جدیدترین اخبارجهان

مواضع هریس و ترامپ در قبال جمهوری اسلامی و اسرائیل با شعله ور شدن درگیری ها

رئیس جمهور بعدی ایالات متحده باید با گسترش تهدید یک جنگ همه جانبه، وضعیت حساس منطقه را مدیریت کند

مواضع هریس و ترامپ در قبال جمهوری اسلامی و اسرائیل با شعله ور شدن درگیری ها

قبل از حمله موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل در اوایل اکتبر برای انتقام از قتل رهبر حماس و حزب‌الله و فرماندهان سپاه پاسداران، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا مجبور بود اختلافات حزب دموکرات را بر سر حمایت ایالات متحده از اسرائیل حل کند. درگیری بین اسرائیل و رژیم ایران ممکن است مانند مسائل داخلی مانند تورم و حقوق باروری بر انتخابات ریاست جمهوری تأثیر نداشته باشد، اما رئیس جمهور بعدی باید با گسترش تهدید یک جنگ همه جانبه، وضعیت حساس منطقه را مدیریت کند.

مواضع هریس و ترامپ در قبال جمهوری اسلامی و اسرائیل با شعله ور شدن درگیری ها
مواضع هریس و ترامپ در قبال جمهوری اسلامی و اسرائیل با شعله ور شدن درگیری ها

جمهوری خواهان دولت بایدن را تحت فشار قرار داده اند تا کمک های امنیتی بیشتری به اسرائیل بفرستد و تهران و گروه های نیابتی‌اش را با پیامدهای نظامی تهدید کند. پرزیدنت بایدن هفته گذشته گفت که از حمله احتمالی اسرائیل به سایت های هسته ای رژیم ایران حمایت نمی کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین، درگیری فزاینده را ناشی از رهبری ضعیف بایدن و هریس می‌داند. ترامپ گفت که پاسخ  بایدن به سوال حمله به سایت های هسته ای باید این باشد که ابتدا به سایت های هسته ای ضربه می زد و بعد نگران بقیه بود.

در اینجا مواضع هریس و ترامپ در قبال اسرائیل و جمهوری اسلامی آمده است

هریس از تلاش‌های دولت بایدن برای میانجی‌گری برای توافق آتش‌بس بین اسرائیل و حماس در حالی که جنگ غزه به مرز یک ساله خود می‌رسد، تبلیغ کرده است. او بارها گفته است که اسرائیل حق دفاع از خود را دارد، اما به رنج فلسطینیان نیز اذعان کرده است.

او در مناظره ریاست جمهوری در سپتامبر گفت ما باید مسیری را برای راه حل دو دولتی ترسیم کنیم. و در این راه حل، باید امنیت برای مردم اسرائیل به همان اندازه برای فلسطینی ها نیز وجود داشته باشد. اما تنها چیزی که همیشه به شما اطمینان می دهم این است که من همیشه به اسرائیل حق دفاع از خود را می دهم، به ویژه در رابطه با رژیم ایران و هر تهدیدی که جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن برای اسرائیل ایجاد کنند. اما ما باید راه حل دو کشوری داشته باشیم. جایی که می‌توانیم غزه را بازسازی کنیم، جایی که فلسطینی‌ها دارای امنیت، خودمختاری و کرامتی هستند که به درستی سزاوار آن هستند.

هریس برنامه ای برای راه حل دو کشور ارائه نکرده است.

او در اوایل سال جاری از دولت اسرائیل خواست تا برای افزایش جریان کمک‌های بشردوستانه به فلسطینی‌ها اقدامات بیشتری انجام دهد. مشاور امنیت ملی هریس در ماه اوت گفت که نامزد دموکرات از تحریم تسلیحاتی اسرائیل حمایت نمی کند. هریس در ماه سپتامبر گفت که از تصمیم بایدن در ماه مه برای جلوگیری از ارسال بمب های ۲۰۰۰ پوندی به اسرائیل به دلیل نگرانی در مورد استفاده از آنها در رفح، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی پس از فرار از خانه های خود در آن پناه گرفته بودند، حمایت کرد.

مواضع هریس و ترامپ در قبال جمهوری اسلامی و اسرائیل با شعله ور شدن درگیری ها
مواضع هریس و ترامپ در قبال جمهوری اسلامی و اسرائیل با شعله ور شدن درگیری ها

در مصاحبه‌ای که دوشنبه در برنامه ۶۰ دقیقه پخش شد، از هریس پرسیده شد که آیا ایالات متحده می‌تواند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را متحد نزدیکش در مقابل مقاومت او در برابر توافق آتش‌بس و بمباران لبنان برای هدف قرار دادن حزب‌الله بداند. ایالات متحده به اسرائیل نسبت به آغاز جنگ گسترده تر با همسایه شمالی خود هشدار داده است.

هریس گفت من فکر می کنم، با تمام احترام، سوال بهتر این است آیا ما اتحاد مهمی بین مردم آمریکا و مردم اسرائیل داریم؟ و پاسخ به این سوال مثبت است.

ترامپ مدعی شده است که اگر او رئیس جمهور بود، حمله تروریستی حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ هرگز اتفاق نمی افتاد. اما رئیس جمهور سابق که خود را مدافع سرسخت اسرائیل معرفی کرده است، از نحوه مدیریت جنگ توسط دولت اسرائیل انتقاد کرده است. در ماه نوامبر، او گفت اسرائیل باید روابط عمومی را بهتر انجام دهد، رک و پوست کنده، زیرا طرف مقابل آنها را در جبهه روابط عمومی شکست می دهد. او همچنین از اسرائیل خواست که این کار را تمام کند.

در جریان مناظره ریاست جمهوری ژوئن از ترامپ پرسیده شد که آیا از یک کشور مستقل فلسطینی حمایت می کند یا خیر، که او پاسخ داد باید ببینم.

ترامپ به عنوان رئیس جمهور، سفارت ایالات متحده را از تل آویو به بیت المقدس منتقل کرد و به چندین دهه مخالفت ایالات متحده با شهرک سازی های اسرائیل در کرانه باختری اشغالی پایان داد. 

در مصاحبه برنامه ۶۰ دقیقه از هریس پرسیده شد که کدام کشور را بزرگترین دشمن ایالات متحده می داند؟ او گفت فکر می‌کنم یک مورد آشکار در ذهن وجود دارد که رژیم ایران است. دستان جمهوری اسلامی به خون آمریکایی ها آلوده است.

او افزود که این یکی از بالاترین اولویت او است که اطمینان حاصل کند که رژیم ایران هرگز به توانایی تبدیل شدن به یک قدرت هسته ای دست پیدا نکند. هریس پاسخی نداد که آیا ایالات متحده در صورتی که اثبات شود جمهوری اسلامی در حال ساخت سلاح هسته ای است، اقدام نظامی انجام خواهد داد یا خیر.

مشخص نیست که آیا هریس در صورت پیروزی در انتخابات به دنبال دستیابی به توافق هسته ای جدید با رژیم ایران است یا خیر. در طول مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۰، هریس که در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری پرجمعیت دموکرات ها شرکت می کرد، گفت که به دنبال پیوستن مجدد به توافق هسته ای رژیم ایران است، تا زمانی که جمهوری اسلامی نیز به پایبندی قابل راستی آزمایی بازگشته باشد.

ترامپ به شدت از توافق دوران اوباما که قبلاً به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک شناخته می‌شد، انتقاد کرد و در سال ۲۰۱۸ ایالات متحده را از توافق بین‌المللی حذف کرد. او توافق ۲۰۱۵ را فاجعه بار و مایه شرمساری بزرگ خواند.

مواضع هریس و ترامپ در قبال جمهوری اسلامی و اسرائیل با شعله ور شدن درگیری ها
مواضع هریس و ترامپ در قبال جمهوری اسلامی و اسرائیل با شعله ور شدن درگیری ها

پس از حمله موشکی رژیم ایران به اسرائیل در هفته گذشته، هریس تهران را نیروی بی ثبات کننده و خطرناک در خاورمیانه خواند و گفت که از دستور بایدن برای ارتش آمریکا برای سرنگونی موشک های جمهوری اسلامی که اسرائیل را هدف قرار می دهد، حمایت می کند.

او گفت رژیم ایران نه تنها تهدیدی برای اسرائیل است، بلکه تهدیدی برای پرسنل آمریکایی در منطقه، منافع آمریکا و غیرنظامیان بی گناه در سراسر منطقه است که از غائله‌های تروریستی تحت حمایت و مستقر توسط جمهوری اسلامی رنج می‌برند. ما هرگز در انجام هر اقدامی که برای دفاع از نیروها و منافع ایالات متحده در برابر رژیم ایران و تروریست های مورد حمایت تهران لازم باشد تردید نخواهیم کرد و به همکاری با متحدان و شرکای خود برای برهم زدن رفتار تهاجمی رژیم ایران و پاسخگویی آنها ادامه خواهیم داد.

ترامپ نیز در همین راستا، جمهوری اسلامی را به صادرات تروریسم به سراسر جهان متهم کرد. اما او همچنین رهبری دولت بایدن را مسئول این رگبار موشکی دانست و دوباره این استدلال را مطرح کرد که اگر او در کاخ سفید بود این اتفاق نمی افتاد.

او همچنین گفته است که رژیم ایران ممکن است به دو سوء قصد علیه او مرتبط باشد. او گفت که ایالات متحده باید تهدید کند که در صورت حمله به یک نامزد ریاست جمهوری، آن کشور را به خون می کشد.

تاکنون هیچ نشانه ای از سوی FBI یا سرویس مخفی مبنی بر دست داشتن رژیم ایران در تلاش برای ترور وجود ندارد. با این حال، به نظر می رسد جمهوری اسلامی تهدیدی برای امنیت ترامپ باشد. به گفته منابع متعدد آشنا با تحقیقات، یک تبعه پاکستانی به اتهام ارتباط با تهران در ماه اوت دستگیر شد و متهم به توطئه برای ترور مقامات فعلی و سابق دولت در سراسر طیف سیاسی از جمله ترامپ شد.

رژیم ایران همچنین متهم به تلاش برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری است. وزارت دادگستری اخیراً سه هکر جمهوری اسلامی را به اتهام هدف قرار دادن اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ متهم کرده است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا