جدیدترین اخبارجهان

آیا حمله اوکراین به کورسک روسیه می تواند به نقطه عطفی در جنگ تبدیل شود؟

روس‌ها و اوکراینی‌ها در دو بعد موازی با هم می‌جنگند هر دو ارتش ادعای موفقیت نظامی در دو منطقه مختلف را دارند

آیا حمله اوکراین به کورسک روسیه می تواند به نقطه عطفی در جنگ تبدیل شود؟

در حالی که نیروهای اوکراینی کنترل خود را بر خاک روسیه گسترش می دهند، ارتش کی‌یف در حال از دست دادن موقعیت خود در دونباس است. تهاجم کورسک یا می تواند نقش سیاسی مهمی در نتیجه جنگ داشته باشد یا به یک کابوس نظامی برای هر دو طرف تبدیل شود.

آیا حمله اوکراین به کورسک روسیه می تواند به نقطه عطفی در جنگ تبدیل شود؟
آیا حمله اوکراین به کورسک روسیه می تواند به نقطه عطفی در جنگ تبدیل شود؟

در حالی که به نظر می رسد تهاجم اوکراین در قلمرو کورسک در غرب روسیه به طور پیوسته در حال افزایش است، روس ها پس از تصرف شهر نیو یورک و پیشروی در یک تقاطع حمل و نقل کلیدی پوکروفسک به هدف خود در دونباس نزدیک شده اند. 

در منطقه کورسک، نیروهای اوکراینی در تلاش برای تصرف کورنوو هستند. سقوط این شهر به آنها اجازه می دهد تا دفاع خود را در خاک روسیه تقویت کنند و یک منطقه حائل منسجم برای محافظت از خارکف و سایر شهرهای شمالی ایجاد کنند.

چنین منطقه حائلی که توسط رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی به عنوان هدف اصلی تهاجم عنوان شده است، موفقیت عملیاتی بزرگی برای اوکراینی ها خواهد بود.

اهداف متفاوت دو طرف منجر به معیارهای موفقیت متفاوتی می‌شود مقامات کی‌یف تعداد کیلومتر مربع از خاک روسیه را که ارتش آنها کنترل می‌کند زیر نظر دارند، در حالی که هدف نیروهای روسیه برچیدن استحکامات اوکراینی دونباس از سال ۲۰۱۴ است که در آن ساخته شده است. .

هر دو حمله نیز با سرعت‌های متفاوتی انجام می‌شوند پیشروی اوکراین در منطقه کورسک در حال حاضر سریع‌تر از روسیه در دونباس است، و در حالی که اوکراین ممکن است مجبور به عقب‌نشینی از آنجا شود، زیرساخت‌های حمل و نقل آسیب دیده است که می‌تواند جلوی حرکت رو به جلو روسیه را بیشتر کند.

اهرم سیاسی و دیپلماتیک

حمله غافلگیرانه اوکراین در کورسک، ابروها را در سراسر جهان برانگیخت و هدف واقعی آن همچنان یک راز باقی مانده است.

برخی از کارشناسان بر این باورند که کی‌یف ممکن است در زمان آغاز حمله، انتخابات ایالات متحده را در ذهن خود داشته باشد.

آیا حمله اوکراین به کورسک روسیه می تواند به نقطه عطفی در جنگ تبدیل شود؟
آیا حمله اوکراین به کورسک روسیه می تواند به نقطه عطفی در جنگ تبدیل شود؟

جونی آسکولا، تحلیلگر نظامی فنلاندی از دانشگاه چارلز پراگ، گفت یکی از توضیحات این عملیات توسط اوکراینی ها به دست آوردن اهرم فشار است زیرا انتخابات در ایالات متحده در راه است. شاید بسیاری از شرکا و متحدان اوکراین شروع به فشار دادن این ایده مذاکرات است و اوکراین می‌خواهد در صورتی که مجبور به مذاکره شوند، این روند را کنترل کند.

آسکولا افزود بنابراین، با تصاحب زمین در خاک روسیه، اوکراینی‌ها کنترل این روند را حفظ می‌کنند و احتمال اینکه مجبور به مذاکره شوند را کاهش می‌دهند.

همه نگاه ها به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه های آینده معطوف خواهد شد و نتیجه آن تأثیر مستقیمی بر نقش جهان غرب در جنگ روسیه علیه اوکراین خواهد داشت.

به گفته کارشناسان، در صورتی که متحدان غربی آن را برای مذاکره تحت فشار قرار دهند، اوکراینی ها نیاز داشتند که دستی را در آستین خود داشته باشند که بتوانند آن را به همه طرف ها اعم از شریک یا متجاوز ارائه کنند.

هدف دیگر تهاجم کورسک دور کردن نیروهای روسی از جبهه جنوب شرقی بود. با این حال ناظران گفته اند که تا کنون به نظر نمی رسد مسکو حضور نظامی خود را در دونباس به طور قابل توجهی کاهش داده باشد و کی‌یف در واقع به غیرنظامیان دستور داده است که شهر پوکروفسک احتمالاً هدف بعدی روسیه را تخلیه کنند.

افزایش ریسک؟

به دنبال موفقیت نسبی خود تاکنون در کورسک، آیا اوکراین می تواند وسوسه شود که پیش قدم شود و جبهه جدیدی در کنار دریا در جنوب باز کند؟

نیروهای ویژه اوکراین ثابت کرده اند که در عملیات آبی کاملاً ماهر هستند و خسارات زیادی به ناوگان روسیه و تأسیسات ساحلی آن به ویژه در کریمه وارد کرده اند.

متحدان کی‌یف همچنین زرادخانه آبی خاکی این کشور را تقویت کرده اند و سوئد، فنلاند و سایرین برای آن سلاح و قایق های تندرو تهیه کرده اند.

آسکولا گفت از نظر تدارکات، این باز کردن جبهه در کریمه می‌تواند بسیار پیچیده باشد و به نیروی انسانی زیادی، پانتون‌ها و سایر مواد پرهزینه نیاز دارد. عبور از رودخانه Dnipro در منطقه Kherson نیز می تواند یک گزینه باشد، اما به منابع زیادی نیز نیاز دارد. 

بدون در نظر گرفتن اقدامات بعدی، اوکراین کنترل خاک روسیه را به دست گرفته است.

آیا حمله اوکراین به کورسک روسیه می تواند به نقطه عطفی در جنگ تبدیل شود؟
آیا حمله اوکراین به کورسک روسیه می تواند به نقطه عطفی در جنگ تبدیل شود؟

این اولین بار از سال ۱۹۴۱ است که یک ارتش خارجی خاک روسیه را نقض می کند، که می تواند تأثیری پایدار در ذهن متحدان اوکراین و خود مردم روسیه بگذارد، حتی اگر کی‌یف در نهایت مجبور به عقب نشینی شود. 

رئیس جمهور زلنسکی گفته بود که تهاجم به کورسک ثابت کرده است که خطوط قرمز فرضی کرملین برای انتقام یک بلوف است و افزود که اگر متحدانش او را از استفاده از سلاح های خود برای حمله به اهداف روسیه منع نمی کردند، اوکراین نیازی به حمله فیزیکی به خاک روسیه نداشت. 

به گفته آسکولا، اوکراین به احتمال زیاد پل های مهم سیم در کورسک را با بمب های هدایت شونده غرب که توسط هواپیماهای اوکراینی ساخت شوروی پرتاب شده بود، ویران کرد.

اگرچه بعید است که آنها از F16 که اخیراً تحویل داده شده است برای حمله مستقیم به پل ها استفاده کرده باشند، ما نمی توانیم رد کنیم که F16 مجهز به موشک های هوا به هوای AMRAAM برای محافظت از عملیات میگ ۲۹ استفاده شده باشد.

کی‌یف همچنین در حمله خود توسط لژیون روسیه آزاد یک واحد شبه نظامی مستقر در اوکراین متشکل از شهروندان روسی که مخالف رژیم روسیه رئیس جمهور ولادیمیر پوتین و تهاجم آن به اوکراین است، کمک شده است.

وی افزود عملیاتی مانند تهاجم کورسک در حال حاضر و همچنین، به عنوان مثال، کودتای پریگوژین در سال گذشته، نمونه‌هایی هستند که نشان می‌دهند کنترل روسیه واقعاً دشوار است و رژیم پوتین در کنترل روسیه موفق نیست یا حداقل موفق نشده است. آسکولا گفت به همان اندازه که می خواهد برای جهان و جمعیت خود به تصویر بکشد.

تا کنون، کرملین به آرامی در حال افزایش دفاع در برابر حملات اوکراین به خاک خود بوده است، اما هنوز هیچ چیز مهمی آشکار نشده است. با این وجود، بسیاری از تحلیلگران احتمال اقدام تلافی جویانه روسیه با قدرت مجدد را رد نمی کنند، که حتی ممکن است شامل بسیج دیگری از نیروهای ذخیره نظامی باشد.

آسکولا گفت روسیه به طور بالقوه می تواند ۳۰۰۰۰۰ نفر بیشتر را بسیج کند. و این، البته، تفاوت بزرگی ایجاد خواهد کرد.

او گفت در کوتاه مدت، برای اوکراین بسیار بد خواهد بود. در دراز مدت، می تواند در واقع سقوط پوتین در روسیه را تسریع بخشد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا