جدیدترین اخباردولت فدرالکانادا

اولویت‌های کانادا در نشست ناتو به نگرانی‌های مربوط به هزینه‌ها بستگی دارد

سیاست دفاعی به روز شده کانادا پیش بینی می‌کند که هزینه‌ها از ۱.۳۷ درصد تولید ناخالص داخلی در حال حاضر به ۱.۷۶ درصد تا سال ۲۰۳۰ افزایش‌خواهد یافت

اولویت‌های کانادا در نشست ناتو به نگرانی‌های مربوط به هزینه‌ها بستگی دارد

تحلیلگران می گویند در حالی که رهبران ناتو در واشنگتن دی سی برای اجلاس سالانه خود که روز سه شنبه آغاز می شود گرد هم می آیند، مشارکت کانادا در بحث های اصلی ممکن است به دلیل نگاه متحدان به تعهد این کشور به هزینه های دفاعی پیچیده شود.

اولویت‌های کانادا در نشست ناتو به نگرانی‌های مربوط به هزینه‌ها بستگی دارد
اولویت‌های کانادا در نشست ناتو به نگرانی‌های مربوط به هزینه‌ها بستگی دارد

ائتلاف دفاعی هفتاد و پنجمین سالگرد خود را با نگاه به آینده ای نامطمئن و محیط تهدید جهانی فزاینده ای جشن می گیرد، جایی که هم قطب شمال و هم اقیانوسیه هند و اقیانوس آرام، همراه با جنگ جاری در اوکراین، در اولویت قرار دارند. امنیت در شمال دور برای کانادا که سرمایه‌گذاری نظامی سنگینی در اروپای شرقی و شمال اقیانوس آرام نیز دارد، نگرانی خاصی دارد.

اما فشار برای رسیدن به آستانه ناتو برای صرف حداقل دو درصد تولید ناخالص داخلی برای دفاع و ارائه یک طرح مشخص برای رسیدن به آن ممکن است در اجلاس سران به اوج خود برسد و کانادا را به پس‌زمینه مذاکرات بکشاند.

بیل بلر، وزیر دفاع بارها گفته است که هزینه های تخصیص نیافته بیشتر که در به روز رسانی سیاست مشخص نشده است، کانادا را به هدف دو درصدی می رساند، اما هنوز نگفته است که چه زمانی ممکن است این اتفاق بیفتد.

کانادا تنها متحد ناتو است که به هدف ائتلاف نرسیده است که هنوز نقشه راه دقیقی برای رسیدن به دو درصد ارائه نکرده است، که ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفته است که در نشست این هفته انتظار می رود.

بلر روز دوشنبه در آستانه نشست سران در نشست امنیتی FP در واشنگتن گفت من قصد ندارم کانادا یک سوار آزاد باشد.

من امیدوارم که در طی چند روز آینده، بتوانم آن طرح معتبر و قابل تایید را با متحدان خود به اشتراک بگذارم تا به آنها اطمینان دهم که کانادا مسئولیت خود را درک می کند و ما به مسئولیت خود عمل خواهیم کرد. 

اولویت‌های کانادا در نشست ناتو به نگرانی‌های مربوط به هزینه‌ها بستگی دارد
اولویت‌های کانادا در نشست ناتو به نگرانی‌های مربوط به هزینه‌ها بستگی دارد

فقدان یک طرح باعث محکومیت دو حزب از سوی واشنگتن شده است، به طوری که ۲۳ سناتور آمریکایی از جاستین ترودو به طور مستقیم خواسته اند تا طرحی برای افزایش هزینه ها ارائه دهد.

منابع گفته اند که دولت بایدن صبر خود را با کانادا از دست می دهد و می خواهد شاهد طرحی باشد که شامل زیردریایی ها و دفاع موشکی می شود که می تواند به رسیدن به هدف کمک کند.

بلر گفته است که دولت به دنبال تهیه یک ناوگان زیردریایی جدید است و به دنبال همکاری با متحدان اروپایی در مورد پرونده است، اما تا زمانی که تصمیمی در مورد خرید آن گرفته نشود، نمی تواند هزینه بیشتری را متعهد شود. او جدول زمانی برای این تصمیم ارائه نکرده است.

روز دوشنبه، دفتر بلر فهرستی از نقل قول های رهبران ناتو و آمریکا را منتشر کرد که در آن به روز رسانی سیاست دفاعی کانادا و تعهداتش برای افزایش هزینه ها ستایش می شود.

اما در مورد بسیاری از زبان استفاده شده در سند که وعده‌های مکرر برای کاوش مواردی مانند زیردریایی‌های جدید، دفاع موشکی و سایر فناوری‌ها و حتی حمایت شغلی از اعضای نظامی را می‌دهد، ناامیدی وجود دارد.

تمرکز بر امنیت بیشتر از قطب شمال

کانادا تقویت امنیت در قطب شمال را به عنوان فوری ترین و مهم ترین وظیفه پیش روی نیروهای کانادایی در میان چشم انداز ژئوپلیتیکی و فیزیکی در حال تغییر، به لطف تغییرات اقلیمی توصیف کرده است.

اولویت‌های کانادا در نشست ناتو به نگرانی‌های مربوط به هزینه‌ها بستگی دارد
اولویت‌های کانادا در نشست ناتو به نگرانی‌های مربوط به هزینه‌ها بستگی دارد

ذوب شدن یخ های قطب شمال دوردست را برای کشورهایی مانند روسیه و چین که از زمان تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین بیش از دو سال پیش به هم نزدیکتر شده اند، قابل دسترس تر می کند.

به منظور مقابله با این چالش ها، دولت قصد دارد هواپیماهای جدید هشدار دهنده، بالگردهای تاکتیکی، موشک های دوربرد را به عنوان بازدارنده تهدید و افزایش قابلیت های سونار و ماهواره خریداری کند.

کانادا همچنین به تعهد نزدیک به ۴۰ میلیارد دلاری خود در طول ۲۰ سال به منظور نوسازی قابلیت‌های NORAD خود، از جمله سیستم‌های راداری فراسوی افق که می‌تواند تهدیدات متجاوز را شناسایی کند، اشاره کرده است.

تحلیلگران پیشنهاد می‌کنند که کانادا اساساً می‌تواند تعهد خود برای رهبری امنیت قطب شمال را با منابع متحدان ناتو در مناطق دیگر مبادله کند. این می‌تواند بیشتر خطری را ایجاد کند که کانادا به‌عنوان یک شریک قابل اعتماد در نظر گرفته شود که وزن خود را در محدوده اولویت‌های اتحاد نمی‌کشد.

در همین حال، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ماه گذشته پیمان دفاعی جدیدی با کره شمالی امضا کرد که زنگ خطر را در سراسر جهان به صدا درآورد و هر گونه شکاف باقی مانده بین تئاترهای اروپا و هند و اقیانوسیه را از بین برد.

کانادا نقش اصلی را در اجرای تحریم های سازمان ملل متحد علیه کره شمالی از طریق ماموریت نظارت هوایی و دریایی عملیات نئون ایفا کرده است. این کشور همچنین به دنبال تقویت موقعیت اقتصادی و نظامی خود در اقیانوس هند و اقیانوس آرام همراه با ایالات متحده است که روسیه و چین به دنبال مقابله با آن هستند.

نشست ناتو شامل نشستی با شرکای اروپایی و هند و اقیانوس آرام از جمله کره جنوبی و ژاپن برای تعمیق بیشتر همکاری در حوزه نظامی و امنیت سایبری خواهد بود. برخی از تحلیلگران می گویند که کانادا باید در آن جلسه حضور داشته باشد.

اگرچه ژنرال وین ایر، رئیس ستاد دفاعی مستقر در این کشور گفته است که استخدام نظامی و چالش های بودجه ای کانادا در حال بهبود است، اما هنوز ظرفیت ارسال ناوچه های اضافی به منطقه را که در استراتژی هند-اقیانوس آرام وعده داده شده است، ندارد.

همچنین روی نیروهای سوئدی برای کمک به تقویت گروه نبرد تحت رهبری کانادا در لتونی یکی از هشت نیروی چند ملیتی که برای بازدارندگی و پاسخگویی به تهدیدات روسیه ساخته شده است برای یک تیپ بزرگتر تا سال ۲۰۲۶ حساب می شود.

تحلیلگران می گویند که اگر کانادا قادر به رسیدن سریع به این لحظه نباشد، خطر ناامیدی بیشتر متحدان خود در ناتو را در پی خواهد داشت.

اگر جمهوری‌خواهان کنترل کامل کنگره و کاخ سفید را در دست بگیرند و دونالد ترامپ که گفته است به کمک متحدانی که در صورت حمله به سهم خود در دفاع پرداخت نمی‌کنند کمک نمی‌کند، ممکن است جایگاه آن در خود ائتلاف نیز تهدید شود. 

ترودو همچنین از زمان خود در واشنگتن برای جلسات دیگر در شهر استفاده خواهد کرد تا تلاش های تیم کانادا را پیش از انتخابات ایالات متحده تقویت کند تا اطمینان حاصل شود که دولت برای هر نتیجه ای آماده است. او با سیاستمداران جمهوری خواه و دموکرات از جمله چاک شومر، رهبر اکثریت سنا از نیویورک و میچ مک کانل، رهبر اقلیت سنا از کنتاکی، دیدار خواهد کرد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا