جدیدترین اخبارجهان

رئیس سیا به مذاکرات قاهره برای فشار برای توافق آتش بس می‌پیوندد

در حالیکه اسرائیل خواسته های خود را مطرح می‌کند، میانجی‌ها قصد دارند هفته آینده مذاکرات آتش بس را از سر بگیرند

رئیس سیا به مذاکرات قاهره برای فشار برای توافق آتش بس می پیوندد

پس از اینکه روسای امنیتی اسرائیل به دنبال کسب رضایت مصر برای حضور نظامی اسرائیل پس از جنگ در امتداد مرز غزه با مصر بودند، مقامات اسرائیلی روز جمعه گفتند که میانجی‌ها قصد دارند نشست هفته آینده را برای پیشبرد توافق آتش‌بس در غزه ادامه دهند.

رئیس سیا به مذاکرات قاهره برای فشار برای توافق آتش بس می پیوندد
رئیس سیا به مذاکرات قاهره برای فشار برای توافق آتش بس می پیوندد

این موضوع به‌عنوان یک مناقشه بحث برانگیز در مذاکرات کلی برای توافق آتش‌بس بین اسرائیل و حماس مطرح شده است، مذاکراتی که میانجی‌های مصر، قطر و ایالات متحده ماه‌ها برای زنده نگه داشتن آن تلاش کرده‌اند.

حماس بارها ایده حضور اسرائیل در منطقه مرزی را رد کرده و گفته است که هرگونه توافق برای توقف جنگ باید شامل خروج کامل اسرائیل از غزه باشد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل استدلال کرده است که تونل‌های موجود در این منطقه، معروف به کریدور فیلادلفی، به عنوان مجرای اصلی برای قاچاق تسلیحات به غزه عمل کرده‌اند و ترک آن به حماس اجازه می‌دهد تا به سرعت دوباره مسلح شود.

مصر که با غزه مرز مشترک دارد، گفته است که ماندن نیروهای اسرائیلی در آنجا می‌تواند نگرانی‌های امنیت ملی را افزایش داده و روابط مصر و اسرائیل را تهدید کند. مصر همچنین می گوید که قبلاً اقدامات تهاجمی برای تخریب تونل ها و توقف قاچاق انجام داده است.

دیپلمات ها که با یک بن بست ظاهری مواجه شده اند، تلاش کرده اند تا به نوعی به توافق برسند، و برای هفته ها بین خوش بینی آزمایشی و بن بست منحرف شده اند و در انظار عمومی در مورد مذاکرات صحبت نمی کنند. مقامات اسرائیلی و حماس یکدیگر را به دلیل عدم دستیابی به توافقی سرزنش می کنند که هدف آن آزادی بیش از ۱۰۰ گروگان در غزه است.

رئیس سیا به مذاکرات قاهره برای فشار برای توافق آتش بس می پیوندد
رئیس سیا به مذاکرات قاهره برای فشار برای توافق آتش بس می پیوندد

روز پنجشنبه، روسای امنیتی اسرائیل برای ادامه گفتگو با میانجیگران مصری برای ادامه گفتگوها به قاهره سفر کردند. مقامات آمریکایی از جمله کاخ سفید روز جمعه گفت که ویلیام جی برنز رئیس سیا و برت مک گورک، فرستاده پرزیدنت بایدن در خاورمیانه نیز شرکت کردند.

جان اف کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه به خبرنگاران گفت فرایند رو به جلو است. به روشی که قبلاً ترسیم کرده بودیم رو به جلو حرکت می کند.

این گفتگوها پس از آن انجام شد که آنتونی جی. بلینکن، وزیر امور خارجه، این هفته از اسرائیل، مصر و قطر بازدید کرد تا پیشنهاد آمریکا را برای پر کردن برخی از اختلافات بین اسرائیل و حماس بر سر توافق آتش بس تحت فشار قرار دهد. بلینکن اعلام کرد که اسرائیل این طرح را پذیرفته است که جزئیات آن علنی نشده است و اکنون این به حماس بستگی دارد که این توافق را بپذیرد.

اما حماس این توصیف را رد کرده است و مقامات هر دو طرف گفتند که این پیشنهاد مسائل اصلی را مبهم گذاشته است.

به گفته دو مقام اسرائیلی آشنا به این موضوع که خواست نامشان فاش نشود، در این نشست، دیوید بارنیا، رئیس سازمان اطلاعاتی موساد، نقشه‌های جدیدی را ارائه کرد که نشان‌دهنده استقرار احتمالی نیروهای اسرائیلی در امتداد کریدور فیلادلفی است. مجاز به صحبت علنی آنها جزئیات بیشتری در مورد این پیشنهاد ارائه نکردند.

رئیس سیا به مذاکرات قاهره برای فشار برای توافق آتش بس می پیوندد
رئیس سیا به مذاکرات قاهره برای فشار برای توافق آتش بس می پیوندد

مقامات مصری به طور علنی در مورد این نشست اظهار نظر نکرده اند، اما موضع مصر در مورد کریدور روشن است این کشور همواره گفته است که توافق طولانی مدت حاکم بر منطقه، اسرائیل را متعهد می کند که نیروها را از آن دور نگه دارد.

میانجی‌های ایالات متحده، مصر و قطر فوراً برای دستیابی به توافق تلاش می‌کنند به این امید که این توافق به جلوگیری از درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر پس از ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در ماه گذشته در تهران و حمله هوایی اسرائیل که منجر به کشته شدن یک فرمانده ارشد حزب الله شد، کمک کند. جمهوری اسلامی و متحدانش قول داده اند که به خاطر هر دو قتل، علیه اسرائیل انتقام بگیرند.

اما به گفته مقامات اسرائیلی و حماس، مسائل متعددی در مذاکرات غزه حل نشده باقی مانده است که چشم انداز پیشرفت را کاهش می دهد. آنها شامل چه تعداد از اسرای فلسطینی آزاد خواهند شد، و همچنین شرایط نتانیاهو مبنی بر اینکه فلسطینیان آواره ای که به شمال غزه بازمی گردند برای یافتن سلاح بازرسی شوند.

بلاتکلیفی که بر سر مذاکرات وجود دارد باعث ناراحتی بیشتر خانواده های گروگان های غزه شده است. روز جمعه، چند گروگان آزاد شده و بستگانشان با نتانیاهو ملاقات کردند تا برای توافق درخواست کنند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا