جدیدترین اخبارجهان

حملات اسرائیل با حمایت ایالات متحده، توازن قدرت را در خاورمیانه تغییر می دهد

در واشنگتن، تل‌آویو، اورشلیم و پایتخت‌های عربی مخالفان و حامیان تهاجم اسرائیل ایده‌های متضادی درباره اقدامات بعدی آمریکا ارائه می‌دهند

حملات اسرائیل با حمایت ایالات متحده، توازن قدرت را در خاورمیانه تغییر می دهد

حملات نظامی اسرائیل متحدان مسلح جمهوری اسلامی را در حدود ۲۰۰۰ مایلی از خاورمیانه هدف قرار داده و خود رژیم ایران را تهدید می کند. این تلاش‌ها احتمال پایان دو دهه برتری جمهوری اسلامی در منطقه را افزایش می‌دهد، که حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ به طور ناخواسته منجر به آن شد.

حملات اسرائیل با حمایت ایالات متحده، توازن قدرت را در خاورمیانه تغییر می دهد
حملات اسرائیل با حمایت ایالات متحده، توازن قدرت را در خاورمیانه تغییر می دهد

در واشنگتن، تل‌آویو و اورشلیم و پایتخت‌های عربی، مخالفان و حامیان تهاجم اسرائیل، ایده‌های متضادی درباره اقدامات بعدی ایالات متحده ارائه می‌کنند، زیرا متحدش در حال به دست آوردن موفقیت‌های تاکتیکی علیه حزب‌الله در لبنان و حوثی‌ها در یمن و فشار یک ساله کمپین برای سرکوب حماس در غزه است.

ریچارد گلدبرگ، مشاور ارشد بنیاد محافظه‌کار واشنگتن برای دفاع از دموکراسی‌ها، گفت اسرائیل باید تمام حمایت‌های مورد نیاز خود را از ایالات متحده توسط برخی از شخصیت های سیاسی اسرائیل دریافت کند تا زمانی که رژیم ایران و دیگر دیکتاتوری‌های گذشته را در زباله‌دان تاریخ دنبال کند. 

در ادامه، یوئل گوزانسکی، کارمند ارشد سابق شورای امنیت ملی اسرائیل، از دولت بایدن خواست تا در حملات مستقیم به رژیم ایران به اسرائیل بپیوندد. گوزانسکی گفت که این پیام درستی را برای جمهوری اسلامی ارسال می کند با ما درگیر نشوید.

با این حال، منتقدان به درس‌هایی از کمپین نظامی ایالات متحده در عراق و سرنگونی صدام حسین اشاره می‌کنند، زمانی که رئیس‌جمهور جورج دبلیو بوش هشدارهای اعراب مبنی بر اینکه دیکتاتور عراق موازنه ضروری منطقه برای نفوذ جمهوری اسلامی است را نادیده گرفت. آنها نسبت به کسب پیروزی های نظامی بدون در نظر گرفتن خطرات، اهداف نهایی یا برنامه های بعدی هشدار می دهند و در مورد عواقب ناخواسته هشدار می دهند.

ولی نصر که مشاور دولت اوباما بود، گفت در نهایت، اسرائیل در موقعیتی قرار خواهد گرفت که تنها با جنگ دائمی می‌تواند از خود محافظت کند. او که اکنون استاد دانشکده مطالعات بین المللی پیشرفته جانز هاپکینز یا SAIS است، یکی از مستندسازان برجسته افزایش نفوذ منطقه ای جمهوری اسلامی از زمان حمله آمریکا به عراق بوده است.

نصر با اشاره به رهبر اسرائیل گفت در شرایطی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به درخواست‌های دولت بایدن برای خویشتن‌داری اهمیت محدودی می‌دهد، ایالات متحده و شرکای آن در خاورمیانه دردسر این هستند که بی‌بی نتانیاهو تا کجا آن را پیش خواهد برد.

راندا اسلیم، یکی از همکاران SAIS و محقق در میدل مستقر در واشنگتن، می‌گوید به‌نظر می‌رسد که ما درس‌ها یا حماقت‌های آن آزمایش را در عراق در سال ۲۰۰۳ درباره تغییر شکل نظم خاورمیانه نیاموخته‌ایم.

حامیان کمپین اسرائیل به تضعیف جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی مسلح آن که به ایالات متحده، اسرائیل و شرکای آنها حمله می کنند، جامعه مدنی را سرکوب می کنند و به طور فزاینده ای با روسیه و دیگر دشمنان غربی متحد می شوند، امیدوارند.

حملات اسرائیل با حمایت ایالات متحده، توازن قدرت را در خاورمیانه تغییر می دهد
حملات اسرائیل با حمایت ایالات متحده، توازن قدرت را در خاورمیانه تغییر می دهد

مخالفان هشدار می‌دهند که اقدام نظامی بدون حل و فصل نارضایتی فلسطینی‌ها و دیگران، چرخه‌های بی‌پایان و بی‌ثبات‌کننده جنگ، شورش‌ها و خشونت‌های افراطی را به دنبال دارد و دولت‌های خاورمیانه برای کنترل اوضاع، سرکوب‌تر می‌شوند.

و این تهدید وجود دارد که رژیم ایران سلاح های هسته ای تولید می کند تا بقای خود را تضمین کند. پیش از حملات اسرائیل به حزب‌الله، رهبران جمهوری اسلامی که نگران حملات اسرائیل بودند، به صراحت اعلام کرده بودند که علاقه‌مند به بازگشت به مذاکرات با ایالات متحده در مورد برنامه هسته‌ای خود هستند و مدعی شده‌اند که به طور کلی به بهبود روابط علاقه دارند.

در عرض چند هفته، حملات هوایی و عملیات اطلاعاتی اسرائیل، رهبری، صفوف و زرادخانه‌های حزب‌الله مستقر در لبنان را  که یکی از قدرتمندترین نیروهای جنگی خاورمیانه و سنگر خارج از کشور جمهوری اسلامی در برابر حملات به خاک ایران بود  ویران کرد و زیرساخت‌های نفتی حوثی های متحد رژیم ایران یمن را هدف قرار داد. 

به نظر می رسد که یک سال حمله هوایی اسرائیل در غزه، رهبری حماس متحد جمهوری اسلامی را به چند بازمانده در تونل های زیرزمینی کاهش داده است. با این حال، نیروهای اسرائیلی دوباره در این هفته درگیر نبردهای شدیدی در آنجا شدند و حماس در هفتم اکتبر سالگرد حمله این گروه شبه‌نظامی به اسرائیل که جنگ را آغاز کرد، توانست در نمایشی شگفت‌انگیز از قدرت پایدار به سمت تل آویو موشک شلیک کند.

 حملات متقابل پیش‌بینی‌شده اسرائیل به رژیم ایران می‌تواند تغییرات منطقه‌ای در قدرت را تسریع بخشد. این واکنش به دنبال پرتاب موشک های بالستیک جمهوری اسلامی به سمت اسرائیل در هفته گذشته در تلافی قتل رهبران حزب الله و حماس صورت می گیرد.

همچنین می تواند خطر جنگ همه جانبه منطقه ای را تشدید کند که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و دهه ها دولت های قبلی برای جلوگیری از آن تلاش کردند.

گسترش حملات اسرائیل از اواخر ماه گذشته، میانجیگری ایالات متحده، مصر و قطر برای آتش بس و توافق برای آزادی گروگان ها در غزه را به حاشیه برد. رهبران ایالات متحده می گویند که اسرائیل قبل از حمله به رهبران حزب الله لبنان به آنها هشدار نداده است، اما از افزایش حملات دفاع کرده اند، در حالی که همچنان بر صلح تاکید می کنند.

معاون رئیس جمهور کامالا هریس، نامزد دموکرات‌ها برای ریاست‌جمهوری، در مصاحبه‌ای با برنامه ۶۰ دقیقه شبکه سی‌بی‌اس که دوشنبه پخش شد، گفت که ایالات متحده به تأمین کمک‌های نظامی مورد نیاز اسرائیل برای محافظت از خود اختصاص داده است، اما برای پایان دادن به درگیری‌ها تلاش می‌کند.

حملات اسرائیل با حمایت ایالات متحده، توازن قدرت را در خاورمیانه تغییر می دهد
حملات اسرائیل با حمایت ایالات متحده، توازن قدرت را در خاورمیانه تغییر می دهد

او گفت ما از لحاظ اعمال فشار بر اسرائیل و در منطقه، از جمله رهبران عرب، متوقف نخواهیم شد.

حملات گسترده اسرائیل برای بسیاری چشم‌انداز وسوسه‌انگیز تضعیف اتحاد ضدغربی و ضد اسرائیلی جمهوری اسلامی با گروه‌های مسلح همفکر در لبنان، عراق، سوریه و یمن را در مقابل دولت‌های روسیه و کره شمالی ایجاد می‌کند.

ائتلاف‌های نظامی رژیم ایران که محور مقاومت نامیده می‌شوند، پس از تهاجم آمریکا به عراق، که صدام را که در یک جنگ هشت ساله علیه رژیم جاه‌طلب آخوندی ایران شرکت کرده بود، برکنار کرد در سطح منطقه و سپس در سطح جهانی رشد کرد.

حامیان حمله آمریکا به عراق و سرنگونی صدام به درستی گفتند که دموکراسی عراق برقرار خواهد شد.

اما تأثیرات ناخواسته مداخله ایالات متحده، از جمله ظهور محور مقاومت جمهوری اسلامی و گروه‌های افراطی جدید، از جمله دولت اسلامی، بزرگ‌تر بود.

به نظر می رسد یک رژیم ایران جسور و توسعه طلب تنها پیروز جنگ ۲۰۰۳ عراق باشد.

دو دهه پیش، چه کسی می توانست روزی را ببیند که جمهوری اسلامی با سلاح از روسیه حمایت کند؟ احسان الشیمری، استاد علوم سیاسی در دانشگاه بغداد، گفت که دلیل آن افزایش نفوذ آن پس از سرنگونی صدام توسط آمریکا است.

حتی بیشتر از سال ۲۰۰۳، رهبران جهانی ایده روشنی در مورد چگونگی پایان دادن به تغییرات قدرتی که ارتش اسرائیل در حال به حرکت درآوردن است برای رژیم ایران، اسرائیل، خاورمیانه به طور کلی، و ایالات متحده ارائه می کنند.

گلدبرگ در بنیاد دفاع از دموکراسی ها گفت که جمهوری اسلامی و متحدانش در حال تضعیف هستند. نصر گفت، نفوذ ایالات متحده نیز همینطور است، زیرا به نظر می رسد توسط اسرائیل کشیده می شود.

مهران کامروا، استاد و کارشناس خاورمیانه در دانشگاه جورج تاون قطر، گفت که این درگیری می تواند به اسرائیل آسیب برساند، برای مثال، اگر در یک جنگ زمینی در لبنان باتلاق شود.

پس از چهار دهه خصومت عمیق بین رهبران اسرائیل و جمهوری اسلامی، جنگ سرد بین آنها به یک جنگ داغ تبدیل شده است. و این چشم‌انداز استراتژیک خاورمیانه را به‌طور قابل‌توجهی تغییر می‌دهد باید تغییر کند.

کامراو گفت ما مطمئناً در پرتگاه تغییر هستیم. اما پیش‌بینی جهت و ماهیت آن تغییر در این مرحله بسیار سخت است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا