جدیدترین اخبارجهان

حمله اسرائیل به فرمانده نظامی حماس در جنوب غزه دست کم ۹۰ کشته برجای گذاشت

این حمله در یک زمان حساس در تلاش برای آتش بس رخ داد مرگ دیف به اسرائیل یک پیروزی بزرگ و ضربه روحی دردناکی به حماس خواهد داد

حمله اسرائیل به فرمانده نظامی حماس در جنوب غزه دست کم ۹۰ کشته برجای گذاشت

به گفته مقامات بهداشتی محلی، اسرائیل اعلام کرد که در حمله گسترده روز شنبه در جنوب نوار غزه که منجر به کشته شدن دست کم ۹۰ نفر شد، فرمانده نظامی پنهان حماس را هدف قرار داده است. حماس بلافاصله ادعای حضور محمد دیف در منطقه را رد کرد.

حمله اسرائیل به فرمانده نظامی حماس در جنوب غزه دست کم 90 کشته برجای گذاشت
حمله اسرائیل به فرمانده نظامی حماس در جنوب غزه دست کم ۹۰ کشته برجای گذاشت

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به خبرنگاران گفت هنوز اطمینان کامل وجود ندارد که دیف و رافا سلامه، فرمانده دوم حماس کشته شده‌اند. این حمله در منطقه ای صورت گرفت که ارتش آن را برای صدها هزار فلسطینی امن اعلام کرده بود.

اسرائیل معتقد است دیف و یحیی سینوار، مقام ارشد حماس در غزه، معماران اصلی حمله ۷ اکتبر هستند که حدود ۱۲۰۰ نفر را در جنوب اسرائیل کشته و جنگ اسرائیل و حماس را آغاز کرد. دیف که سال‌ها در انظار عمومی دیده نمی‌شد، مدت‌ها در صدر فهرست افراد تحت تعقیب اسرائیل قرار داشت و گمان می‌رود که از چندین تلاش برای ترور اسرائیل فرار کرده است. در ۷ اکتبر، حماس یک صدای ضبط شده نادر از دیف منتشر کرد که عملیات طوفان الاقصی را اعلام کرد.

این حمله در یک زمان حساس در تلاش برای آتش بس رخ داد. مرگ دیف به اسرائیل یک پیروزی بزرگ و ضربه روحی دردناکی به حماس خواهد داد. همچنین می تواند به نتانیاهو فرصتی برای افتتاحیه بدهد. نخست وزیر بار دیگر روز شنبه گفت که اسرائیل تا زمانی که قابلیت های نظامی حماس از بین نرود به جنگ پایان نخواهد داد و مرگ دیف گامی مهم در این راستا خواهد بود.

نتانیاهو گفت همه رهبران حماس نشانه مرگ هستند و ما به همه آنها خواهیم رسید. وی افزود که در زمان وقوع حمله هیچ گروگانی در نزدیکی آن نبوده است. یوآو گالانت، وزیر دفاع، به ارتش گفت که آمادگی عملیاتی را در همه جبهه‌ها افزایش دهد.

حمله اسرائیل به فرمانده نظامی حماس در جنوب غزه دست کم 90 کشته برجای گذاشت
حمله اسرائیل به فرمانده نظامی حماس در جنوب غزه دست کم ۹۰ کشته برجای گذاشت

اما کشتن دیف می‌تواند خطر تشویق حماس را برای سخت‌تر کردن مواضع خود در مذاکرات نیز به همراه داشته باشد. او بیش از دو دهه است که مخفی شده و گفته می شود فلج است. یکی از تنها تصاویر شناخته شده از او یک عکس شناسایی ۳۰ ساله است که توسط اسرائیل منتشر شده است. حتی در غزه، تنها تعداد انگشت شماری او را می شناختند.

حماس در بیانیه ای حضور دیف در این منطقه را رد کرد. در این بیانیه آمده است این ادعاهای نادرست صرفاً سرپوشی برای ابعاد این کشتار وحشتناک است.

وزارت بهداشت غزه از کشته شدن ۹۰ نفر و زخمی شدن حداقل ۳۰۰ نفر دیگر در این حمله خبر داد که یکی از مرگبارترین حملات جنگ است.

ارتش اسرائیل تأکید کرد که تروریست‌های اضافی در میان غیرنظامیان پنهان شده‌اند و این مکان را منطقه‌ای محصور در درختان و چندین ساختمان توصیف کرد. یک مقام اسرائیلی گفت که این حمله به منطقه حصارکشی شده خان یونس که توسط حماس اداره می شد اصابت کرد و گفت که این یک مجتمع چادری نبود بلکه یک مجتمع عملیاتی بود. این مقام حمله را دقیق توصیف کرد. ارتش گفت که این محوطه متعلق به سلامه است.

شاهدان گفتند که این حمله در مواسی، منطقه امن تعیین شده توسط اسرائیل که از شمال رفح تا خان یونس امتداد دارد، فرود آمد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا