جدیدترین اخبارجهان

یک کشور فلسطینی پلی برای طرح جمهوری اسلامی برای نابودی اسرائیل خواهد بود

در صورت تأسیس، حماس تحت حمایت جمهوری اسلامی کنترل یک کشور فلسطینی را به دست خواهد گرفت

یک کشور فلسطینی به عنوان پلی برای طرح جمهوری اسلامی برای نابودی اسرائیل خواهد بود

دولت بایدن به طرح دو کشور برای دو ملت پایبند است و آن را به عنوان یک مؤلفه اصلی در شکل‌دهی به شمشیرهای آهنین پس از عملیات خاورمیانه می‌بیند. به نظر می رسد که بازیگران کلیدی در سیستم سیاسی اسرائیل در حال حاضر غیرعملی بودن ایجاد یک کشور فلسطین را درک می کنند که می تواند به مرکز تروریسم تبدیل شود.

یک کشور فلسطینی پلی برای طرح جمهوری اسلامی برای نابودی اسرائیل خواهد بود
یک کشور فلسطینی پلی برای طرح جمهوری اسلامی برای نابودی اسرائیل خواهد بود

با این حال، تحت فشار آمریکا و با گذشت زمان، برخی ممکن است با تقسیم اراضی و تأسیس یک کشور فلسطینی موافقت کنند. از نظر نویسندگان، ایجاد یک کشور فلسطینی تهدیدی برای اسرائیل است، زیرا می‌تواند به سرعت به سکویی برای تلاش‌های جمهوری اسلامی و حماس برای از بین بردن اسرائیل تبدیل شود.

در سال‌های اخیر و در بحبوحه افزایش فعالیت‌های تروریستی جمهوری اسلامی علیه اسرائیل، یگان‌های مختلفی که عملیات تروریستی جمهوری اسلامی علیه اسرائیل را رهبری می‌کنند، در رسانه‌های مختلف افشا شده‌اند. این واحدها در ارائه آموزش، قاچاق اسلحه، کمک های مالی و موارد دیگر به نمایندگان تهران از جمله سازمان های مختلف تروریستی فلسطینی مورد اعتماد هستند. اگر قرار بود یک کشور فلسطینی بوجود بیاید، به عنوان هدف اصلی این واحدها برای انجام عملیات پیشرفته، از جمله قاچاق اسلحه و طراحی و ترویج حملاتی با هدف تضعیف اسرائیل و به دنبال نابودی آن، عمل خواهد کرد.

این گروه ها شامل شاخه فلسطینی نیروی قدس به رهبری سعید ایزدی است که مسئول حمایت از سازمان های تروریستی فلسطینی مانند حماس و جهاد اسلامی است. یگان ۸۴۰ در سپاه قدس به رهبری اصغر باقری، مسئول طراحی و ایجاد زیرساختهای تروریستی در خارج از ایران و انجام عملیات تروریستی علیه اسرائیل همچنین هدف قرار دادن کرانه باختری؛ واحد ۴۰۰۰، شعبه عملیات ویژه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به رهبری جهاد غفاری، که در مارس ۲۰۲۴ یک عملیات پیشرفته قاچاق از ایران به کرانه باختری را هدایت کرد که توسط ارتش اسرائیل و آژانس امنیتی شین بت رهگیری شد؛ واحد ۱۹۰ واحد قاچاق نیروی قدس سپاه پاسداران؛ و یگان ۳۴۰ واحد پشتیبانی فناورانه سپاه قدس با ارائه دانش و تجهیزات فناورانه برای شبکه نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه و با تمرکز بر پروژه های فناورانه مرتبط با توان رزمی.

یک کشور فلسطینی پلی برای طرح جمهوری اسلامی برای نابودی اسرائیل خواهد بود
یک کشور فلسطینی پلی برای طرح جمهوری اسلامی برای نابودی اسرائیل خواهد بود

علاوه بر این، واحد ۱۳۳ حزب الله در روستای قاجار که مسئول جذب عوامل فلسطینی از جمله اعراب اسرائیلی است، مکمل این واحدها است. نمایندگی‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی در منطقه برای عملیات سپاه قدس پوشش می‌دهند. قابل توجه است که پرسنل نیروی قدس سپاه پاسداران می توانند در داخل یک کشور فلسطینی فعالیت کنند، زیرا رهبران مستقل آن تصمیم می گیرند که چه کسی به عنوان سفیر خدمت کند، درست مانند عراق پس از سقوط رژیم صدام. با توجه به اینکه رهبری فلسطین بر پرسنل دیپلماتیک اختیار دارد، اسرائیل برای جلوگیری از فعالیت عناصر نیروی قدس سپاه پاسداران در آنجا تلاش خواهد کرد.

نظرسنجی های اخیری که دکتر خلیل شیکاکی، رئیس مرکز تحقیقات سیاسی و نظرسنجی فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه انجام داده است، محبوبیت قابل توجه حماس را در میان ساکنان کرانه باختری و غزه نشان می دهد که حمایت آنها از کشتار ۷ اکتبر نشان می دهد. در نتیجه، حماس می تواند به راحتی بر سیستم انتخاباتی یک کشور فلسطینی مسلط شود و از نیروی مسلح خود برای سرکوب مخالفان استفاده کند. با حمایت جمهوری اسلامی، حماس با سهولت بیشتری دیدگاه مشترک خود برای نابودی اسرائیل را پیش خواهد برد. واحدهایی مانند نیروی قدس سپاه پاسداران فوق الذکر قدرت حماس را در غزه تقویت کرده و به آن در انجام حملات بیشتر علیه اسرائیل از جمله حملات موشکی به تاسیسات استراتژیک و تهاجمات عمیق کمک خواهند کرد.

اسرائیل باید یک کمپین فشرده و همه جانبه علیه جمهوری اسلامی و حماس، همراه با یک تلاش آموزشی گسترده در جهان غرب برای تأکید بر اینکه تشکیل کشور فلسطینی ابزار مهمی برای تلاش‌های تحت رهبری رژیم ایران برای منزوی کردن اسرائیل است، انجام دهد. فشارهای دولت بایدن و عادی سازی پیشنهادی با عربستان سعودی، خطر عظیم ایجاد یک کشور فلسطینی در قلب اسرائیل را توجیه نمی کند.

یک کشور فلسطینی پلی برای طرح جمهوری اسلامی برای نابودی اسرائیل خواهد بود
یک کشور فلسطینی پلی برای طرح جمهوری اسلامی برای نابودی اسرائیل خواهد بود

محبوبیت قابل توجه حماس در کرانه باختری و همکاری گسترده آن با جمهوری اسلامی، تهدیدی غیرقابل انکار برای موجودیت اسرائیل است. اسرائیل باید به وضوح با کشورهای عرب سنی در منطقه ارتباط برقرار کند که یک دولت حماس تحت حمایت جمهوری اسلامی در غزه و کرانه باختری با منافع آنها در تضاد است، موقعیت تهران را تقویت می کند و امنیت اعراب را تضعیف می کند. اسرائیل همچنین باید مرز خود با اردن را تقویت کند تا مانع از تلاش های جمهوری اسلامی و شرکای آن برای قاچاق سلاح های پیشرفته به غزه و کرانه باختری شود.

اسرائیل باید جنگی بی امان علیه حماس به راه بیندازد و تلاشی پایدار علیه زیرساخت ها، رهبری، شبکه های عملیاتی، دارایی های اقتصادی و چارچوب فکری آن در غزه و کرانه باختری توسعه دهد. همانطور که حماس در بیانیه های مختلف پس از حملات ۷ اکتبر نشان داده است، قصد دارد به محض فراهم شدن شرایط، این حملات را تکرار کند. محدود کردن عملیات نیروهای نیابتی فلسطینی جمهوری اسلامی به اندازه کافی امنیت ملی اسرائیل را برطرف نخواهد کرد. دکترین به روز شده امنیت ملی اسرائیل نیز باید با چالشی که رژیم ایران از طریق شبکه های نیابتی خود از جمله نیروی قدس ایجاد می کند مقابله کند.

یک کشور فلسطینی در غزه، دستاوردهای قبلی اسرائیل علیه حماس را باطل خواهد کرد. با حمایت جمهوری اسلامی، حماس می تواند به تدریج توانایی های خود را احیا کند و شبکه تونل های زیرزمینی و زرادخانه موشکی پیشرفته خود را تقویت کند. در بعد امنیتی، شبکه تونل های زیرزمینی حماس در زیر کریدور فیلادلفی ثابت می کند که اسرائیل نمی تواند به قدرت های خارجی اجازه دهد امنیت آن را تضعیف کنند.

تلاش های دیپلماسی عمومی اسرائیل باید به دولت بایدن و جامعه بین المللی نشان دهد که یک کشور فلسطینی به طور قابل توجهی تروریسم فلسطینی را تحت حمایت جمهوری اسلامی تسهیل می کند. اسرائیل باید توضیحات مفصلی در مورد واحدهای مختلف نیروی قدس و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران که در کرانه باختری فعالیت می‌کنند، ارائه دهد، که به حماس در ترویج آرمان مشترک حماس و جمهوری اسلامی برای نابودی اسرائیل کمک می‌کند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا