جدیدترین اخبارجهان

جنگ با جمهوری اسلامی آخرین چیزی است که ایالات متحده باید بخواهد

با این حال استفاده از نیروی نظامی آمریکا علیه جمهوری اسلامی اثرات درجه اول و دوم خواهد داشت که همه آنها منفی است

جنگ با جمهوری اسلامی آخرین چیزی است که ایالات متحده باید بخواهد

آیا آمریکا باید علیه جمهوری اسلامی اقدام نظامی کند؟ در حالی که این ممکن است مانند یک سئوال تصادفی و بدون زمینه زیاد به نظر برسد، این سئوالی است که اغلب هر زمان که اتفاق وحشتناکی در خاورمیانه رخ می دهد مطرح می شود.

جنگ با جمهوری اسلامی آخرین چیزی است که ایالات متحده باید بخواهد
جنگ با جمهوری اسلامی آخرین چیزی است که ایالات متحده باید بخواهد

برخی از قانونگذاران سابقه استفاده از زور را دارند. دو روز پس از آنکه حماس سال گذشته حدود ۱۲۰۰ نفر را در جنوب اسرائیل قتل عام کرد و ۲۴۰ نفر دیگر را به اسارت گرفت، سناتور لیندسی گراهام (R-S.C) به تلویزیون رفت و به رئیس جمهور جو بایدن توصیه کرد که به تهران ضربه سختی بزند. وی گفت اگر در این درگیری تشدید شود، اگر گروگان ها شروع به کشتن کنند، اگر حزب الله در شمال با قدرت به اسرائیل حمله کند، باید به آیت الله بگوییم که پالایشگاه های نفت و زیرساخت های نفتی شما را نابود خواهیم کرد.

سناتور این توصیه را در ۲۵ اوت تکرار کرد و استدلال کرد که این بهترین راه برای وادار کردن جمهوری اسلامی برای فشار به حماس برای آزاد کردن گروگان های باقی مانده است. برخی دیگر نوشته اند که ایالات متحده باید به رژیم ایران اولتیماتوم بدهد برنامه هسته ای را حذف کند و در صورت امتناع رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه ای، کارزار نظامی را دنبال کند.

با این حال، استفاده از نیروی نظامی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی اثرات درجه اول و دوم خواهد داشت که همه آنها منفی است.

اولاً، مشخص نیست که تهدید رژیم ایران به اقدام نظامی برای بازگرداندن حدود ۹۷ گروگان غزه به آغوش خانواده‌هایشان کمک زیادی می‌کند. اگرچه درست است که تهران به واسطه پول نقدی که در اختیار گروه تروریستی فلسطینی قرار می دهد تا حدودی بر حماس نفوذ دارد در سال ۲۰۲۰، وزارت خارجه آمریکا ارزیابی کرد که حماس ۱۰۰ میلیون دلار از جمهوری اسلامی دریافت کرده است، اما این نیز درست است که حماس از منابع دیگر پول بیشتری به دست می آورد.

جنگ با جمهوری اسلامی آخرین چیزی است که ایالات متحده باید بخواهد
جنگ با جمهوری اسلامی آخرین چیزی است که ایالات متحده باید بخواهد

به هر حال، حماس بیش از یک دهه یک دولت واقعی در غزه بود، در تمام این مدت قدرت انحصاری را در داخل منطقه محصور فلسطین در اختیار داشت و قادر بود تونل های قاچاق را که اسلحه و کالاهای اساسی را وارد نوار می کرد، کنترل کند. حماس از آن کالاها و همچنین شرکت‌های غزه مشمول مالیات می‌شد و درآمدی حدود ۳۰۰ میلیون دلاری برای این گروه به ارمغان می‌آورد.

به طور خلاصه، رژیم ایران تنها اهرم بسیار زیادی بر حماس دارد. و حتی اگر جمهوری اسلامی حماس را برای آزادی گروگان‌ها تحت فشار قرار دهد این پیشنهاد مشکوک به خودی خود مطمئن نیست که یحیی سنوار، رهبر حماس به آن می‌پیوندد.

دوم، اقدام نظامی ایالات متحده امری دشوار خواهد بود، نه به این دلیل که ارتش ایالات متحده قادر به اجرای چنین مأموریتی نیست، بلکه به این دلیل که یک شرکت مالیاتی است. بسته به دامنه و مقیاس عملیات، ایالات متحده باید از ده‌ها هواپیمای جنگنده و بمب‌افکن، مجموعه‌ای از باتری‌های دفاع هوایی مستقر در خاورمیانه برای سرنگونی موشک‌هایی که تهران در تلافی آن شلیک می‌کند، استفاده کند.

جمهوری اسلامی که در منطقه مستقر است، اهداف زیادی برای انتخاب دارد و همچنین ده‌ها شناور نیروی دریایی، چه سطحی و چه زیر آب، برای جلوگیری از واکنش بزرگ‌تر رژیم ایران و اطمینان از پوشش کافی ایالات متحده برای دفاع از پایگاه‌های خود در خلیج فارس. ایالات متحده احتمالاً این دارایی‌ها را برای ماه‌ها در خاورمیانه نگه می‌دارد و سایر فرماندهی‌های رزمی ایالات متحده مانند اقیانوس هند و اقیانوس آرام را مجبور می‌کند تا با کمترین هزینه بیشتر انجام دهند.

و اقدام نظامی آمریکا در داخل ایران چه دستاوردی خواهد داشت؟ اگر برای نابودی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی طراحی شده باشد، همه بمب‌های دنیا این کار را نمی‌کنند. مطمئناً تأسیسات غنی‌سازی، سانتریفیوژها، کارخانه‌های تولید و ذخایر اورانیوم غنی‌شده رژیم در طول سال‌ها از بین خواهند رفت.

جنگ با جمهوری اسلامی آخرین چیزی است که ایالات متحده باید بخواهد
جنگ با جمهوری اسلامی آخرین چیزی است که ایالات متحده باید بخواهد

اما دانشی که دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی در سه دهه گذشته به دست آورده‌اند، همچنان وجود دارد. این دانش نهادی پس از پایان عملیات نظامی واشنگتن دوباره به خدمت گرفته خواهد شد به جز این بار، آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) دسترسی یا تجهیزات نظارتی برای درک اینکه تهران در هر زمان و در کجا انجام می دهد، نخواهد داشت. آیا این واقعاً نسبت به وضعیت فعلی که در آن آژانس حداقل بینشی از کار هسته ای رژیم ایران دارد، ارجح است؟

در نهایت، اجازه دهید هیچ شکی وجود نداشته باشد کارآمدترین راه برای متقاعد کردن رژیم ایران به سلاح هسته ای کردن، بمباران این برنامه است. اگرچه این ممکن است خلاف واقع به نظر برسد، اما به احتمال زیاد خامنه‌ای، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سرویس‌های امنیتی رژیم ایران یک درس کلیدی از این تجربه خواهند آموخت.

اگر جمهوری اسلامی تسلیحات هسته ای داشت، آمریکایی ها حداقل قبل از انداختن بمب در خاک ایران زیاد فکر می کردند. این یک فرض غیر منطقی نخواهد بود. ایالات متحده هرگز به یک قدرت تسلیحات هسته ای حمله نکرده است، به این دلیل ساده که انجام این کار می تواند یک مارپیچ تشدید را آزاد کند که می تواند از کنترل خارج شود.

علیرغم ذخایر فزاینده اورانیوم ۶۰ درصدی غنی شده و نصب سانتریفیوژهای پیشرفته تر، ایالات متحده همچنان ارزیابی می کند که جمهوری اسلامی هنوز تصمیمی برای تسلیح برنامه و ساخت یک دستگاه هسته ای واقعی نگرفته است. جنگ با رژیم ایران محاسبات امنیتی تهران را بدتر خواهد کرد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا