جدیدترین اخبارجهان

پهپادهای حزب الله ساخت جمهوری اسلامی دشمنی سرسخت برای اسرائیل هستند

حزب‌الله گفت این پهپاد توانست بدون شناسایی به رادارهای پدافند هوایی اسرائیل نفوذ کند و به هدف خود برسد

پهپادهای حزب الله ساخت جمهوری اسلامی به عنوان دشمنی سرسخت و فراری برای اسرائیل ظاهر می شوند

حمله روز یکشنبه که منجر به کشته شدن ۴ سرباز شد، خطای ارتش اسرائیل را برای سرنگونی هواپیماهای بدون سرنشینی که از یمن، عراق و ایران می آمدند روشن می کند.

پهپادهای حزب الله ساخت جمهوری اسلامی به عنوان دشمنی سرسخت و فراری برای اسرائیل ظاهر می شوند
پهپادهای حزب الله ساخت جمهوری اسلامی به عنوان دشمنی سرسخت و فراری برای اسرائیل ظاهر می شوند

یکی از بدترین حملات تلفات جمعی به اسرائیل در یک سال جنگ، نه از ده‌ها موشک بالستیک رژیم ایران و نه رگبار پرتاب موشک‌های مکرر توسط حماس و حزب‌الله صورت گرفت. بلکه توسط یک هواپیمای بدون سرنشین انجام شد.

این هواپیمای بدون سرنشین مملو از مواد منفجره، از سیستم چندلایه دفاع هوایی اسرائیل فرار کرد و به سالن غذاخوری در یک اردوگاه آموزشی نظامی در عمق اسرائیل برخورد کرد، چهار سرباز را کشت و ده ها نفر را زخمی کرد.

این آخرین دستاورد برای ناوگان پهپادهای حزب الله است و نشان دهنده تلاش اسرائیل در طول یک سال جنگ گذشته برای سرنگونی هواپیماهای بدون سرنشین است که از یمن، عراق و ایران می آیند.

در طول سال‌ها، اسرائیل آرایه‌های دفاع هوایی خود را برای ایجاد حفاظت گسترده در برابر شلیک راکت‌های کوتاه‌برد و موشک‌های میان‌برد و دوربرد ایجاد کرده است، اگرچه کارشناسان هشدار می‌دهند که این سامانه ضد هوا نیست. در حالی که این سامانه به طور مکرر پهپادها را سرنگون کرده است، بسیاری از آنها به حریم هوایی اسرائیل نفوذ کرده و از خطوط دفاعی آن عبور کرده اند که در برخی موارد نتایج مرگباری به همراه داشته است.

این پهپاد بدون مانع حریم هوایی اسرائیل را طی کرد

عصر روز یکشنبه، گزارش‌هایی مبنی بر وقوع یک حادثه تلفات جمعی در حدود ۶۵ کیلومتری مرز لبنان منتشر شد. به گزارش رسانه های اسرائیلی، یک پهپاد به سالن غذاخوری مملو از سربازان در حال خوردن شام برخورد کرد و چهار سرباز را کشت و ۶۷ نفر را زخمی کرد.

دقایقی قبل، آژیرهای حمله هوایی در شمال اسرائیل به صدا درآمده بود که هواپیما بر فراز آسمان پرواز می کرد. اما هیچ آژیری در پایگاه به صدا درآمد و به سربازان هشداری نداد و نشان داد که پهپاد ممکن است از رادار اسرائیل عبور کرده باشد.

یک مقام امنیتی اسرائیل گفت که اسرائیل همچنان در حال بررسی چگونگی عبور این پهپاد از طریق پدافند هوایی اسرائیل است. یک جفت پهپاد ابتدا وارد حریم هوایی اسرائیل شد، اما در حالی که یکی از آنها سرنگون شد، دیگری به سمت هدف خود ادامه داد.

حزب‌الله گفت این پهپاد توانست بدون شناسایی به رادارهای پدافند هوایی اسرائیل نفوذ کند و به هدف خود برسد. این سازمان مدعی شد که با پرتاب همزمان ده‌ها موشک و اسکادران پهپاد، بر پدافند هوایی اسرائیل پیشی گرفته است.

این دومین حمله مرگبار هواپیماهای بدون سرنشین در تنها دو هفته بود. در اوایل ماه جاری، یک هواپیمای بدون سرنشین که از عراق پرتاب شد، دو سرباز اسرائیلی را کشت و حدود ۲۲ نفر را زخمی کرد. روز جمعه، در جریان یوم کیپور، یک پهپاد حزب الله به یک خانه سالمندان در مرکز اسرائیل برخورد کرد و خسارت هایی به بار آورد.

ما در حال حاضر شش کشته در ۱۰ روز گذشته بر اثر هواپیماهای بدون سرنشین داشته ایم. ران کوچاو، رئیس سابق فرماندهی دفاع هوایی ارتش، گفت این خیلی زیاد است.

پهپادهای حزب الله ساخت جمهوری اسلامی به عنوان دشمنی سرسخت و فراری برای اسرائیل ظاهر می شوند
پهپادهای حزب الله ساخت جمهوری اسلامی به عنوان دشمنی سرسخت و فراری برای اسرائیل ظاهر می شوند

او گفت که هواپیماهای بدون سرنشین به یک تهدید واقعی تبدیل شده اند.

شناسایی و ردیابی پهپادها از موشک سخت تر است پهپادها، هواپیماهای بدون سرنشینی هستند که می توانند از راه دور به کار گرفته شوند. پهپادها می توانند با محتاطانه تر از موشک ها و راکت ها وارد قلمرو دشمن شوند، نظارت کنند و به آن حمله کنند. اسرائیل دارای زرادخانه عظیمی از پهپادها است که قادر به انجام ماموریت ها و حملات جاسوسی هستند. این کشور پهپادی ساخته است که می تواند به دشمن اصلی رژیم ایران در فاصله ۱۵۰۰ کیلومتری برسد.

اما دشمنان اسرائیل طی سال گذشته در موارد متعددی اسرائیل را غافلگیر کرده اند که اغلب با عواقب مرگباری همراه بوده است. در ماه ژوئیه، یک پهپاد پرتاب شده از یمن حدود ۲۷۰ کیلومتر بر فراز منتهی الیه جنوبی اسرائیل تا تل آویو طی کرد و به ساختمانی در مرکز شهر برخورد کرد و بدون رهگیری یک نفر را کشت.

یک مقام امنیتی اسرائیل گفت که شناسایی پهپادها به دلایلی دشوارتر است آنها آهسته پرواز می کنند و اغلب شامل قطعات پلاستیکی هستند و ردپای حرارتی ضعیف تری با سیستم های راداری نسبت به موشک ها و موشک های قدرتمند دارند. ردیابی مسیر نیز سخت تر است. پهپادها می‌توانند مسیرهای پروازی دایره‌ای داشته باشند، می‌توانند از هر جهتی بیایند، پایین‌تر به سمت زمین پرواز کنند و چون بسیار کوچک‌تر از موشک‌ها هستند می‌توانند با پرندگان اشتباه گرفته شوند.

این مقام به شرط ناشناس ماندن صحبت کرد زیرا تحقیقات در مورد حمله سالن غذاخوری همچنان ادامه داشت.

کوچاو گفت که اسرائیل سال‌ها بر تقویت سیستم‌های دفاع هوایی خود برای بهبود حفاظت در برابر راکت و موشک تمرکز کرده است. اما هواپیماهای بدون سرنشین به عنوان اولویت اصلی در نظر گرفته نشدند. کوچاو گفت که در طول نبرد کنونی، این بدان معناست که توانایی اسرائیل در شناسایی و رهگیری پهپادها به اندازه توانایی هایش در مقابله با راکت ها و موشک ها موفق نیست.

برنامه پهپادهای حزب الله از جمهوری اسلامی حمایت می شود

حزب الله پس از عقب نشینی اسرائیل از جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰، استفاده از پهپادهای ساخت رژیم ایران را آغاز کرد و اولین پهپاد میرصاد را در سال ۲۰۰۴ بر فراز حریم هوایی اسرائیل فرستاد. برنامه پهپادی حزب الله هنوز از رژیم ایران کمک های قابل توجهی دریافت می کند و گمان می رود پهپادها توسط کارشناسان مونتاژ شوند.

به گفته تل بیری، مدیر تحقیقات مرکز تحقیقات و آموزش آلما، اندیشکده ای که حزب الله و شمال اسرائیل را مطالعه می کند، پهپادها به یک سیستم استراتژیک و الهام گرفته از رژیم ایران برای حزب الله تبدیل شده اند. بر اساس شمارش این گروه، از زمان آغاز حمله به اسرائیل در اکتبر ۲۰۲۳، این سازمان تروریستی تقریباً ۱۵۰۰ پهپاد نظارتی و تهاجمی را راه اندازی کرده است.

پهپادهای حزب الله ساخت جمهوری اسلامی به عنوان دشمنی سرسخت و فراری برای اسرائیل ظاهر می شوند
پهپادهای حزب الله ساخت جمهوری اسلامی به عنوان دشمنی سرسخت و فراری برای اسرائیل ظاهر می شوند

پهپادهای تهاجمی که به گفته بیری اغلب اهداف غیرنظامی را مورد اصابت قرار می دهند، دارای محموله ۱۰ کیلوگرمی مواد منفجره هستند و می توانند صدها کیلومتر پرواز کنند. او گفت که حزب الله از پهپادی استفاده کرد که توانست برای اولین و تنها بار در ماه می موشک ضد تانک شلیک کند و ممکن است تعداد بیشتری در اختیار داشته باشد.

حزب‌الله همچنین از پهپادها برای از بین بردن قابلیت‌های دفاع هوایی اسرائیل با کوبیدن آن‌ها به باتری‌ها و زیرساخت‌هایی که برای سرنگونی آن‌ها استفاده می‌شود، استفاده کرده است. در اوایل سال جاری، حزب‌الله از یک پهپاد انفجاری برای آسیب رساندن به بالون رصد شبنم آسمان اسرائیل، که بخشی از پدافند هوایی اسرائیل است، استفاده کرد.

اسرائیل می گوید برای مقابله با این تهدید کار می کند

روز دوشنبه، یوآو گالانت، وزیر دفاع، در جریان بازدید از اردوگاه آموزشی مورد اصابت پهپاد، متعهد شد که از این حمله درس بگیرد و گفت که اسرائیل تلاش های قابل توجهی را در توسعه راه حل هایی برای مقابله با تهدید پهپاد متمرکز کرده است، بدون اینکه توضیح بیشتری بدهد.

کوچاو گفت راه‌هایی برای مبارزه با پهپادها وجود دارد که می‌توان آن‌ها را در نظر گرفت. قابلیت‌های تشخیص را می‌توان به رادارهای صوتی برای دریافت صدای موتور پهپادها یا الکترواپتیک‌ها اضافه کرد که می‌تواند به نظارت اسرائیل اجازه دهد تا آنها را بهتر شناسایی کند. وی گفت می‌توان راکت‌ها، جت‌های جنگنده و بالگردها را برای رهگیری مستقر کرد و از جنگ الکترونیک برای سبقت گرفتن از پهپادها و منحرف کردن آنها استفاده کرد.

پهپادهای حزب الله ساخت جمهوری اسلامی به عنوان دشمنی سرسخت و فراری برای اسرائیل ظاهر می شوند

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا