جدیدترین اخبارجهان

برنامه ریزی اسرائیل برای حمله به رژیم ایران، انتخابهایش از نمادین تا شدید متغیر است

گزینه‌های اسرائیل از حملات نمادین به اهداف نظامی تا حملات فلج‌کننده به صنعت نفت یا برنامه هسته‌ای ایران را شامل میشود

برنامه ریزی اسرائیل برای حمله به رژیم ایران، انتخاب هایش از نمادین تا شدید متغیر است

اسرائیل قول داده است که حمله موشکی گسترده هفته گذشته جمهوری اسلامی را تلافی کند. نحوه انجام این کار مستلزم خطر بزرگی است و می تواند عواقب بزرگی برای دشمنان اصلی، خاورمیانه و جهان داشته باشد.

برنامه ریزی اسرائیل برای حمله به رژیم ایران، انتخاب هایش از نمادین تا شدید متغیر است
برنامه ریزی اسرائیل برای حمله به رژیم ایران، انتخاب هایش از نمادین تا شدید متغیر است

گزینه‌های اسرائیل از حملات نمادین به اهداف نظامی گرفته تا حملات فلج‌کننده به صنعت نفت حیاتی ایران یا برنامه هسته‌ای مخفیانه و شدیداً غنی‌شده آن را شامل می‌شود.

انتظار می رفت شدت و زمان هر حمله تلافی جویانه در دستور کار نشست برنامه ریزی شده این هفته در پنتاگون بین وزیر دفاع اسرائیل و همتای آمریکایی اش قرار گیرد. اما اواخر روز سه شنبه، پنتاگون اعلام کرد که این نشست به طور ناگهانی به تعویق افتاد.

در نشانه ای از اختلاف نظر احتمالی بر سر رویکرد صحیح، رئیس جمهور جو بایدن قبلاً از اسرائیل خواسته است که به برنامه هسته ای رژیم ایران ضربه نزند و آن را از ضربه زدن به صنعت نفت منصرف کرده است.

آسوشیتدپرس با دو نخست وزیر سابق اسرائیل و دیگر کارشناسان صحبت کرد تا گزینه های اسرائیل را بررسی کند. اجماع گسترده ای وجود دارد که اسرائیل باید پاسخ دهد، اما اختلاف نظر عمیقی بر سر بهترین راه برای انجام این کار وجود دارد.

ایهود اولمرت، نخست وزیر سابق، گفت مسئله این نیست که آیا اسرائیل تلافی خواهد کرد یا پاسخ خواهد داد. سوال این است که از کدام طرف.

چرا اسرائیل جمهوری اسلامی را تهدید می کند؟

اسرائیل و رژیم ایران برای سال‌ها درگیر یک جنگ سایه تلخ بوده‌اند عمدتاً از طریق نبردهای اسرائیل علیه گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی در سراسر منطقه. اسرائیل همچنین مظنون به کشتن دانشمندان هسته‌ای رژیم ایران و انجام حملات به تاسیسات هسته‌ای بوده است، اما به ندرت دست داشتن در آن را تصدیق می‌کند.

درگیری مستقیم نادر بوده است. اما اوضاع پس از حمله حماس از نوار غزه به اسرائیل در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تغییر کرد و حزب الله روز بعد شروع به شلیک موشک به اسرائیل کرد. هر دو گروه از طرف رژیم ایران حمایت می شوند.

در ماه آوریل، رژیم ایران بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک را به سمت اسرائیل شلیک کرد که اسرائیل را به کشتن دو فرمانده سپاه پاسداران در یک مجتمع دیپلماتیک در سوریه متهم کرد. تقریباً همه موشک‌ها دچار نقص یا رهگیری شدند، و اسرائیل با یک حمله محدود پاسخ داد که نشان داد نمی‌خواهد درگیری بیشتر شود.

پس از حمله هفته گذشته رژیم ایران، اسرائیل نشان داد که پاسخ بعدی آن متفاوت خواهد بود.

جمهوری اسلامی گفت که رگبار حداقل ۱۸۰ موشک بالستیک برای انتقام از یک سری حملات اسرائیل علیه متحدان نزدیک خود، حماس و حزب الله، از جمله ترور رهبر دیرینه این گروه بوده است. اگرچه این موشک ها خسارات یا تلفات کمی به بار آوردند، اما بنیامین نتانیاهو نخست وزیر گفت که رژیم ایران مرتکب اشتباه بزرگی شده است و تاوان آن را خواهد داد. اعضای ائتلاف تندرو او خواستار واکنشی تند شده اند.

برنامه ریزی اسرائیل برای حمله به رژیم ایران، انتخاب هایش از نمادین تا شدید متغیر است
برنامه ریزی اسرائیل برای حمله به رژیم ایران، انتخاب هایش از نمادین تا شدید متغیر است

اسرائیل چه گزینه هایی دارد؟

اسرائیل طیف وسیعی از اهداف را در اختیار دارد از ساختمان‌های دولتی و پایگاه‌های نظامی رژیم ایران گرفته تا تأسیسات نفتی حساس گرفته تا تأسیسات هسته‌ای به شدت مستحکم‌شده در اعماق زمین. اسرائیل تهران را به ساخت سلاح هسته‌ای متهم می‌کند اتهامی که جمهوری اسلامی آن را رد می‌کند.

حمله به هر نقطه از ایران یک چالش لجستیکی برای اسرائیل است. هواپیماهای جنگی باید بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر (حدود ۱۰۰۰ مایل) به سمت هدف خود پرواز کنند که به عملیات سوخت‌گیری در هوای پیچیده، احتمالاً بر فراز آسمان‌های متخاصم، نیاز دارد. هرگونه حمله همچنین به معنای مقابله با سامانه‌های پدافند هوایی ساخت روسیه است.

به یاد داشته باشید که ایران ۱۵۰۰، ۱۶۰۰ کیلومتر (حدود ۱۰۰۰ مایل) با اسرائیل فاصله دارد و شما کشورهایی در این بین دارید اردن، عراق، عربستان سعودی. برخی با هم دوست هستند. برخی از آنها دشمن هستند.

شما نمی خواهید دوستان خود را شرمنده کنید. شما نمی خواهید آتش خصمانه از کشورهای دیگر دریافت کنید.

اولمرت که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ به عنوان نخست وزیر خدمت کرد، گفت که اسرائیل بیش از حد توانایی مقابله با این چالش ها را دارد. وی گفت ما توانایی ها را داریم. من مطمئن نیستم که افشای آنها عاقلانه و مسئول باشد.

حتی اگر اسرائیل امکانات را داشته باشد، ملاحظات دیپلماتیک وجود دارد. حمله به بخش نفت، ستون فقرات اقتصادی ایران، یا به برنامه هسته ای تقریباً به طور قطع پاسخ رژیم ایران را تضمین می کند و خطر گسترش بیشتر درگیری را افزایش می دهد.

چنین حملاتی می تواند بازارهای جهانی نفت را متزلزل کند و اقتصاد ایالات متحده را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری متزلزل کند. آنها همچنین می توانند خطر تلافی جویانه رژیم ایران را نه تنها علیه اسرائیل، بلکه علیه نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه یا کشورهای عربی خلیج فارس همسو با غرب داشته باشند.

مناهم مرهاوی، کارشناس مسائل ایران در دانشگاه عبری اورشلیم، می گوید بر خلاف لبنان و غزه، هر حمله اسرائیل به جمهوری اسلامی بازتاب بین المللی و جهانی دارد.

برنامه ریزی اسرائیل برای حمله به رژیم ایران، انتخاب هایش از نمادین تا شدید متغیر است
برنامه ریزی اسرائیل برای حمله به رژیم ایران، انتخاب هایش از نمادین تا شدید متغیر است

پس اسرائیل چگونه پاسخ خواهد داد؟

رهبران سابق در مورد مسیری که اسرائیل باید انتخاب کند اختلاف نظر دارند.

اولمرت گفت که حمله به چندین هدف نظامی که در سراسر قلمرو وسیع ایران گسترده شده است، برای ارسال پیام کافی است. او گفت هدف این است که نشان دهد اسرائیل می تواند در هر مکان و هر زمان حمله کند. او گفت این دقیقاً همان چیزی است که بازدارندگی دارد.

اولمرت گفت ضربه زدن به بخش نفت ایران تشدید غیرضروری خواهد بود که پاسخی را به دنبال دارد و ضربه زدن به برنامه هسته ای ارزش ریسک را ندارد. او گفت که نه تنها باعث تلافی رژیم ایران می شود، بلکه شانس موفقیت نیز نامشخص است. وی گفت تلاش برای حمله به برنامه هسته‌ای یک اشتباه خواهد بود.

یایر لاپید، نخست‌وزیر سابق، معتقد است که اسرائیل باید به زیرساخت‌های صنعت نفت ایران ضربه بزند. لاپید که در سال ۲۰۲۲ نخست‌وزیر بود، گفت این دردناک‌ترین هدف برای رژیم ایران است.

وی با بیان اینکه حمله موشکی بالستیک جمهوری اسلامی علیه اسرائیل باید با پاسخ قاطعانه مواجه شود، افزود رژیم ایران باید درک کند که هزینه بالایی برای تجاوزات منطقه‌ای آن وجود دارد.

لاپید در مصاحبه با سایت خبری اسرائیلی Ynet گفت حمله به تاسیسات هسته ای رژیم ایران تنها باید در قالب یک ائتلاف بین المللی با هماهنگی با ایالات متحده انجام شود.

نفتالی بنت، سلف لاپید به عنوان نخست‌وزیر و شریک حکومتی سابق، موضع سخت‌تری اتخاذ می‌کند و می‌گوید اکنون زمان آن است که اسرائیل پروژه هسته‌ای رژیم ایران را بمباران کند.

بنت در ویدئویی که روز سه‌شنبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت که جمهوری اسلامی و متحدانش ضعیف شده‌اند و اسرائیل شانس کمی برای وارد کردن ضربه قاطع به رهبری، اقتصاد و برنامه هسته‌ای رژیم ایران دارد.

بنت گفت ما نباید به پایگاه‌های نظامی ایران یا اقدامات پر سر و صدا و در عین حال بی‌معنی که فقط برای رساندن پیام است بسنده کنیم. زمان پیام ها به پایان رسیده است.

اولمرت، با این حال، گفت که امیدوار است سرهای سردتر پیروز شود.

می‌خواهیم به چه چیزی برسیم و چقدر می‌خواهیم پیش برویم و چقدر می‌خواهیم مغرور باشیم؟ او گفت سعی کنید باهوش باشید.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا