جدیدترین اخبارجهان

دیدگاه موساد، گالانت و نخست وزیر اسرائیل از حمله جمهوری اسلامی و آتش بس غزه

گزارش‌ها مبنی بر اینکه معامله گروگانها میتواند اسرائیل را از حمله به جمهوری اسلامی باز دارد مسائل را در هم آمیخته 

دیدگاه موساد، گالانت و نخست وزیر اسرائیل از حمله جمهوری اسلامی و آتش بس غزه

پوشش خبری حمله قریب الوقوع اسرائیل به جمهوری اسلامی و سناریوهای احتمالی آتش بس که تمام جبهه های جنگ کنونی خاورمیانه را پوشش می دهد به طرز گیج کننده ای گیج کننده بوده است.

آیا دیدگاه موساد، اسرائیل، گالانت، نخست وزیر از حمله به جمهوری اسلامی، آتش بس غزه است
دیدگاه موساد، گالانت و نخست وزیر اسرائیل از حمله جمهوری اسلامی و آتش بس غزه

این موضوع در مورد دیوید بارنیا، رئیس موساد، صادق‌ترین بوده، به طوری که برخی گزارش‌ها در روزهای اخیر حاکی از آن است که او یا اسرائیل ممکن است حمله به رژیم ایران را در صورتی که منجر به آتش‌بس همه‌جانبه با حماس و حزب‌الله، از جمله بازگرداندن گروگان‌ها شود، بررسی کنند.

چنین گزارش هایی اشتباه است و سناریوهای پیچیده مختلفی را در درگیری اسرائیل و رژیم ایران و در پایان بازی اورشلیم و حماس و حزب الله در هم آمیخته است.

اولاً، که هیچ تغییری در تصمیم اولیه اسرائیل برای حمله مستقیم و اساسی به رژیم ایران در تلافی حمله مستقیم نزدیک به ۲۰۰ موشک بالستیک تهران به کشور یهودی در ۲ اکتبر ایجاد نشده است.

همچنین هیچ تغییری در تصمیم برای حمله نکردن به برنامه هسته‌ای رژیم ایران ایجاد نشده، و واشنگتن پست این مطلب پرهیز از حمله به تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی را در چارچوب آخرین تحولاتی که در آن آمریکا باتری‌های سامانه موشکی ضد بالستیک تاد اورشلیم را به عنوان بخشی از بازدهی داده، تأیید کرد. 

تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر اینکه دولت بایدن به اسرائیل برای حفظ برنامه هسته‌ای رژیم ایران در جعبه تضمینی برای آینده ارائه کرده باشد، یا آماده بودن برای انجام حمله خود و یا ارائه بمب‌های بنکر شکن به اورشلیم برای حمله هسته‌ای به تاسیسات در اعماق زمین به اورشلیم ارائه نشده است.

البته واشنگتن تلاش کرد اسرائیل را متقاعد کند که ایده حمله به رژیم ایران را به کلی کنار بگذارد.

دولت بایدن فشارهایی را وارد کرده است که با توجه به اینکه حملات موشکی بالستیک تهران در ۲ اکتبر در ایجاد صدمات اساسی بی‌اثر بود و با توجه به اینکه این پاسخ تهران به قتل اسماعیل هنیه، رهبر حماس و حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، و حمله ارتش اسرائیل به جنوب لبنان، بود اسرائیل می‌تواند برای اجتناب از خطر جنگ منطقه‌ای واکنشی نشان ندهد.

همچنین، برخی از مقامات آمریکایی ممکن است امیدوار باشند که فشار ناگهانی رژیم ایران به حزب‌الله و حماس برای دستیابی به یک توافق، از جمله بازگرداندن همه گروگان‌های اسرائیلی، ممکن است کار دولت یهود را برای تکان دادن قایق با حمله بزرگ به رژیم ایران سخت‌تر کند.

آیا دیدگاه موساد، اسرائیل، گالانت، نخست وزیر از حمله به جمهوری اسلامی، آتش بس غزه است
دیدگاه موساد، گالانت و نخست وزیر اسرائیل از حمله جمهوری اسلامی و آتش بس غزه

با این حال، نه بارنیا و نه دیگر مقامات بلندپایه اسرائیل مانند نخست وزیر بنیامین نتانیاهو، وزیر دفاع یوآو گالانت، یا رئیس ستاد ارتش اسرائیل، سپهبد هرزی هالوی هرگز به طور جدی به این فکر نکردند که به رژیم ایران ضربه سختی وارد نکنند.

در عوض، سناریوی آتش بس جامع، که برخی از آنها به آن نگاه می کنند، ممکن است پس از حمله اسرائیل به رژیم ایران و حتی به طور بالقوه پس از اینکه تهران و اورشلیم در یک سری حملات متقابل انجام دهند، ایجاد شود.

تنها در آن نقطه، زمانی که گرد و غبار فرو نشست، اسرائیل معتقد است که ممکن است امکان دستیابی به یک آتش بس جامع بیشتر در چارچوب شرایطی که می خواهد برای حماس و حزب الله ویزا بگیرد، وجود داشته باشد.

محاسبات اسرائیل این خواهد بود که وقتی نیابت ها ببینند که حامی اصلی آنها، جمهوری اسلامی، خودش ضربه خورده است و در هر صورت، هر کمکی که می توانست برای آنها انجام دهد، عملگراتر از الان خواهند بود.

حداقل در حال حاضر، به ویژه حماس، و حتی تا حدودی حزب الله، امیدوارند که جنگ منطقه ای بین اسرائیل و رژیم ایران آنقدر تضعیف و به اسرائیل آسیب برساند که به میل آنها برای شرایط آتش بس شکایت کند.

در این زمینه، به نظر می رسد لغو پرواز هفته گذشته گالانت به واشنگتن توسط نتانیاهو جدا از اینکه در ازای حمله نکردن به اهداف هسته ای رژیم ایران و فقط حمله به اهداف نظامی رژیم ایران، اعتبار دریافت هدایایی از آمریکا به دست چه کسی می رسد. در مورد برخی از اختلافات تاکتیکی در مذاکرات در مورد حمایت هایی که می توان از ایالات متحده دریافت کرد، بوده است.

همچنین ممکن است کمی در مورد زمان بندی باشد. گالانت ممکن است زودتر آماده حمله به رژیم ایران بوده باشد و نتانیاهو ممکن است می خواست زمان بیشتری بخرد، یا برای برنامه هایش برای ضربه زدن به حماس در شمال غزه، برای ضربه زدن به حزب الله لبنان، یا فقط به این دلیل که تمایل دارد با عجله در تصمیم گیری های مهم مخالف باشد.

آیا دیدگاه موساد، اسرائیل، گالانت، نخست وزیر از حمله به جمهوری اسلامی، آتش بس غزه است
دیدگاه موساد، گالانت و نخست وزیر اسرائیل از حمله جمهوری اسلامی و آتش بس غزه

به گفته پنتاگون، در هر صورت، اسرائیل به وضوح تصمیم گرفت برای حمله به رژیم ایران تا زمانی که آمریکا از روز دوشنبه سامانه ضد هوایی تاد را در داخل اسرائیل مستقر کند، منتظر بماند.

اگر تاد جعلی نباشد، با توجه به اینکه حداقل چند روز دیگر طول می کشد تا باتری های THAAD بیشتری وارد شوند و عملیاتی شوند، اسرائیل احتمالاً حداقل چند روز دیگر منتظر خواهد ماند.

اگرچه در مقطعی به نظر می رسید که اسرائیل ممکن است تحت فشار بایدن تا ۵ نوامبر پس از روز انتخابات منتظر بماند تا حمله کند، اما اکنون به نظر می رسد که اورشلیم می خواهد این حمله را قبل از روز انتخابات انجام دهد تا با رئیس جمهور جدید چه کامالا هریس و چه دونالد ترامپ مواجه نشود.

آتش بس موقت بین مقامات ممکن است به زودی پایان یابد

آنچه در مورد گزینه‌های آتش‌بس پس از حمله به رژیم ایران مهم است، این است که آتش‌بس موقت بین نتانیاهو، گالانت، بارنیا، هالوی و حتی بنی گانتز، چهره اصلی اپوزیسیون احتمالاً اندکی پس از حمله به رژیم ایران پایان خواهد یافت.

مطمئناً ممکن است که سینوار و حزب الله در نهایت به شروط نتانیاهو تسلیم شوند، اما به احتمال زیاد نه به طور کامل یا تنها پس از یک مذاکره طولانی دیگر.

همه آن مقامات ارشد اسرائیلی که در فهرست قرار گرفته‌اند احتمالاً برای بازگرداندن گروگان‌ها مجدداً برای آتش‌بس فشار می‌آورند، در حالی که نتانیاهو ممکن است تصمیم بگیرد که در نهایت با آنها همراه شود یا ممکن است ادامه جنگ را با حماس ادامه دهد، یا تا زمانی که شرایط بهتری را بدست آورد. 

تاکنون، موفقیت ارتش اسرائیل در لبنان از اواسط سپتامبر، به منحرف شدن تمرکز این کشور از عدم بازگشت گروگان ها و حملات مداوم راکتی و پهپادی توسط حزب الله کمک کرده است.

اما اگر پس از حمله اسرائیل به جمهوری اسلامی، حماس و حزب‌الله همچنان در حال حفاری باشند، نتانیاهو در یک انشعاب تعیین‌کننده دیگر قرار خواهد گرفت.

دیدگاه موساد، گالانت و نخست وزیر اسرائیل از حمله جمهوری اسلامی و آتش بس غزه

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا