جدیدترین اخبارجهان

بایدن علیه ترامپ؛ یک مسابقه مجدد با سابقه تاریخی

برای اولین بار در بیش از ۵۰ سال گذشته جمهوریخواهان نامزدی که در انتخابات ریاست‌جمهوری شکست خورده مجدداً انتخاب کردند

بایدن علیه ترامپ دوم؛ یک مسابقه مجدد با سابقه تاریخی کمی

هنگامی که جو بایدن و دونالد ترامپ نمایندگان کافی برای رهبری بلیت های ریاست جمهوری حزب دموکرات و جمهوری خواه را در نوامبر به دست آوردند، آنچه را که بسیاری از رای دهندگان انتظار داشتند، اما در واقع کمتر آنها را می خواستند، تایید کردند، تکرار انتخابات ۲۰۲۰ بود.

بایدن علیه ترامپ دوم؛ یک مسابقه مجدد با سابقه تاریخی کمی
بایدن علیه ترامپ دوم؛ یک مسابقه مجدد با سابقه تاریخی کمی

جمهوری خواهان که در مورد دادن فرصت دوم به ترامپ تردید دارند، تلاش بیهوده ای برای بالا بردن یک رقیب اولیه قابل دوام داشتند. کمک‌کنندگان قدرتمند، از جمله آمریکایی‌ها برای اقدام سعادت همسو با او، به کمپین انتخاباتی نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی پول سرازیر کردند، اما هیلی نتوانست به اندازه کافی از ترامپ حمایت کند تا تهدیدی برای رئیس‌جمهور سابق باشد.

بنابراین برای اولین بار در بیش از ۵۰ سال گذشته، حزب جمهوری خواه نامزدی را که قبلاً در انتخابات ریاست جمهوری عمومی شکست خورده بود، دوباره انتخاب می کند آخرین باری که این اتفاق افتاد در سال ۱۹۶۸ بود، زمانی که ریچارد نیکسون، که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۶۰ شکست خورده بود، دوباره نامزد شد. و برنده شد.

حتی از زمانی که یک نامزد ریاست جمهوری با یک مسابقه مجدد واقعی روبرو شده است، بیشتر می گذرد.

آخرین بازی برگشت ریاست جمهوری چه زمانی بود؟

آخرین باری که آمریکایی‌ها در رقابتی بین دو نامزد ریاست‌جمهوری قبلی رای دادند، در سال ۱۹۵۶ بود، زمانی که دوایت آیزنهاور جمهوری‌خواه و آدلای استیونسون دموکرات برای دومین بار در چهار سال گذشته با هم روبرو شدند.

آیزنهاور، یک افسر سابق ارتش که به خاطر پیروزی خود به عنوان ژنرال جنگ جهانی دوم شهرت داشت، استیونسون را که به عنوان آدمی باهوش و بی طنز شناخته می شد، شکست داد.

در اولین دوره ریاست جمهوری خود، آیزنهاور، یک ضد کمونیست، از تغییرات رژیم در ایران در سال ۱۹۵۳ و گواتمالا در سال ۱۹۵۴ حمایت کرد و رهبران منتخب را با رژیم های خودکامه جایگزین کرد. در همان سال، او قانون کنترل کمونیستی را امضا کرد که حزب کمونیست را در ایالات متحده غیرقانونی کرد و آن را توطئه ای برای سرنگونی خشونت آمیز تمام شکل حکومت ما نامید.

در مورد مسائل اقتصادی داخلی، او به عنوان یک فرد میانه رو حکومت کرد، مزایای تامین اجتماعی را به میلیون ها نفر گسترش داد و وزارت بهداشت، آموزش و رفاه را ایجاد کرد.

بایدن علیه ترامپ دوم؛ یک مسابقه مجدد با سابقه تاریخی کمی
بایدن علیه ترامپ دوم؛ یک مسابقه مجدد با سابقه تاریخی کمی

آیزنهاور در پایان دوره اول ریاست جمهوری خود مسن تر شد اما محبوبیت خود را حفظ کرد.

استیونسون در انتخابات مقدماتی دموکرات ها شکست خورد اما در انتخابات عمومی سال ۱۹۵۶ با اختلافی بسیار بیشتر از دفعه اول شکست خورد و آیزنهاور بیش از ۵۷ درصد آرا، ۴۵۷ رأی کالج الکترال و همه ایالت ها به جز هفت ایالت را به دست آورد.

در مورد یک رئیس جمهور سابق، مانند ترامپ، که در مقابل یک رئیس جمهور فعلی شرکت می کند، چطور؟

جف پاسلی، استاد تاریخ آمریکا در دانشگاه میسوری، گفت اگر ترامپ برنده می‌شد، پس از گروور کلیولند، تنها کسی بود که پس از از دست دادن ریاست‌جمهوری، دوباره به ریاست‌جمهوری بازگشت.

کلیولند که در سال ۱۸۸۴ انتخاب شد، اولین دموکراتی بود که پس از جنگ داخلی به ریاست جمهوری رسید. فرماندار سابق نیویورک علیه فساد در سیاست مبارزه کرده بود و در جنبش محافظه کار اقتصادی و طرفدار تجارت بوربون دموکرات فعال بود.

در پیش از انتخابات، حامیان کلیولند اتهامات فساد علیه رقیب وی جیمز بلین را مطرح کردند و معاملات مالی بلین با شرکت های راه آهن را زیر سوال بردند.

جمهوری خواهان نیز به نوبه خود، ادعاهایی مبنی بر اینکه کلیولند در خلال رابطه غیرقانونی با یک پیشخدمت به طور مخفیانه پدری فرزند کرده است ناکامی های اخلاقی ادعایی مربوطه آنها در مبارزات انتخاباتی ۱۸۸۴ نقش اساسی داشت.

این حملات شخصی یک فساد اخلاقی عمیق تر و اساسی در سیاست و جامعه آمریکا را نادیده گرفت.

همانطور که هنری گراف مورخ در بیوگرافی کلیولند مشاهده کرد، اولین مبارزات انتخاباتی رئیس جمهور در بحبوحه جیم کرو و واکنش شدید به سیاست های دوران بازسازی که به سیاهپوستان آمریکایی حقوق مساوی اعطا می کرد، انجام شد نژادپرستی در کشور بیداد می کرد با آمریکایی هایی که قبلا برده شده بودند. با تبعیض و جداسازی و، به طور فزاینده در جنوب، لینچ مواجه شد، در حالی که تسخیر نسل‌کشی سرزمین‌های بومی تا پایان قرن نوزدهم ادامه داشت.

بایدن علیه ترامپ دوم؛ یک مسابقه مجدد با سابقه تاریخی کمی
بایدن علیه ترامپ دوم؛ یک مسابقه مجدد با سابقه تاریخی کمی

گراف نوشت، کمپین از این مسائل مبرم و شرم آور اجتناب کرد.

کلیولند با اختلاف اندکی آرای مردمی را به دست آورد و ۳۷ رای الکترال بیشتر از بلین به دست آورد.

در طول دوره اول ریاست جمهوری خود، کلیولند از آن دفاع کرد، اما در نهایت نتوانست اصلاحات تعرفه ای را اعمال کند موضوعی کلیدی در اولین مبارزات انتخاباتی او به پست خود به عنوان رئیس جمهور به عنوان یک پست اداری می نگریست و تمایلی به اقدام اجباری نداشت.

او در سال ۱۸۸۸ برای انتخابات مجدد در مقابل بنجامین هریسون جمهوری خواه نامزد شد و با اختلاف کمی آرای مردم را به دست آورد اما آرای انتخاباتی را به شدت از دست داد.

کلیولند که مصمم بود دوباره مقام خود را حفظ کند، تصمیم گرفت در چرخه سال ۱۸۹۲ برای ریاست جمهوری نامزد شود و دوباره در مخالفت با افزایش تعرفه ها مبارزه کرد.

چند چیز مهم در چهار سالی که کلیولند برکنار بود تغییر کرده بود.

حزب پوپولیست که از یک روز کاری هشت ساعته و مزایایی برای کهنه سربازان دفاع می کرد، حمایت فزاینده ای را از سوی رای دهندگان جمهوری خواه که این موضوعات را در اولویت قرار می دادند، جلب می کرد.

در همین حال، همسر هریسون، کارولین هریسون، در حال مرگ بر اثر سل بود.

در طول بیماری کارولین، هریسون از مبارزات انتخاباتی خودداری کرده بود، و زمانی که او دو هفته قبل از انتخابات درگذشت، سایر نامزدها نیز به دلیل احترام، مبارزات انتخاباتی را متوقف کردند. کلیولند با اختلاف زیادی هم در رای مردم و هم در کالج الکترال پیروز شد و او را به تنها رئیس‌جمهوری تبدیل کرد که پس از شکست از همان نامزد چهار سال قبل، بازگشت و پیروز شد.

ریاست جمهوری های غیر متوالی کلیولند در مورد بایدن علیه ترامپ چه درس هایی می تواند به ما بدهد؟

مثال کلیولند نشان می‌دهد که ممکن است یک رئیس‌جمهور سابق پس از از دست دادن آن به همان حریف، دفتر را پس بگیرد. اما این مقایسه دشواری هم است به گفته گراف، کلیولند سمبل درستکاری و فساد ناپذیری بود و با رگباری از کیفرخواست‌های جنایی یا یک کمپین اپوزیسیون هماهنگ شده مانند بایدن مواجه نشد.

در همین حال، حامیان او ممکن است در مسائل اقتصادی با او هم عقیده باشند، اما آنها به سختی متعصب بودند.

پاسلی می‌گوید کلولند طرفدارانی داشت، اما اینطور نبود که فرقه کلیولند وجود داشته باشد. او آخرین رئیس جمهور موفق دموکرات بود.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا