جدیدترین اخبارجهان

معافیت‌ تحریمی بایدن به جمهوری اسلامی امکان دسترسی به میلیاردها دلار برای فعالیت‌ جنگی را می‌دهد

دولت بایدن معافیت هایی از تحریم ها بین ۱۶ تا ۲۰ میلیارد دلار در نظر گرفته است

معافیت‌ تحریمی بایدن به جمهوری اسلامی امکان دسترسی به میلیاردها دلار برای فعالیت‌ جنگی را می‌دهد

یک کارشناس گفت که دولت بایدن میلیاردها دلار معافیت از تحریم‌ها را که به نفع جمهوری اسلامی است، با میلیاردها دلار دیگر در فروش نفت غیرمجاز، که به رژیم ایران اجازه می‌دهد به انتقال پول به کارخانه‌های تولید پهپاد و گروه‌های نیابتی خود ادامه دهد، اجازه داده است.

معافیت‌ تحریمی بایدن به جمهوری اسلامی امکان دسترسی به میلیاردها دلار برای فعالیت‌ جنگی را می‌دهد
معافیت‌ تحریمی بایدن به جمهوری اسلامی امکان دسترسی به میلیاردها دلار برای فعالیت‌ جنگی را می‌دهد

جاناتان شانزر، معاون ارشد تحقیقات در بنیاد دفاع از دموکراسی ها (FDD)، گفت آنچه که در پایان آن پول را آزاد می کنید، اتفاق می افتد این است که به صندوق های عمومی می رود، که می تواند به روش های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. 

شانزر، با اشاره به اینکه دولت بایدن اغلب استدلال می‌کند که هرگونه معافیت‌ها باعث می‌شود که آنها از تخفیف تحریم‌ها برای تأمین بودجه عمومی خود استفاده کنند، در نهایت آنها به نفع رژیم هستند زیرا سپاه پاسداران در آن بودجه عادی سهیم است. در نهایت و به طور مستقیم به نفع نیروی نظامی جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

شانزر، تحلیلگر سابق امور مالی تروریسم در وزارت خزانه داری ایالات متحده خاطرنشان کرد اجازه دهید اینطور بیان کنم هیچ راهی برای انجام این کار بدون نفع نهایی رژیم و هدف نهایی آن، که تأمین مالی فعالیت های بدخواهانه آن در خارج از کشور است، وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که دولت بایدن حتی یک تحریم علیه جمهوری اسلامی را لغو نکرده است. بلکه به افزایش فشار ادامه می دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت تحریم‌های گسترده ما علیه جمهوری اسلامی پابرجاست و به اجرای آن‌ها ادامه می‌دهیم. طی سه سال گذشته، ایالات متحده بیش از ۶۰۰ فرد و نهاد مرتبط با طیف کامل رفتارهای مشکل ساز و خطرناک رژیم ایران، تکثیر پهپاد و موشک، تروریسم، تامین مالی تروریسم و ​​سایر اشکال تجارت غیرقانونی، نقض حقوق بشر و حمایت وحشتناک برای گروه های تروریستی نیابتی را تحریم کرده است. 

معافیت‌ تحریمی بایدن به جمهوری اسلامی امکان دسترسی به میلیاردها دلار برای فعالیت‌ جنگی را می‌دهد
معافیت‌ تحریمی بایدن به جمهوری اسلامی امکان دسترسی به میلیاردها دلار برای فعالیت‌ جنگی را می‌دهد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بدون توضیح در مورد اینکه جمهوری اسلامی برای نفت خود خریدار پیدا می‌کند، گفت ما حتی دیده‌ایم که رژیم نتوانست انتظارات درآمدی خود را برآورده کند زیرا در تلاش برای فرار از تحریم‌های ما و یافتن خریداران غیرقانونی برای نفت خود است. این سخنگو تاکید کرد که تحریم های آمریکا در ترکیب با اقتصاد ایران و سوءمدیریت رژیم ارزش پول این کشور را به پایین ترین سطحی که تاکنون در برابر دلار آمریکا داشته است رسانده است.

سخنگوی دوم وزارت امور خارجه این واقعیت را تکرار کرد که معافیت تحریم‌ها که به عراق اجازه می‌دهد برق از ایران بخرد، از زمانی که دولت ترامپ برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ این معافیت را صادر کرد، ۲۱ بار تمدید شده است و هر تصوری مبنی بر اینکه پول به دلیل معافیت‌ها به ایران می‌رود. دروغ و گمراه کننده است.

سخنگوی دوم گفت ما در حال تعامل با متحدان و شرکای خود، از جمله در G-7 و با اتحادیه اروپا، در مورد راه‌های افزایش فشار بر جمهوری اسلامی بوده‌ایم.

یک تحلیل در ترکیب با تحقیقات FDD، مشخص کرد که جمهوری اسلامی بین ۱۶ تا ۲۰ میلیارد دلار معافیت‌های تحریمی دریافت کرده است که میلیاردها دلار دیگر از طریق فروش نفت ایران به دست آورده است، که ایالات متحده آن را تحریم کرده است اما به طور کامل موفق به انجام آن نشده است. به دلیل ترکیبی از نظارت سست دولت و روش های پیچیده تر فرار جلوگیری شود.

این شامل معافیت ۱۰ میلیارد دلاری از تحریم‌ها می‌شود تا عراق بتواند برای خرید برق از ایران پرداخت کند، معافیت ۶ میلیارد دلاری از تحریم‌ها برای انتقال پول کره جنوبی در ازای آزادی ۵ آمریکایی و ۳.۸ میلیارد دلاری که از طریق فروش پتروشیمی‌ها به‌منظور طفره رفتن تحریم دوران ترامپ به دست می‌آید. 

وزارت امور خارجه ایالات متحده در ماه مارس به دلیل از سرگیری معافیت از تحریم ها که از زمانی که دولت ترامپ برای اولین بار این معافیت را در سال ۲۰۱۸ صادر کرد، تمدید شده بود، مورد انتقاد قرار گرفت. برخی کارشناسان تخمین زدند که این معافیت ارزشی حدود ۱۰ میلیارد دلار برای تهران دارد.

این معافیت به ویژه به انتقال وجوه بین تهران و بغداد اجازه داد تا عراق، که متحد ایالات متحده باقی مانده است، بتواند به استفاده از برق وارداتی از ایران ادامه دهد اما منتقدان آن را صرفاً تسهیل دیگری در تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی می‌دانستند.

معافیت‌ تحریمی بایدن به جمهوری اسلامی امکان دسترسی به میلیاردها دلار برای فعالیت‌ جنگی را می‌دهد
معافیت‌ تحریمی بایدن به جمهوری اسلامی امکان دسترسی به میلیاردها دلار برای فعالیت‌ جنگی را می‌دهد

جان کربی مشاور امنیت ملی کاخ سفید در آن زمان به خبرنگاران گفت هیچ یک از این پول ها به آخوندها نمی رسد. هیچ یک از این پول ها به تهران نمی رود. تخفیف تحریمی که ارائه می شود در واقع به دست فروشندگانی می رسد که به مردم ایران کمک های بشردوستانه ارائه می کنند.

کربی افزود نه تنها مردم عراق به این دلیل رنج نمی برند، بلکه مردم ایران نیز به این دلیل آسیب نخواهند دید. این به عراق اجازه می دهد تا بتواند از انرژی ایران استفاده کند تا بتواند چراغ ها را روشن نگه دارد.

شانزر با استدلال دولت مخالفت کرد و خاطرنشان کرد که به محض اینکه پول به سیستم وارد شود، منحرف می‌شود یا به شیوه‌ای بدبینانه استفاده می‌شود، حتی آنچه کمک‌های بشردوستانه از طریق فروشندگان شخص ثالث به کشور وارد می‌شود و دوباره آن را می‌فروشد. برای جمعیت غیرنظامی، به طور موثر کمک ها را به پول تبدیل می کند.

شانزر گفت وقتی در مورد کالاهای با کاربرد دوگانه یا حتی چیزهایی صحبت می‌کنیم که آن‌ها برای تغذیه جنگنجوهای خود به آن‌ها نیاز دارند، این یک طرح انحراف دائمی بدبینانه است. چه در مورد خود رژیم ایران صحبت کنیم و چه در مورد نمایندگان نیابتی جمهوری اسلامی صحبت کنیم.

زمانی که دولت می‌گفت ما نباید حوثی‌ها را تحریم کنیم زیرا در نهایت مانع از ورود کمک‌های بشردوستانه به یمن می‌شود، حدس بزنید چه چیزی شد؟ شانزر ادامه داد. وقتی این کمک های بشردوستانه به یمن برسد، چه کسی سود می برد؟ مردمی که قلمرو مورد نظر را کنترل می کنند، که در حال حاضر بخش بزرگی از یمن در کنترل حوثی ها است.

نیویورک تایمز در ماه فوریه نتایج تحقیقاتی را منتشر کرد که نشان می‌داد جمهوری اسلامی به لطف شکاف قابل توجهی در نظارت آمریکا موفق به فروش نفت به ارزش میلیاردها دلار شده است. کشتی‌های متعلق به شرکت‌های شل و با استفاده از روش‌های جعل برای مخفی کردن مکان خود، ده‌ها سفر را در طول سال ۲۰۲۳ برای حمل نفت ایران تحت تحریم انجام دادند.

فقدان سرکوب کامل محموله‌های نفتی ایران، تعداد قابل توجهی از کارشناسان را به این استدلال سوق داده است که دولت بایدن ممکن است عمداً چشم‌های خود را بر فعالیت‌های جمهوری اسلامی ببندد تا حدی از زمانی که افزایش فروش نفت آشکار و مشهود است.

خاویر بلاس، گزارشگر قدیمی انرژی و کالا، در مقاله ای از بلومبرگ نوشت نظریه پرداز توطئه درون من می گوید کاخ سفید چشمش را بر فروش نفت ایران بسته است، زیرا نگران تورم است نه تنها جمهوری اسلامی تولید نفت را افزایش داد، اما صادرات آن حتی بیشتر شده است، زیرا توانسته است بخش بزرگی از نفت خامی را که در گذشته مجبور به ذخیره سازی کرده بود، هم در خشکی و هم به نفتکش های تبدیل شده به انبارهای شناور بفروشد.

بر اساس گزارش فارین پالیسی که به توافقنامه همکاری اقتصادی ۲۵ ساله دو کشور با چین در مارس ۲۰۲۱ و همچنین تصمیم جمهوری اسلامی برای پیوستن به آن اشاره می کند، همکاری رو به رشد تهران با پکن نیز نقش مهمی در چگونگی دور زدن این کشور از تحریم ها ایفا می کند. بلوک اقتصادی بریکس به رهبری پکن که به رژیم ایران امکان دسترسی به ارزهای دیگر و گزینه های تجاری را می دهد.

شانزر مدعی شد شکی نیست که روسیه، چین و دیگران برای کمک به جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند. ما می دانیم که این مورد است، اما، در مورد روس ها و چینی ها، این کار اغلب در تجارت یا خرید تسلیحات، نفت انجام می شود اگر آنها پاداشی به روبل یا یوان چین در مازاد تجاری دریافت کنند، جایی که می توانند پول نقد دریافت کنند. برای سایر محصولات که مشابه دلار نیستند و مانند برخی از کالاهایی که از طریق کانال های آمریکایی وارد می شوند، نیست.

معافیت‌ تحریمی بایدن به جمهوری اسلامی امکان دسترسی به میلیاردها دلار برای فعالیت‌ جنگی را می‌دهد. معافیت‌ تحریمی بایدن به جمهوری اسلامی امکان دسترسی به میلیاردها دلار برای فعالیت‌ جنگی را می‌دهد

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا