ایرانجدیدترین اخبار

جمهوری اسلامی با آماده شدن برای پاسخ اسرائیل به حملات موشکی، وارد دیپلماسی فوری می شود

ایالات متحده در حال رایزنی با اسرائیل در مورد چگونگی برنامه ریزی برای پاسخ به حمله ۱ اکتبر رژیم ایران بوده است

جمهوری اسلامی با آماده شدن برای پاسخ اسرائیل به حملات موشکی، وارد دیپلماسی فوری می شود

منابع آگاه گفته اند، جمهوری اسلامی به شدت عصبی است و درگیر تلاش‌های دیپلماتیک فوری با کشورهای خاورمیانه است تا ارزیابی کند که آیا آنها می‌توانند مقیاس پاسخ اسرائیل به حمله موشکی خود را در اوایل ماه جاری کاهش دهند و در صورت شکست به حفاظت از تهران کمک کنند.

جمهوری اسلامی با آماده شدن برای پاسخ اسرائیل به حملات موشکی، وارد دیپلماسی فوری می شود
جمهوری اسلامی با آماده شدن برای پاسخ اسرائیل به حملات موشکی، وارد دیپلماسی فوری می شود

منابع گفتند نگرانی رژیم ایران ناشی از عدم اطمینان در مورد اینکه آیا ایالات متحده می تواند اسرائیل را متقاعد کند که به سایتهای هسته ای و تاسیسات نفتی ایران حمله نکند یا خیر، و این واقعیت که مهمترین شبه نظامی نیابتی آن در منطقه، حزب الله، به طور قابل توجهی توسط عملیات نظامی اسرائیل در هفته های اخیر تضعیف شده است، نشات می گیرد. 

ایالات متحده در حال رایزنی با اسرائیل در مورد چگونگی برنامه ریزی برای پاسخ به حمله ۱ اکتبر رژیم ایران بوده است و مقامات آمریکایی به صراحت اعلام کرده اند که نمی خواهند اسرائیل سایت های هسته ای یا میادین نفتی ایران را هدف قرار دهد. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت‌وگو کرد که اولین گفت‌وگوی آن‌ها پس از تقریباً دو ماه بود و به او گفت که انتقام اسرائیل باید متناسب باشد.

یک دیپلمات عرب گفت متحدان خلیج فارس آمریکا از جمله امارات متحده عربی، بحرین و قطر نیز نسبت به حمله احتمالی به تاسیسات نفتی ایران که می تواند اثرات منفی اقتصادی و زیست محیطی برای کل منطقه ایجاد کند، به ایالات متحده ابراز نگرانی کرده اند.

دولت بایدن عمیقاً نگران است که حملات تلافی جویانه بین رژیم ایران و اسرائیل که در اوایل سال جاری پس از حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری این کشور در دمشق آغاز شد، ممکن است به یک جنگ بزرگ منطقه ای تبدیل شود که ایالات متحده را بیش از حد به داخل بکشاند. 

بخش عمده ای از ترس ها این است که به نظر می رسد نفوذ ایالات متحده بر اسرائیل در سال گذشته به طور پیوسته در حال کاهش است. همانند عملیات خود در غزه، اسرائیل به طور فزاینده ای درخواست های ایالات متحده برای خویشتن داری بیشتر در لبنان را نادیده گرفته است، جایی که کمپین بمباران شدید و حمله زمینی اسرائیل از اواخر ماه گذشته تاکنون بیش از ۱۴۰۰ نفر را کشته است.

اسرائیل همچنین قبل از انجام یک حمله گسترده که منجر به انفجار هزاران پیجر و واکی تاکی توسط عوامل حزب‌الله در ماه گذشته شد، یا قبل از ترور حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله در بیروت و لغو پیشنهاد آتش‌بس ظریفی که توسط آمریکا و فرانسه کمتر از ۴۸ ساعت قبل این سازمان ارائه شده بود، با آمریکا مشورت نکرد. 

جمهوری اسلامی با آماده شدن برای پاسخ اسرائیل به حملات موشکی، وارد دیپلماسی فوری می شود
جمهوری اسلامی با آماده شدن برای پاسخ اسرائیل به حملات موشکی، وارد دیپلماسی فوری می شود

یک مقام اسرائیلی روز جمعه گفت، کابینه امنیتی اسرائیل هنوز تصمیمی در مورد چگونگی ادامه این کار نگرفته است. یک مقام آمریکایی گفت در حالی که شکاف بین مواضع ایالات متحده و اسرائیل در حال کاهش است، ممکن است این شکاف باقی نماند.

یک مقام ارشد دولت در مورد بحث های کابینه اسرائیل با ابراز تردید نسبت به سطح شفافیت در مورد آنچه اسرائیل با ایالات متحده به اشتراک می گذارد، گفت ما در واقع نمی توانیم بدانیم که آیا آنها رای داده اند یا نه. این مقام پیشنهاد کرد که آنها نمی توانند در دسیسه های دولت اسرائیل سرمایه گذاری کنند.

تا هفته گذشته، اسرائیل هیچ تضمینی مبنی بر اینکه تاسیسات هسته ای رژیم ایران را هدف قرار نخواهد داد، نداده بود.

اسرائیل برای دهه‌ها در حال برنامه‌ریزی برای حمله به ظرفیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی بوده است و فقط دو سال پیش حمله به آنها را در یک تمرین نظامی شبیه‌سازی کرد. اسرائیل همچنین مظنون به انجام ترور علیه دانشمندان هسته‌ای رژیم ایران در سال‌های اخیر است، و تأسیسات هسته‌ای رژیم ایران تحت محاصره حملات سایبری، احتمالاً از سوی اسرائیل، قرار گرفته است معروف‌ترین آنها ویروس استاکس‌نت است که توانست به تأسیسات هسته‌ای نطنز نفوذ کند.

حملات ما قدرتمند خواهد بود

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز چهارشنبه در مورد واکنش کشورش به جمهوری اسلامی هشدار جدی داد.

حمله ما قدرتمند، دقیق و مهمتر از همه شگفت‌انگیز خواهد بود. آنها نمی فهمند چه اتفاقی افتاده و چگونه اتفاق افتاده است.

این دیپلمات عرب گفت که کشورهای خلیج به طور کلی مشتاق هستند که در حاشیه درگیری باقی بمانند. در حالی که رژیم ایران علناً هشدار داده است که هر طرفی که به اسرائیل کمک می کند به عنوان متجاوز با آن رفتار خواهد شد، همچنین بعید است که همسایگان جمهوری اسلامی صریحاً از تهران در صورت حمله اسرائیل دفاع کنند.

این دیپلمات عرب و یک منبع آگاه دیگر گفتند اما عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر به هر دوی آمریکا و رژیم ایران گفته اند که اجازه نخواهند داد اسرائیل از حریم هوایی آنها برای حمله به رژیم ایران استفاده کند. یک مقام اردنی گفت که اردن همچنین از حریم هوایی خود در برابر هر گونه نفوذ غیرمجاز، صرف نظر از مبدا محافظت خواهد کرد.

جمهوری اسلامی با آماده شدن برای پاسخ اسرائیل به حملات موشکی، وارد دیپلماسی فوری می شود
جمهوری اسلامی با آماده شدن برای پاسخ اسرائیل به حملات موشکی، وارد دیپلماسی فوری می شود

ایالات متحده معتقد نیست که جمهوری اسلامی می خواهد در یک جنگ تمام عیار با اسرائیل درگیر شود و عباس عراقچی، وزیر امور خارجه، این هفته به الجزیره گفت که نتانیاهو تنها کسی است که خواهان جنگ است و منطقه را به آتش می کشد. تا در قدرت بماند.

یک مقام گفت، اما ایالات متحده همچنان از طریق کانال های پشتی از تهران خواسته است تا در صورت حمله اسرائیل، پاسخ خود را تنظیم کند.

در حالی که قطر مرتباً با جمهوری اسلامی صحبت می‌کند و آنچه را که آنها می‌گویند به ایالات متحده بازمی‌گرداند، این مقام آمریکایی گفت که در نهایت ما نمی‌دانیم تهران چه خواهد کرد. یکی دیگر از مقامات آمریکایی گفت که صداهای کلیدی در داخل رژیم ایران نظرات متفاوتی در مورد اینکه آیا و چگونه باید به اسرائیل پاسخ دهند، خواهند داشت، اما این به مقیاس و دامنه اقدام مورد انتظار اسرائیل بستگی دارد.

این مقام مسئول گفت از زمانی که تهران در اوایل ماه جاری میلادی رگبار موشکی خود را به سمت اسرائیل پرتاب کرد، پیام رسانی از رژیم ایران هم به صورت عمومی و هم به صورت خصوصی ثابت بوده و تغییر قابل توجهی در پیام رسانی ایجاد نشده است.

این دیپلمات عرب گفت که رژیم ایران به ویژه علاقه مند به دریافت کمک از عربستان سعودی برای جلوگیری از حمله اسرائیل و استفاده از نفوذ آنها در واشنگتن برای کمک به یافتن راه حلی برای بحران بوده است.

به گفته وی، عراقچی روز چهارشنبه برای مشاوره در مورد تحولات منطقه و تلاش برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان و غزه به عربستان سعودی سفر کرده است.

جهان هر حرکت اسرائیل را زیر نظر دارد و در فکر چگونگی واکنش است. اما حداقل تا روز شنبه هنگام غروب آفتاب، اسرائیل به مناسبت گرامیداشت روز یوم کیپور، روز کفاره یهودیان و مقدس ترین روز سال در یهودیت، متوقف خواهد بود. و اگرچه غیرممکن نیست که اسرائیل اقدامی را آغاز کند، مغازه ها، رستوران ها و سایر خدمات بسته خواهند شد، حمل و نقل عمومی کار نخواهد کرد و حتی فرودگاه اصلی کشور بن گوریون در تل آویو تعطیل خواهد شد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا