ایرانجدیدترین اخبار

آتش‌سوزی بیمارستان قائم رشت؛ دست‌کم هشت نفر کشته شدند

وقتی نیروهای آتش‌نشانی به محل حادثه رسیدند، اتاق‌های مراقبت ویژه در آتش می‌سوختند

آتش‌سوزی بیمارستان قائم رشت؛ دست‌کم هشت نفر کشته شدند

بامداد سه‌شنبه ۲۹ خرداد، بیمارستان قائم در رشت دچار آتش‌سوزی شد که منجر به کشته شدن دست‌کم ۹ نفر و مجروح شدن چندین نفر دیگر گردید.

آتش‌سوزی بیمارستان قائم رشت؛ دست‌کم هشت نفر کشته شدند
آتش‌سوزی بیمارستان قائم رشت؛ دست‌کم هشت نفر کشته شدند

تصاویری که برخی رسانه‌های داخلی ایران از آتش‌سوزی در بیمارستان قائم رشت منتشر کرده‌اند، شدت و وسعت این حادثه را نشان می‌دهد. با این حال، مقام‌های استانی گیلان با ارائه گزارش‌های آماری از عملیات امدادرسانی و اعزام تیم‌های آتش‌نشانی، ادعا کرده‌اند که آتش‌سوزی را در کمترین زمان ممکن مهار کرده و بیماران را به دیگر مراکز درمانی منتقل کرده‌اند. با این وجود، اخبار متناقضی که درباره تعداد کشته‌ها و مجروحان این حادثه منتشر می‌شود، خلاف این ادعاها را نشان می‌دهد.

پس از آتش‌سوزی بیمارستان قائم رشت، محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، اعلام کرد که از ۱۴۲ بیمار بستری، ۹ نفر کشته و ۱۱۸ بیمار، از جمله پنج نوزاد، به بیمارستان‌های دیگر استان منتقل شده‌اند.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بعداً با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اشتباهی رخ داده و تعداد قطعی فوت‌شدگان حادثه آتش‌سوزی تا این لحظه هشت نفر است.

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز تعداد قربانیان این حادثه را ۹ نفر اعلام کرد و گزارش داد که این بیماران در وضعیت وخیم و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بودند.

آتش‌سوزی بیمارستان قائم رشت؛ دست‌کم هشت نفر کشته شدند
آتش‌سوزی بیمارستان قائم رشت؛ دست‌کم هشت نفر کشته شدند

در خبر دیگری، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی تایید کرد که ۹ نفر در آتش‌سوزی بیمارستان قائم رشت جان باخته‌اند و ۹۵ بیمار نیز به سایر بیمارستان‌های استان گیلان منتقل شده‌اند. وی با اشاره به خصوصی بودن بیمارستان قائم و نسبتا نوساز بودن آن، ضمن تاکید بر ساخت این مرکز درمانی در سال ۱۳۹۴، به‌طور تلویحی از وزارتخانه‌اش سلب مسئولیت کرد.

بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی گیلان در زمان حادثه ۱۱۸ بیمار داشت. به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، این بیماران اکنون به بیمارستان‌های پورسینا، رازی، ولایت، حشمت، الزهرا، لاهیجان، پارس، آریا و صومعه‌سرا در استان گیلان منتقل شده‌اند.

به گفته سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی رشت، آتش‌سوزی در بیمارستان قائم در ساعت ۱:۳۰ بامداد سه‌شنبه آغاز شد. شهرام مومنی، رئیس این سازمان، در گزارش اولیه خود، علت آتش‌سوزی را اتصال یو.پی.اس عنوان کرد و افزود که در صورت وجود قصور، موضوع به مراجع قضایی ارجاع خواهد شد. او همچنین اظهار داشت که نیروهای آتش‌نشانی وقتی به محل حادثه رسیدند که طبقات زیرزمین و اتاق‌های مراقبت ویژه در حال سوختن بودند.

آتش‌سوزی بیمارستان قائم رشت؛ دست‌کم هشت نفر کشته شدند
آتش‌سوزی بیمارستان قائم رشت؛ دست‌کم هشت نفر کشته شدند

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، آتش‌سوزی از اتاق یو.پی.اس و تأسیسات برق اضطراری در طبقات زیرین بیمارستان آغاز شد و به سایر بخش‌های این مرکز درمانی گسترش یافت.

اسماعیل صادقی نیارکی، رئیس کل دادگستری گیلان، اعلام کرده که علت حادثه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین رسانه‌های حکومتی دستور احمد وحیدی، وزیر کشور، برای بررسی علت حادثه را منتشر کرده‌اند. با این حال، چنین حوادثی در ایران جدید نیست و این اولین باری نیست که مردم در آتش‌سوزی‌های بزرگ کشته و مجروح می‌شوند. در تمامی این موارد نیز مسئولان جمهوری اسلامی قول بررسی علت حادثه و جلوگیری از وقوع موارد مشابه را داده‌اند.

پیش از این حادثه، آتش‌سوزی بیمارستان گاندی تهران در شامگاه پنجشنبه پنجم بهمن ۱۴۰۲ و آتش‌سوزی و انفجار مهیب کلینیک سینا اطهر در شامگاه دهم تیر ۱۳۹۹ در واقع در خیابان شریعتی تهران خبرساز شده بود.

در حادثه آتش‌سوزی در کلینیک سینا اطهر، ۱۹ نفر جان خود را از دست دادند و تعدادی دیگر مجروح شدند. سپس سازمان آتش‌نشانی تهران اعلام کرد که این حادثه ناشی از انفجار در انبار کلینیک بود که سیلندرهای اکسیژن در آن نگهداری می‌شدند. گزارش‌ها نشان می‌دهند که این مرکز درمانی از تجهیزات ضروری برای خاموش کردن آتش برخوردار نبوده است.

گزارش‌های محلی در مورد حادثه آتش‌سوزی در بیمارستان قائم رشت نشان می‌دهد که فرآیند اطفای حریق تقریباً سه ساعت به طول انجامید و برخی از مجروحان در حین خروج از اتاق‌های مراقبت ویژه و انتقال به بیمارستان‌های دیگر جان خود را از دست دادند. این گزارش‌ها اگر تأیید شوند، نشان می‌دهند که بیمارستان قائم رشت به تجهیزات کافی برای اطفای حریق و انتقال بهینه بیماران مجهز نبوده است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا