جدیدترین اخبارجهان

حملات تروریستی ۷ اکتبر حماس یک سال خشونت را در اسرائیل، غزه و در سراسر خاورمیانه به راه انداخت

یک سال پس از بزرگترین قتل عام یهودیان از زمان هولوکاست، خونریزی همچنان ادامه دارد و پایانی برای آن دیده نمیشود

حملات تروریستی ۷ اکتبر حماس یک سال خشونت غیرقابل تصور را در اسرائیل، غزه و در سراسر خاورمیانه به راه انداخت

ورود یک جنگ تمام عیار منطقه ای اکنون جان میلیون ها نفر دیگر را تهدید می کند. اسرائیل ممکن است به زودی طولانی ترین جنگ در تاریخ ۷۶ ساله خود را آغاز کند.

حملات تروریستی 7 اکتبر حماس یک سال خشونت را در اسرائیل، غزه و در سراسر خاورمیانه به راه انداخت
حملات تروریستی ۷ اکتبر حماس یک سال خشونت را در اسرائیل، غزه و در سراسر خاورمیانه به راه انداخت

حمله غافلگیرانه حماس در ۷ اکتبر که منجر به کشته شدن ۱۲۰۰ اسرائیلی و ربوده شدن ۲۵۰ نفر دیگر شد، بدترین شکست امنیتی در تاریخ اسرائیل بود.

انتقام‌جویی اسرائیل به خونین‌ترین جنگ در تاریخ غزه و مرگبارترین سال برای فلسطینی‌ها از «زمان نکبت» در سال ۱۹۴۸ منجر شد که بیش از ۴۱۰۰۰ نفر کشته شدند.

جنگ از غزه به لبنان و حداقل شش جبهه مختلف سرایت کرده، زندگی ده‌ها میلیون نفر را بهم ریخته و بزرگترین بحران منطقه را از زمان بهار عربی در سال ۲۰۱۰ آغاز کرده است.

در ایالات متحده، که همچنان مهمترین متحد اسرائیل و بزرگترین تامین کننده تسلیحات است، هریس معاون رئیس جمهور و رئیس جمهور سابق ترامپ می خواهند درگیری منطقه ای تا ۲۰ ژانویه پایان یابد.

اما هر کسی که در انتخابات ۵ نوامبر برنده شود، احتمالاً وارث یک جنگ در حال گسترش در خاورمیانه خواهد بود. خواه ترامپ باشد یا هریس، رئیس جمهور بعدی باید در روز اول و به طور بالقوه حتی در دوران گذار درباره این موضوع تصمیم گیری کند.

پرزیدنت بایدن، که شخصاً در بسیاری از نقاط عطف جنگ در سال گذشته شرکت داشت، پس از ۷ اکتبر یک هدف روشن داشت جلوگیری از ‘گسترش بحران غزه به کل منطقه.

در هفته اول جنگ، بایدن تعداد بی‌سابقه‌ای از نیروهای آمریکایی را برای کمک به دفاع از اسرائیل و بازدارندگی جمهوری اسلامی و حزب‌الله از گشودن جبهه‌های دیگر به منطقه فرستاد.

پیام بایدن به جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن پیامی که هریس نیز تکرار کرد ساده بود نکن.

از برخی جهات، این پیام به کابینه جنگ اسرائیل نیز ارسال شد هشداری برای عدم تکرار اشتباهاتی که ایالات متحده در افغانستان و عراق پس از ۱۱ سپتامبر مرتکب شد.

بازدارندگی بایدن از جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن و نفوذ او بر تصمیمات اسرائیل کاهش یافت.

در حالی که کاخ سفید مدام خواستار کاهش تنش بود، عملیات اسرائیل در غزه تشدید شد، حملات به اسرائیل افزایش یافت و جنگ در منطقه به تدریج گسترش یافت.

در ۸ اکتبر ۲۰۲۳، در حالی که اسرائیل هنوز از تجاوزات تروریستی حماس در امان بود، حزب الله با شلیک موشک از لبنان جبهه دومی را گشود.

حملات تروریستی 7 اکتبر حماس یک سال خشونت را در اسرائیل، غزه و در سراسر خاورمیانه به راه انداخت
حملات تروریستی ۷ اکتبر حماس یک سال خشونت را در اسرائیل، غزه و در سراسر خاورمیانه به راه انداخت

درگیری برون مرزی ماه گذشته زمانی که اسرائیل صدها پیجر و واکی تاکی را که توسط اعضای شبه نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی حمل می شد، منفجر کرد، به طرز چشمگیری تشدید شد.

اسرائیل سپس شروع به حمله به مقامات ارشد حزب الله در حملات هوایی هدفمند کرد و در همان روزی که بنیامین نتانیاهو، در سازمان ملل در نیویورک سخنرانی کرد، حسن نصرالله، رهبر این گروه را کشت.

در طول یک سال گذشته حداقل ۲۰۰۰ نفر در لبنان کشته شده اند که ۱۲۷ نفر از آنها کودک بوده اند که بیشتر آنها در دو هفته گذشته بوده اند. در ۳۰ سپتامبر، اسرائیل اولین حمله زمینی خود را به همسایه شمالی خود از سال ۲۰۰۶ آغاز کرد.

جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن از جمله حوثی‌ها در یمن و شبه‌نظامیان در عراق و سوریه حملات خود را به اسرائیل و دارایی‌های ایالات متحده در سال گذشته افزایش داده‌اند.

در ماه آوریل، جمهوری اسلامی با حمله مستقیم به اسرائیل رگباری از پهپادها، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک که عمدتاً زیرساخت‌های نظامی را هدف قرار می‌دهند، یک تابو دیرینه را در هم شکست.

هفته گذشته، اجمهوری اسلامی در واکنش به ترور نصرالله و اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران، یک حمله موشکی بالستیک گسترده دیگر به اسرائیل انجام داد.

هر دو حمله عمدتاً توسط ائتلافی به رهبری ایالات متحده شکست خوردند، اما اسرائیل اکنون در حال آماده‌سازی پاسخی گسترده به جمهوری اسلامی است که می‌تواند منطقه را وارد مارپیچ عمیق‌تری از گسترش درگیری کند.

در همین حال، در کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل، وضعیت امنیتی در سال از ۷ اکتبر به طور قابل توجهی بدتر شده است.

حملات شبه‌نظامیان فلسطینی افزایش یافته است و نیروهای دفاعی اسرائیل حملات خود را افزایش داده‌اند با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین و حتی جت‌های جنگنده برای اولین بار در دو دهه گذشته حملات هوایی را در کرانه باختری انجام می‌دهند.

این وضعیت با حملات خشونت آمیز روزافزون شهرک نشینان اسرائیلی علیه غیرنظامیان فلسطینی تشدید شده است که باعث تحریم های بی سابقه دولت بایدن شده است.

در حالی که ۱۰۰ گروگان در نوامبر گذشته در یک معامله آزاد شدند و چندین نفر در عملیات نظامی اسرائیل نجات یافتند حداقل ۱۲ نفر در اسارت حماس به قتل رسیدند. چندین نفر بر اثر آتش ارتش اسرائیل کشته شدند.

۱۰۱ گروگان هنوز در غزه نگهداری می شوند، از جمله هفت آمریکایی و تعداد زیادی اتباع خارجی دیگر.

طی شش ماه گذشته، بایدن صدها ساعت را صرف فشار برای دستیابی به توافقی کرده است که منجر به آزادی گروگان‌ها و آتش‌بسی شود که ممکن است به جنگ پایان دهد از نظر او تنها راه حل برای آرام کردن خاورمیانه.

اما مذاکرات تقریباً به طور کامل متوقف شده است و نتانیاهو و یحیی سینوار رهبر حماس از دادن امتیازاتی که چنین توافقی را ممکن می‌سازد خودداری می‌کنند.

حملات تروریستی 7 اکتبر حماس یک سال خشونت را در اسرائیل، غزه و در سراسر خاورمیانه به راه انداخت
حملات تروریستی ۷ اکتبر حماس یک سال خشونت را در اسرائیل، غزه و در سراسر خاورمیانه به راه انداخت

بایدن کل استراتژی خود را بر اساس قرارداد گروگان گیری و آتش بس بنا کرد عدم توسعه هر یک از طرح B که به طور بالقوه می تواند مارپیچ نزولی منطقه را متوقف کند. به احتمال زیاد بحران گروگان ها قبل از ورود رئیس جمهور جدید به دفتر بیضی حل نمی شود.

از منظر امنیتی، حمله ۷ اکتبر اعتماد اسرائیل به جامعه نظامی و اطلاعاتی آنها را متزلزل کرد. اما در سال گذشته، اسرائیل با وارد کردن ضربات بی‌سابقه به حماس، حزب‌الله، حوثی‌ها و دیگر گروه‌های مورد حمایت اجمهوری اسلامی، سیاست بازدارندگی خود را تقویت کرده است.

اما در حالی که اسرائیل توانسته است از نظر نظامی بهبود یابد، وضعیت استراتژیک آن وخیم است. ارتش اسرائیل در هفت جبهه مختلف می‌جنگد و هیچ پایانی در آن دیده نمی‌شود. اسرائیل در جنگ غزه بدون استراتژی خروج گیر کرده است  حضوری که بیشتر و بیشتر شبیه اشغال دائمی است.

اقتصاد اسرائیل صدمات زیادی را متحمل شده است که بازسازی آن سال ها طول خواهد کشید. تعداد بسیار کمی از خطوط هوایی خارجی به اسرائیل پرواز نمی کنند و بندر ایلات تقریباً به طور کامل تعطیل شده است.

انزوای دیپلماتیک اسرائیل در حال افزایش است و جامعه اسرائیل خسته شده است. یک نظرسنجی اخیر نشان داد که ۲۳ درصد از اسرائیلی ها در سال گذشته به خروج از کشور فکر کرده اند.

ادغام اسرائیل در منطقه نیز پس از سال‌ها تقویت روابط با کشورهای عربی از طریق توافق‌نامه ابراهیم، ​​ضربه چشمگیری خورده است. سه تا از این کشورها امارات متحده عربی، بحرین و مراکش روابط خود را با اسرائیل قطع نکردند، اما صلح گرم آنها با اسرائیل کاهش یافت.

رویای بایدن در مورد یک معامله که میانجی صلح بین اسرائیل و عربستان سعودی باشد، قبل از ۷ اکتبر در آستانه پیشرفت بود. امروز، سعودی ها عملاً آن را برای آینده قابل پیش بینی از روی میز برداشته اند.

حمله حماس پس از سال‌ها کنار گذاشته شدن، مناقشه اسرائیل و فلسطین را در مرکز توجه جهانی قرار داد. اما همچنین به بزرگترین فاجعه برای مردم فلسطین از سال ۱۹۴۸ منجر شد، زیرا واکنش اسرائیل در غزه منجر به مرگ و نابودی ابعاد کتاب مقدس شده است.

بدون هیچ برنامه واقعی روز بعد برای غزه، از جمله بازسازی، وضعیت دو میلیون فلسطینی در غزه که اکثر آنها آواره هستند احتمالاً حتی بیشتر بدتر خواهد شد.

امروز، نتانیاهو تثبیت شده است، خشونت در حال گسترش است و هدف تشکیل کشور مستقل فلسطینی بیش از هر زمان دیگری مبهم به نظر می رسد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا