ایرانجدیدترین اخباردولت فدرالکانادا

اتاوا از کانادایی‌های مقیم ایران می‌خواهد به خانه بازگردند

تهران تصمیم اتاوا برای فهرست کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی کانادا را محکوم می‌کند 

اتاوا از کانادایی‌های مقیم ایران می‌خواهد به خانه بازگردند

دولت فدرال از کانادایی‌های ایران می‌خواهد که برای جلوگیری از اقدامات تلافی جویانه از سوی رژیم از جمله دستگیری خودسرانه به خانه بازگردند، زیرا تهران تصمیم اتاوا را برای فهرست کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سازمانهای تروریستی را محکوم می‌کند.

اتاوا از کانادایی‌های مقیم ایران می‌خواهد به خانه بازگردند
اتاوا از کانادایی‌های مقیم ایران می‌خواهد به خانه بازگردند

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، نامگذاری تروریستی را اقدامی غیرعاقلانه و غیرمتعارف با انگیزه سیاسی خواند.

ناصر کنعانی، به نقل از خبرگزاری فارس که با سپاه ارتباط دارد، گفت اقدام کانادا هیچ تأثیری بر قدرت مشروع و بازدارنده سپاه پاسداران نخواهد داشت.

نخست وزیر جاستین ترودو روز پنجشنبه گفت ما می دانیم که این تأثیرات واقعی برای اعضای جامعه ایرانی در کانادا و احتمالاً خانواده های آنها در خانه خواهد داشت. به همین دلیل است که ما باید وقت خود را صرف کنیم تا این کار را به درستی انجام دهیم.

ملانی جولی، وزیر امور خارجه گفت که تصمیم دولت در فهرست کردن سپاه پاسداران می‌تواند کانادایی‌ها را در معرض خطر شدید بازداشت خودسرانه در ایران قرار دهد و به کانادایی‌ها هشدار داد که فوراً به خانه بازگردند.

جولی گفت برای کسانی که هم اکنون در ایران هستند، زمان بازگشت است. برای کسانی که قصد رفتن به ایران را دارند، نروند.

اتاوا از کانادایی‌های مقیم ایران می‌خواهد به خانه بازگردند
اتاوا از کانادایی‌های مقیم ایران می‌خواهد به خانه بازگردند

کانادا روز چهارشنبه پس از اعلام نام تروریستی جدید توسط وزیران پس از سال ها افزایش فشار عمومی، توصیه سفر خود را با هشدارهای جدیدی درباره خطرات حضور در ایران به روز کرد.

در این توصیه نامه سفر آمده است در زمینه تحولات اخیر بین کانادا و رژیم ایران، مقامات جمهوری اسلامی می توانند اقدامات تلافی جویانه ای را انجام دهند که می تواند کانادایی ها از جمله کانادایی-ایرانی ها را به خطر بیندازد.

Global Affairs Canada در رسانه های اجتماعی پست کرد که کانادایی ها در ایران ممکن است تحت نظارت بیشتر قرار بگیرند.

دولت اکنون به کانادایی‌ها در ایران هشدار می‌دهد که با عکس نگرفتن و به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی‌شان، و با پرهیز از صحبت با مردم محلی یا سفر به مناطق دورافتاده کشور، پرواسطه خود را حفظ کنند.

بر اساس خدمات ثبت نام کانادایی های خارج از کشور، بیش از ۱۶۰۰ کانادایی در ایران ثبت نام کرده اند. Global Affairs گفت که از آنجایی که ثبت نام داوطلبانه است، این رقم ممکن است تعداد واقعی کانادایی ها را دست کم بگیرد.

این وزارتخانه توصیه می‌کند در صورت ایمن بودن، مردم ایران را با پروازهای تجاری ترک کنند.

اتاوا از کانادایی‌های مقیم ایران می‌خواهد به خانه بازگردند
اتاوا از کانادایی‌های مقیم ایران می‌خواهد به خانه بازگردند

کانادا روابط دیپلماتیک خود را با رژیم ایران در سال ۲۰۱۲ قطع کرد. جولی هشدار داد که دولت نمی‌تواند به کانادایی‌های در معرض خطر در ایران همان سطح حمایتی را ارائه دهد که می‌توانند در کشورهایی که کانادا سفارت دارند به آنها دسترسی داشته باشند.

جولی گفت ما در ایران سفارت نداریم. ما سال‌ها است که روابط دیپلماتیک خود را قطع کرده‌ایم و بنابراین، نمی‌توانیم تخصص کنسولی مورد نیاز را ارائه کنیم.

دنیس هوراک از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲، زمانی که سفارت بسته شد، رئیس نمایندگی کانادا در ایران بود. او گفت که جمهوری اسلامی ارتش سایبری بسیار فعال دارد که رسانه های اجتماعی و فعالیت های آنلاین از جمله ایمیل را رصد می کند. او گفت که تهران ممکن است تصمیم بگیرد این را افزایش دهد.

او گفت زمانی که او در ایران بود، او و همکارانش با فرض کامل عمل کردند که تلفن‌هایشان شنود شده است و کارمندان سفارت هر از گاهی تحت تعقیب قرار می‌گرفتند.

هوراک گفت که تهران می تواند اقدامات تلافی جویانه ای علیه افراد انجام دهد تا به کشورهای دیگر پیام دهد که از الگوی کانادا پیروی نکنند. ایالات متحده پیش از این سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست نهادهای تروریستی قرار داده است. بریتانیا اعلام کرده است که قصد دارد این کار را انجام دهد و فشارهایی برای کشورهای اتحادیه اروپا در حال انجام است تا سپاه پاسداران را نیز فهرست کنند.

هوراک گفت که فکر نمی کند جمهوری اسلامی از فهرست تروریسم بیش از حد اذیت می شود زیرا این بیشتر یک ژست نمادین است. اما او هشدار داد که رژیم ایران همچنان می‌تواند از طریق دستگیری‌های خودسرانه پیامی به جامعه بین‌المللی ارسال کند.

هوراک گفت نگرانی بزرگ بازداشت خودسرانه است. ما در گذشته این موضوع را در مورد شهروندان دوتابعیتی کانادایی دیده‌ایم و این همیشه یک خطر است. رژیم ایران عادت دارد برای ارسال پیام این کار را انجام دهد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا