جدیدترین اخبارجهان

روسای فرودگاه بیروت استفاده از این محل برای نگهداری سلاح های حزب الله را تکذیب می کنند

افشاگران در فرودگاه گفتند که نگران افزایش تسلیحات در پروازهای مستقیم از ایران هستند

روسای فرودگاه بیروت استفاده از این محل برای نگهداری سلاح های حزب الله را تکذیب می کنند

انجمن حمل و نقل هوایی لبنان ادعای نگهداری سلاح در فرودگاه اصلی بیروت را رد کرده است. سازمانی که عملیات روزانه را در فرودگاه انجام می‌دهد، ادعاهایی مبنی بر اینکه سلاح‌های جمهوری اسلامی به داخل پرواز منتقل می‌شد و در مرکز حمل و نقل نگهداری می‌شود را رد کرد.

روسای فرودگاه بیروت استفاده از این محل برای نگهداری سلاح های حزب الله را تکذیب می کنند
روسای فرودگاه بیروت استفاده از این محل برای نگهداری سلاح های حزب الله را تکذیب می کنند

افشاگران در فرودگاه گفتند که نگران افزایش عرضه تسلیحات در پروازهای مستقیم از ایران هستند. آنها مدعی شدند که ورود جعبه های بزرگ غیرمعمول و افزایش حضور فرماندهان بلندپایه حزب الله را مشاهده کرده اند.

انجمن حمل و نقل هوایی لبنان گفت این ادعاها فریب و دروغی با هدف افشای فرودگاه بیروت و کارکنان آن است و از بازدید مطبوعاتی از فرودگاه در روز دوشنبه خبر داد.

حزب‌الله قبلا متهم شده بود که از فرودگاه غیرنظامی برای ذخیره‌سازی سلاح استفاده می‌کند، اما افشاگران ادعا کردند که از زمان گسترش درگیری بین حزب‌الله و اسرائیل در ماه اکتبر، این موضوع تشدید شده است.

علی حمیه، وزیر حمل و نقل لبنان، گفت که این اتهامات مضحک است و از خبرنگاران و سفرا دعوت کرد تا روز دوشنبه فرودگاه را ببینند. او از سوی حزب الله به دولت معرفی شد.

کارکنان فرودگاه و منابع اطلاعاتی ادعا کردند که اسلحه در فرودگاه در حال جابجایی است و در محل نگهداری می شود.

گفته می شود این انبار شامل موشک های توپخانه فلق ساخت جمهوری اسلامی، موشک های کوتاه برد فاتح-۱۱۰، موشک های بالستیک متحرک جاده ای و موشک های ام-۶۰۰ با برد ۱۵۰ تا ۲۰۰ مایل است.

روسای فرودگاه بیروت استفاده از این محل برای نگهداری سلاح های حزب الله را تکذیب می کنند
روسای فرودگاه بیروت استفاده از این محل برای نگهداری سلاح های حزب الله را تکذیب می کنند

همچنین در فرودگاه ادعا شده است که AT-14 کورنت، موشک های هدایت شونده ضد تانک هدایت لیزری (ATGM)، مقادیر زیادی موشک بالستیک کوتاه برد بورکان و مواد منفجره RDX، یک پودر سفید سمی که به نام سیکلونیت یا هگزوژن نیز شناخته می شود وجود دارد. 

این اتهامات این نگرانی را ایجاد می کند که فرودگاه رفیق حریری، تنها چهار مایلی از مرکز شهر، می تواند به یک هدف نظامی اصلی تبدیل شود.

افشاگران گفتند که آنها به این دلیل صحبت می کنند که نمی خواهند فرودگاه غیرنظامیان را در معرض خطر انفجاری مانند آنچه در بندر ۲۰۲۰ رخ داد، قرار دهد.

یکی از کارکنان فرودگاه که خواست نامش فاش نشود، گفت این بسیار جدی است، جعبه‌های بزرگ مرموز که با پروازهای مستقیم از ایران می‌رسند، نشانه بدتر شدن اوضاع است.

در ماه نوامبر، جعبه های بزرگ غیرمعمول با یک پرواز مستقیم از ایران رسید. کارگر اول افزود این اغلب اتفاق نمی افتد، اما دقیقاً زمانی اتفاق افتاد که همه در لبنان از احتمال جنگ صحبت می کردند.

افشاگر دیگری مدعی شد سال‌ها است که عملیات حزب‌الله را در فرودگاه بیروت تماشا می‌کنم، اما وقتی این کار را در زمان جنگ انجام می‌دهند، فرودگاه را به یک هدف تبدیل می‌کند.

اگر آنها به آوردن این کالاها ادامه دهند که من اجازه بررسی آن را ندارم، واقعاً معتقدم که در اثر انفجار می‌میرم یا از بمباران  اسرائیل می‌میرم. این فقط ما نیستیم، مردم عادی هستند، افرادی که وارد و خارج می شوند و به تعطیلات می روند. اگر فرودگاه بمباران شود، لبنان تمام شده است.

روسای فرودگاه بیروت استفاده از این محل برای نگهداری سلاح های حزب الله را تکذیب می کنند
روسای فرودگاه بیروت استفاده از این محل برای نگهداری سلاح های حزب الله را تکذیب می کنند

رهبران حزب الله قبلاً به دلیل قاچاق از طریق فرودگاه تحت تحریم های غرب قرار گرفته بودند.

با وجود تحریم‌ها، کارکنان فرودگاه ادعا می‌کنند وفیق صفا، دومین فرمانده حزب‌الله و رئیس دستگاه امنیتی آن، به چهره‌ای مشهور در فرودگاه تبدیل شده است.

یکی از افشاگران با اشاره به روابط نزدیک با مدیران گمرک مدعی شد وفیق صفا همیشه در گمرک حضور دارد. احساس می‌کنم اگر آنچه را که می‌گویند انجام ندهیم، خانواده‌های ما در خطر خواهند بود.

در شهری که از سال ۲۰۱۹ از نظر اقتصادی آسیب دیده است، افشاگر ادعا می‌کند که کارگرانی که با حزب‌الله همکاری می‌کنند با ساعت‌ها و گوشی‌های هوشمند جدید مانند طاووس راه می‌روند و با ماشین‌های جدید رانندگی می‌کنند. او افزود پول های زیادی از زیر میز رد می شوند.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد استراتژی حزب‌الله برای مخفی کردن سلاح‌ها و عملیات از محله‌های غیرنظامی، ناشی از قصد آن برای جذب ارتش اسرائیل به هدف قرار دادن این مناطق غیرنظامی در مواقع گسترش درگیری است.

اگر حزب‌الله غیرنظامیان اسرائیلی را از این سایت‌ها هدف قرار دهد، ارتش اسرائیل چاره‌ای جز واکنش نخواهد داشت و به طور بالقوه غیرنظامیان لبنانی را در معرض آسیب قرار می‌دهد و باعث خشم بین‌المللی نسبت به ارتش اسرائیل می‌شود.

غسان حسبانی، معاون سابق نخست‌وزیر و نماینده حزب نیروهای لبنانی، گفت که کنترل حزب‌الله بر فرودگاه از دیرباز برای لبنان نگران‌کننده بوده است و اگر این فرودگاه به طور فزاینده‌ای به یک هدف نظامی بالقوه در درگیری با اسرائیل تبدیل شود، نگرانی‌های بیشتری برای لبنان ایجاد می کند.

او خواستار اقدام برای ارزیابی خطرات در فرودگاه به دلیل ترس از تکرار فاجعه غم انگیز بندر در سال ۲۰۲۰ شد. آخرین باری که دولت تلاش کرد در سال ۲۰۰۸ اقدامی انجام دهد، با واکنش خشونت آمیز حزب الله روبرو شد.

او گفت منطقه اطراف فرودگاه تحت کنترل حزب‌الله است، بنابراین بسیاری از مردم نگران عبور و مرور از فرودگاه بیروت هستند، به همین دلیل است که بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در مواقعی سفر شهروندان خود را به آنجا ممنوع کرده‌اند.

حمل سلاح از ایران به حزب‌الله از طریق مبادی ورودی مرزی یا حتی اجزای سلاح، هم برای مردم لبنان و هم غیر لبنانی‌هایی که در این کشور تردد می‌کنند و در آن زندگی می‌کنند آنها را به خطر می‌اندازد.

او گفت که اقدام بدون مداخله بین المللی برای اجرای قطعنامه های مرتبط سازمان ملل غیرممکن است. استقرار حزب‌الله در همه جا وجود دارد، نه تنها در فرودگاه، بلکه در بندر، قوه قضائیه و در سراسر جامعه است.

مدیریت عمومی اکنون عمدتاً توسط حزب الله ربوده شده است و حذف آن بدون تغییر بازی قدرت تحت حمایت شبه نظامیان که امروز وجود دارد، بسیار دشوار است.

یک منبع امنیتی در یکی از سازمان‌های هواپیمایی بین‌المللی گفت ما سال‌ها از این موضوع آگاه بودیم، اما نمی‌توانیم بدون اقدام قانونی بین‌المللی کاری انجام دهیم. دست ما بسته است تا کاری را انجام دهیم که واقعاً دوست داریم، یعنی بستن فرودگاه و خارج کردن همه سلاح‌ها و مواد منفجره.

برای سال‌ها، اسرائیل حملاتی را به فرودگاه‌های دمشق و حلب در سوریه انجام داده است، جایی که جمهوری اسلامی تسلیحات را از تأسیسات تولیدی به نیروهای نیابتی خود در منطقه، از جمله حزب‌الله منتقل می‌کند. تعدادی از اینها در پروازهای غیرنظامی بوده اند.

در ماه نوامبر، فرودگاه دمشق پس از حملات که همه پروازها را تغییر داد، مجبور به تعطیلی شد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا