ایرانجدیدترین اخبار

نیویورک تایمز: بمبی که ماه ها پیش به مهمانخانه تهران منتقل شد، رهبر حماس را کشت

بر اساس تحقیقات تایمز، یک وسیله انفجاری مخفی شده در یک مجتمع به شدت محافظت شده، جایی که هنیه در ایران اقامت داشت، عاملی بود که او را کشت

نیویورک تایمز: بمبی که ماه ها پیش به مهمانخانه تهران منتقل شد، رهبر حماس را کشت

به گفته هفت مقام خاورمیانه از جمله دو ایرانی و یک مقام آمریکایی، اسماعیل هنیه، یکی از رهبران ارشد حماس روز چهارشنبه به وسیله یک بمب که در مهمانخانه تهران که او در آن اقامت داشت، ترور شد.

نیویورک تایمز: بمبی که ماه ها پیش به مهمانخانه تهران منتقل شد، رهبر حماس را کشت
نیویورک تایمز: بمبی که ماه ها پیش به مهمانخانه تهران منتقل شد، رهبر حماس را کشت

به گفته پنج تن از مقامات خاورمیانه، بمب تقریبا دو ماه پیش در مهمانخانه مخفی شده بود. این مهمانسرا توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اداره و محافظت می شود و بخشی از محوطه بزرگی است که به نام نشاط در محله ای مجلل در شمال تهران شناخته می شود.

هنیه برای مراسم تحلیف ریاست جمهوری در پایتخت ایران حضور داشت. این پنج مقام گفتند که بمب از راه دور منفجر شد، پس از اینکه تایید شد که او در اتاقش در مهمانخانه است. در این انفجار یک محافظ نیز کشته شد.

به گفته دو مقام ایرانی، اعضای سپاه پاسداران در جریان این حادثه، انفجار ساختمان را لرزاند، برخی از شیشه‌ها را شکست و باعث ریزش جزئی دیوار بیرونی شد. چنین آسیبی در عکسی از ساختمان که با نیویورک تایمز به اشتراک گذاشته شده بود نیز مشهود بود.

به گفته مقامات خاورمیانه، هنیه که دفتر سیاسی حماس در قطر را رهبری می کرد، در سفر به تهران چندین بار در این مهمانخانه اقامت داشته است. همه مقامات به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند تا جزئیات حساس ترور را به اشتراک بگذارند.

مقامات جمهوری اسلامی و حماس روز چهارشنبه گفتند که اسرائیل مسئول این ترور است، ارزیابی‌ای که توسط چندین مقام آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود نیز به آن رسیده‌اند. این ترور موج دیگری از خشونت را در خاورمیانه به راه انداخته و مذاکرات جاری برای پایان دادن به جنگ در غزه را مختل می کند. هنیه یکی از مذاکره کنندگان ارشد در مذاکرات آتش بس بود.

به گفته این پنج مقام خاورمیانه، اسرائیل علناً مسئولیت این قتل را اعتراف نکرده است، اما مقامات اطلاعاتی اسرائیل به ایالات متحده و سایر دولت های غربی در مورد جزئیات عملیات بلافاصله پس از آن اطلاع دادند.

روز چهارشنبه، آنتونی جی. بلینکن، وزیر امور خارجه، گفت که ایالات متحده هیچ اطلاع قبلی در مورد طرح ترور دریافت نکرده است.

نیویورک تایمز: بمبی که ماه ها پیش به مهمانخانه تهران منتقل شد، رهبر حماس را کشت
نیویورک تایمز: بمبی که ماه ها پیش به مهمانخانه تهران منتقل شد، رهبر حماس را کشت

در ساعات پس از قتل، گمانه زنی ها بلافاصله بر این احتمال متمرکز شد که اسرائیل هنیه را با یک حمله موشکی، احتمالاً از یک هواپیمای بدون سرنشین یا هواپیما شلیک کرده است، مشابه اینکه اسرائیل در ماه آوریل موشکی را به یک پایگاه نظامی در اصفهان شلیک کرده بود. 

این تئوری موشکی سؤالاتی را در مورد اینکه اسرائیل چگونه می‌توانست دوباره از سامانه‌های دفاع هوایی ایران برای اجرای چنین حمله هوایی گستاخانه‌ای در پایتخت فرار کند، ایجاد کرد.

همانطور که مشخص شد، قاتلان توانستند از نوع دیگری از شکاف در دفاع جمهوری اسلامی استفاده کنند نقص امنیتی در محوطه ای که ظاهراً به شدت محافظت می شد که اجازه می داد بمبی کار گذاشته شود و برای چندین هفته مخفی بماند. باعث شد.

به گفته سه مقام ایرانی، چنین رخنه ای یک شکست فاجعه بار اطلاعاتی و امنیتی برای جمهوری اسلامی و شرمساری بزرگی برای سپاه پاسداران است که از محوطه برای عقب نشینی، جلسات مخفیانه و اسکان مهمانان برجسته ای مانند  هنیه استفاده می کنند.

چگونگی مخفی شدن بمب در مهمانخانه هنوز مشخص نیست. مقامات خاورمیانه گفتند که برنامه ریزی برای ترور ماه ها به طول انجامید و مستلزم نظارت گسترده بر محوطه است. دو مقام ایرانی که ماهیت این ترور را توصیف کردند، گفتند که نمی‌دانند مواد منفجره چگونه و چه زمانی در اتاق کار گذاشته شده است.

اسرائیل تصمیم گرفت این ترور را در خارج از قطر، جایی که هنیه و دیگر اعضای ارشد رهبری سیاسی حماس در آن زندگی می کنند، انجام دهد. دولت قطر در مذاکرات بین اسرائیل و حماس بر سر آتش بس در غزه میانجیگری می کند.

به گفته مقامات ایرانی، عکس‌ها نشان می‌دهند که انفجار مرگبار بامداد چهارشنبه شیشه‌ها را شکست و بخشی از دیوار محوطه را فرو ریخت. به نظر می رسید که کمترین آسیب را فراتر از خود ساختمان داشته باشد، همانطور که احتمالاً یک موشک انجام می داد.

نیویورک تایمز: بمبی که ماه ها پیش به مهمانخانه تهران منتقل شد، رهبر حماس را کشت
نیویورک تایمز: بمبی که ماه ها پیش به مهمانخانه تهران منتقل شد، رهبر حماس را کشت

به گفته مقامات خاورمیانه از جمله ایرانی ها، حدود ساعت ۲ بامداد به وقت محلی، این دستگاه منفجر شده است. به گفته مقامات، کارکنان ساختمان مبهوت دویدند تا منبع سر و صدای مهیب را پیدا کنند و آنها را به اتاقی که هنیه با محافظ در آن اقامت داشت هدایت کردند.

این مجتمع دارای یک تیم پزشکی است که بلافاصله پس از انفجار به اتاق رفتند. تیم اعلام کرد که هنیه بلافاصله فوت کرده است. تیم سعی کرد محافظ را احیا کند، اما او نیز مرده بود.

دو تن از مقامات ایرانی گفتند، زیاد النخاله، رهبر جهاد اسلامی فلسطین، در همسایگی خود اقامت داشت. اتاق او آسیب چندانی ندیده بود که نشان از برنامه ریزی دقیق در مورد هدف قرار دادن هنیه دارد.

به گفته پنج مقام خاورمیانه، خلیل الحیا، معاون فرمانده حماس در نوار غزه که او نیز در تهران بود، در محل حاضر شد و جسد همکار خود را دید.

به گفته این سه مقام ایرانی، در میان افرادی که بلافاصله به آنها اطلاع داده شد، اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس بود. مقام‌ها گفتند که او نیمه‌شب به علی خامنه‌ای اطلاع داد و ایشان را از خواب بیدار کرد.

چهار ساعت پس از انفجار، سپاه پاسداران بیانیه ای صادر کرد که هنیه کشته شده است. به گفته این سه مقام ایرانی، تا ساعت ۷ صبح، خامنه‌ای اعضای شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی را برای یک جلسه اضطراری به محوطه خود فراخواند و در آن جلسه دستور حمله به اسرائیل را صادر کرد.

تهران پیش از این به دلیل تحلیف رئیس جمهور جدید ایران، مسعود پزشکیان، با حضور مقامات ارشد دولتی، فرماندهان نظامی و مقامات ۸۶ کشور در مجلس در مرکز تهران برای این مراسم، تحت تدابیر شدید امنیتی قرار گرفته بود.

هنیه در روز سه شنبه هنگام ادای سوگند بشاش و پیروز به نظر می رسید و رئیس جمهور جدید را پس از ایراد سخنرانی تحلیف خود در آغوش گرفته بود و این دو مرد با هم دستان خود را بالا بردند و علامت پیروزی را ساختند.

در ایران شیوه ترور محل شایعه و اختلاف بود. خبرگزاری تسنیم، رسانه سپاه پاسداران، گزارش داد که شاهدان می‌گویند جسمی مانند موشک به پنجره اتاق هنیه اصابت کرده و منفجر شده است.

اما دو مقام ایرانی که اعضای سپاه پاسداران در جریان این حمله قرار گرفتند، تایید کردند که انفجار در داخل اتاق هنیه رخ داده است و گفتند که تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که مواد منفجره از قبل در آنجا جاسازی شده است.

آنها دقت و پیچیدگی حمله را از نظر تاکتیک مشابه با A.I کنترل از راه دور توصیف کردند. اسلحه رباتی که اسرائیل برای ترور محسن فخری زاده دانشمند ارشد هسته ای جمهوری اسلامی در سال ۲۰۲۰ استفاده کرد.

عملیات ترور اسرائیل در خارج از این کشور عمدتاً توسط موساد، سرویس اطلاعات خارجی این کشور انجام می شود. دیوید بارنیا، رئیس موساد، در ماه ژانویه گفت که خدمات او مجبور است که رهبران حماس، گروهی که پشت حملات ۷ اکتبر در اسرائیل قرار دارد، تعقیب کند.

بارنیا با اشاره به کشتار ورزشکاران اسرائیلی توسط تروریست ها در المپیک ۱۹۷۲ گفت همانطور که پس از کشتار مونیخ طول کشید، زمان می برد، اما دستان ما آنها را در هر کجا که باشند می گیرد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا