جدیدترین اخبارجهان

حماس خواستار تغییر در طرح آتش بس بایدن شد

بلینکن برخی تغییرات حماس در پیشنهاد آتش بس را غیرقابل قبول خواند

حماس خواستار تغییر در طرح آتش بس بایدن شد

آنتونی جی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت، پاسخ حماس به پیشنهاد آتش‌بس مورد حمایت آمریکا برای غزه شامل برخی تغییرات است که غیرقابل قبول هستند و افزود که دولت بایدن به تلاش برای دستیابی به توافق بین اسرائیل و حماس ادامه خواهد داد.

حماس خواستار تغییر در طرح آتش بس بایدن شد
حماس خواستار تغییر در طرح آتش بس بایدن شد

بلینکن، یک روز پس از پاسخ حماس به طرح آتش بس مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل که درگیری را متوقف می کند و گروگان ها و زندانیان را آزاد می کند، گفت حماس تغییرات متعددی را در پیشنهادی که روی میز بود پیشنهاد کرده است. برخی از تغییرات قابل اجرا هستند، برخی دیگر قابل اجرا نیستند.

بلینکن در یک کنفرانس خبری در دوحه قطر در کنار محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر، گفت که توافقی روی میز بود که عملاً مشابه توافقی بود که حماس ۶ می درباره آن مطرح کرد. 

اما به گفته وی، پاسخ حماس که توسط میانجی‌های مصر و قطر دریافت شد و روز سه‌شنبه به مقامات آمریکایی ارسال شد، خواسته‌هایی را مطرح می‌کند که فراتر از مواضعی است که قبلا اتخاذ و پذیرفته بود.

او گفت اما در روزهای آینده، ما به صورت اضطراری برای بستن این توافق تلاش خواهیم کرد.

حماس خواستار تغییر در طرح آتش بس بایدن شد
حماس خواستار تغییر در طرح آتش بس بایدن شد

بلینکن از افشای جزئیات در مورد پیشنهاد متقابل حماس خودداری کرد. اما او پیشنهاد کرد که تقاضاهای در حال تغییر این گروه، صداقت مذاکره آن را زیر سوال می برد. او گفت شما باید بپرسید که آیا آنها با حسن نیت پیش می روند یا نه.

پیشنهاد آتش بس جنگ در غزه را فوراً متوقف می کند و پس از آزادی برخی از گروگان های اسرائیلی و اسرای فلسطینی، مذاکراتی آغاز می شود که می تواند به آتش بس طولانی تر یا حتی دائمی و عقب نشینی اسرائیل از غزه منجر شود. قطر و مصر به عنوان واسطه عمل کرده اند.

مقامات حماس در روزهای اخیر علناً گفته‌اند که می‌خواهند تضمین‌های واضح‌تری مبنی بر آمادگی اسرائیل برای پایان دادن به جنگ دریافت کنند، چیزی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از قول آن امتناع کرده است. یک مقام آگاه از مذاکرات، که خواست نامش فاش نشود، گفت که پاسخ حماس، جدول زمانی قطعی نه تنها برای آتش بس کوتاه مدت، بلکه دائمی، و برای خروج کامل اسرائیل از غزه را پیشنهاد می کند.

حماس خواستار تغییر در طرح آتش بس بایدن شد
حماس خواستار تغییر در طرح آتش بس بایدن شد

اسرائیل هنوز علناً پیشنهاد اولیه را نپذیرفته است و قبلاً گفته بود که با توافقی که به آن اجازه نمی‌دهد حماس را ریشه کن کند یا آنچه را که آن را پایان زودهنگام جنگ می‌داند، مجبور نخواهد کرد، موافقت کند. این کشور مدعی است که پیشنهاد روی میز این کشور را قادر می سازد تا به تمام اهداف جنگی خود از جمله نابودی توانایی های حکومتی و نظامی حماس دست یابد.

بلینکن روز چهارشنبه گفت که اسرائیل این پیشنهاد را پذیرفته است که ۱۲ روز پیش در سخنرانی پرزیدنت بایدن در اقدامی با هدف فشار بر هر دو طرف برای دستیابی به توافق علنی شد. این پیشنهاد روز دوشنبه توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد تایید شد.

بلینکن گفت که ایالات متحده در هفته های آینده پیشنهاداتی را که با شرکای خود در منطقه برای رسیدگی به حکومت، امنیت و بازسازی غزه ارائه کرده است، ارائه خواهد کرد.

او در آخرین ایستگاه از سفر سه روزه خاورمیانه که شامل بازدید از اسرائیل بود، صحبت کرد. این هشتمین سفر او به منطقه از زمان حملات حماس در ۷ اکتبر به اسرائیل است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا