جدیدترین اخبارجهان

بایدن بار دیگر به جمهوری اسلامی در مورد حمله به اسرائیل هشدار داد: نکن

تهران میگوید اسرائیل را به خاطر ترور هنیه در حمله ای که ممکن است سه یا چهار روز طول بکشد، به سختی مجازات خواهد کرد

بایدن بار دیگر به جمهوری اسلامی در مورد حمله به اسرائیل هشدار داد: نکن

جو بایدن در پاسخ به سوال خبرنگاران در حالی که رئیس جمهور ایالات متحده در حال خروج از یک کلیسا و ورود به وسیله نقلیه خود در ساحل Rehoboth در دلاور در روز شنبه از یک کلیسا خارج می شد، یک نباید دیگر را مطرح کرد.

بایدن بار دیگر به جمهوری اسلامی در مورد حمله به اسرائیل هشدار داد: نکن
بایدن بار دیگر به جمهوری اسلامی در مورد حمله به اسرائیل هشدار داد: نکن

تهران متعهد شده که علیه دولت یهود به خاطر قتل هدفمند اسماعیل هنیه، رهبر تروریست حماس در پایتخت ایران در ۳۱ ژوئیه، انتقام بگیرد. اورشلیم مسئولیت این ترور را بر عهده نگرفته، اما جمهوری اسلامی و حماس آن را به اسرائیل نسبت داده اند.

بایدن قبلاً برای جلوگیری از دشمنان اسرائیل در روزهای پس از کشتار ۷ اکتبر به رهبری حماس در شمال غربی نقب گفته بود نباید. رئیس جمهور همچنین از این کلمه برای هشدار به جمهوری اسلامی در مورد حمله به اسرائیل در اواسط آوریل استفاده کرد.

حزب الله لبنان، وابسته به تروریسم رژیم ایران، از ۸ اکتبر تقریباً حملات برون مرزی روزانه انجام داده است و تهران یک روز پس از هشدار قبلی بایدن، بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد را به سمت اسرائیل پرتاب کرد.

در همین حال، به نظر می رسد جمهوری اسلامی قصد دارد دومین حمله مستقیم خود به اسرائیل را ادامه دهد، در حالی که زمان و ماهیت انتقام هنوز مشخص نیست.

حزب‌الله همچنین متعهد شده است که به اسرائیل حمله کند تا به تلافی قتل هدفمند فؤاد شکر، فرمانده ارشد حزب‌الله در بیروت در ۳۰ ژوئیه، که بیت‌المقدس مسئولیت آن را بر عهده گرفت. این ترور در انتقام حمله موشکی حزب الله به زمین فوتبال که منجر به کشته شدن ۱۲ کودک در شهر جولان دروزی مجدال شمس شد، انجام شد.

علی فدوی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز جمعه به نقل از رسانه‌های ایران گفت که اسرائیل برای ترور هنیه مجازات سختی دریافت خواهد کرد.

وی گفت فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص مجازات سخت اسرائیل و انتقام خون شهید اسماعیل هنیه صریح است و به بهترین شکل ممکن اجرا خواهد شد.

بایدن بار دیگر به جمهوری اسلامی در مورد حمله به اسرائیل هشدار داد: نکن
بایدن بار دیگر به جمهوری اسلامی در مورد حمله به اسرائیل هشدار داد: نکن

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در پاسخ به درخواست خبرنگاران برای پاسخ به اظهارات فدوی گفت که ایالات متحده آماده دفاع از اسرائیل است.

کربی گفت وقتی چنین لفاظی هایی می شنویم، باید آن را جدی بگیریم و این کار را می کنیم.

یک مقام اردنی روز شنبه به کانال ۱۲ گفت، در صورت وقوع حمله جمهوری اسلامی، اردن به اسرائیل اجازه می دهد تا از حریم هوایی خود برای دفع هرگونه تهدید هوایی استفاده کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه ما به اسرائیل اجازه خواهیم داد تا حمله جمهوری اسلامی را در حریم هوایی ما دفع کند، افزود این از منافع امنیتی ناشی می شود و این سیاست است، همانطور که اردن در آوریل به اسرائیل کمک کرد تا حمله جمهوری اسلامی را متوقف کند. این در نهایت متحد ایالات متحده است.

پایگاه خبری بین‌المللی عرب پست نیز از منابع امنیتی اردن گزارش داد که مقامات اردن به اسرائیل اطلاع داده‌اند که به نیروی هوایی این کشور اجازه خواهند داد تا حمله مورد انتظار جمهوری اسلامی را در حریم هوایی پادشاهی رهگیری کند.

این منابع افزودند هماهنگی امنیتی، نظامی و اطلاعاتی بین اردن و اسرائیل در رابطه با واکنش مورد انتظار جمهوری اسلامی وجود دارد که تضمین می‌کند نیروی هوایی اسرائیل مجاز است در رهگیری حملات احتمالی جمهوری اسلامی که ممکن است از آسمان پادشاهی بگذرد، مشارکت کند.

این گزارش ها با اظهارات عمومی اردن در رسانه ها مبنی بر اینکه اجازه نمی دهد از حریم هوایی خود توسط هیچ طرف استفاده شود، در تضاد است.

در ۱۳ آوریل، نیروی هوایی سلطنتی اردن در ائتلافی شرکت کرد که به سرنگونی بیشتر ۳۰۰ موشک و پهپاد شلیک شده به سمت اسرائیل به عنوان بخشی از اولین حمله مستقیم جمهوری اسلامی به کشور یهودی کمک کرد.

بایدن بار دیگر به جمهوری اسلامی در مورد حمله به اسرائیل هشدار داد: نکن
بایدن بار دیگر به جمهوری اسلامی در مورد حمله به اسرائیل هشدار داد: نکن

امان، منتقد مکرر و شدید جنگ اسرائیل علیه حماس، ده‌ها هواپیمای بدون سرنشین را که از حریم هوایی آن به سمت اسرائیل پرتاب می‌شدند، رهگیری کرد.

در همین حال، رسانه‌های لبنانی روز شنبه گزارش دادند که کشورهای عربی، از جمله قطر، پیام‌هایی را به تهران و حزب‌الله ارسال کرده‌اند تا حملات برنامه‌ریزی‌شده را حداقل تا زمانی که مذاکرات آتش‌بس غزه و آزادی گروگان‌ها در دوحه یا قاهره در ۱۵ اوت برگزار شود، به تعویق بیاندازند یا لغو کنند.

نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل روز جمعه گفت که پاسخ به اسرائیل مسئله‌ای کاملاً بی‌ربط با تلاش‌ها برای میانجی‌گری برای برقراری آتش‌بس در جنگ ۱۰ ماهه اسرائیل و حماس در غزه است.

این هیئت در پاسخ به این سوال که آیا تهران حمله را تا پس از مذاکرات آتش بس به تعویق می اندازد، گفت با این حال، ما امیدواریم که پاسخ ما به موقع و به گونه ای انجام شود که به آتش بس احتمالی لطمه نزند.

اولویت ما برقراری آتش بس پایدار در غزه است. نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل در نیویورک گفت هر توافقی که توسط حماس پذیرفته شود، توسط ما نیز به رسمیت شناخته خواهد شد.

رهبران ایالات متحده، مصر و قطر در ۸ اوت بیانیه ای منتشر کردند و به طور مشترک خواستار نتیجه گیری فوری مذاکرات بین اسرائیل و حماس در مورد توافق آتش بس و آزادی گروگان شدند.

زمان آن فرا رسیده است که هم به مردم رنج کشیده غزه و هم به گروگان های رنج کشیده و خانواده های آنها کمک فوری کنیم. زمان آن فرا رسیده است که آتش بس و آزادی گروگان ها و بازداشت شدگان به پایان برسد.

در این بیانیه که توسط بایدن، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر امضا شد، از هر دو طرف خواسته شد تا مذاکرات فوری را در ۱۵ اوت در دوحه یا قاهره از سر بگیرند.

دفتر نخست وزیر اسرائیل تقریباً بلافاصله اعلام کرد که پنج شنبه آینده یک هیئت مذاکره کننده را اعزام خواهد کرد. در این بیانیه آمده است بر اساس پیشنهاد ایالات متحده و میانجی‌ها، اسرائیل در ۱۵ اوت تیم مذاکره‌کننده را به مکانی می‌فرستد تا مشخص شود تا جزئیات اجرای چارچوب توافق نهایی شود.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا