک‌های جمهوری اسلامی از جمله موشک‌هایی که به تل‌آویو شلیک شده بود را خنثی کنند، آمریکا را برای تاثیرگذاری بر واکنش اسرائیل زمان خریده است.

اما خاورمیانه حتی از چند ماه پیش قابل احتراق تر است. اسرائیل در هفته‌های اخیر اقدامات اطلاعاتی و نظامی علیه حزب‌الله لبنان را آغاز کرده و این کشور را با حملات هوایی مورد حمله قرار داده است که منجر به کشته شدن بیش از ۱۴۰۰ نفر و آواره شدن نزدیک به یک میلیون نفر شده است. و اسرائیل پیش از موعد آمریکا را از چندین اقدام مهم در لبنان مطلع نکرد، از جمله یکی که پیجرها و رادیوهای دستی مورد استفاده حزب الله را منفجر کرد و دیگری که نصرالله را کشت.

در حالی که مقامات ایالات متحده گفته اند که تحت تاثیر توانایی اسرائیل برای تنزل چشمگیر حزب الله در عرض چند هفته، و همچنین از بین بردن ساختار فرماندهی و کنترل آن و کشتن بسیاری از رهبران ارشد آن هستند، آنها همچنان به اسرائیل بر آنچه استراتژیک آن است فشار می آورند. پایان بازی از آنجایی است که در حال جنگ در چندین جبهه از جمله در غزه، لبنان و کرانه باختری است.

دستیاران ارشد بایدن به ویژه نگران این هستند که تهاجم زمینی اسرائیل به لبنان که به گفته او یک عملیات محدود برای از بین بردن زیرساخت های حزب الله در امتداد مرز شمالی آن است ممکن است در یک عملیات بلندمدت که جنگ را طولانی تر می کند، غرق شود.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا