ایرانجدیدترین اخبار

حکم اعدام توماج صالحی لغو شد

حکم اعدام توماج صالحی، خواننده رپ ایرانی مخالف رژیم توسط دادگاه عالی لغو شد 

حکم اعدام توماج صالحی خواننده رپ ایرانی لغو شد

توماج به صدای کلیدی مخالفان ضد حکومتی در ایران تبدیل شده بود و به شدت از ماهیت سرکوبگر رژیم ایران از طریق تولیدات موسیقی خود و پست های رسانه های اجتماعی انتقاد می کرد. در اکتبر ۲۰۲۲، در حالی که اعتراضات پرشور ایرانیان در پی قتل مهسا امینی در بازداشت پلیس اخلاق فرا گرفت، صالحی از جنبش اعتراضی حمایت کرد.

حکم اعدام توماج صالحی خواننده رپ ایرانی لغو شد
حکم اعدام توماج صالحی خواننده رپ ایرانی لغو شد

توماج صالحی مدعی شده است که پس از دستگیری اولیه در اکتبر ۲۰۲۲ به دلیل مشارکت در جنبش اعتراضی، شکنجه شده و در بازداشتگاه انفرادی قرار گرفته است. به گزارش خبرگزاری میزان، توماج صالحی پس از آزادی کوتاه مدت از زندان در سال ۲۰۲۳ به اتهام ادعای کذب و نشر اکاذیب مجدداً بازداشت شد. او سپس در اردیبهشت امسال به اعدام محکوم شد. دادگاه بدوی در مرکز اصفهان، وی را به جرم افساد فی الارض مجرم شناخته و حداکثر مجازات اعدام را صادر کرد.

وکیل وی، امیر رئیسیان، روز شنبه با انتشار پستی در ایکس اعلام کرد که دیوان عالی رژیم از خطای جبران ناپذیر قضایی جلوگیری کرده و حکم اعدام توماج صالحی را در هفته جاری لغو کرده است. بالاترین دادگاه در حکم خود، احکام زندان قبلی صادر شده برای صالحی را بیش از مجازات قانونی تشخیص داد.

این خبر مورد استقبال گروه کمپین Index on Censorship قرار گرفت که به شدت برای آزادی خواننده رپ لابی کرده و با تیمی از وکلای بین‌المللی حقوق بشر مستقر در اتاق‌های Doughty Street لندن برای لغو حکم اعدام وی همکاری نزدیک داشت.

این حکم نشانی آشکار از بی عدالتی تصمیم دادگاه بدوی است و ما خوشحالیم که صالحی دیگر با تهدید اعدام مواجه نیست. این گروه روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که دادگاه عالی دریافت که حکم اعدام صادر شده برای صالحی بیش از حد بوده و با قوانین جمهوری اسلامی مطابقت ندارد.

حکم اعدام توماج صالحی خواننده رپ ایرانی لغو شد
حکم اعدام توماج صالحی خواننده رپ ایرانی لغو شد

Index on Censorship گفت که پرونده صالحی اکنون برای صدور حکم مجدد به دادگاه بدوی اصفهان ارجاع خواهد شد و احتمال هر گونه زندان بیشتر برای خواننده رپ را محکوم کرد.

این گروه افزود حتی یک دوره کوتاه‌تر حبس هم بی‌عدالتی خواهد بود صالحی کاری جز درخواست برای رعایت حقوق اساسی خود و سایر ایرانیان انجام نداده است.

کائولفیون گالاگر، وکیل حقوق بشر مستقر در لندن که وکیل بین‌المللی خانواده صالحی است، گفت کافی نیست که مقامات جمهوری اسلامی به زندگی او امان داده‌اند. گالاگر که در ماه مه به همراه تیمی از همکارانش درخواست تجدیدنظر فوری در مورد پرونده صالحی به سازمان ملل ارائه کرد، بار دیگر خواستار آزادی بدون قید و شرط او شد.

گالاگر در بیانیه Index On Censorship گفت ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که فشار را در این زمان حساس حفظ کند، آزادی صالحی را تضمین کند و جمهوری اسلامی را به دلیل نقض فاحش قوانین بین‌المللی حقوق بشر بازخواست کند.

کمپین برای آزادی صالحی مورد حمایت صداهای بلندپایه در سراسر جهان قرار گرفته است. آکادمی ضبط که جوایز گرمی را برگزار می‌کند، در ماه آوریل بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت که عمیقاً از اخبار اخیر در مورد توماج صالحی ناراحت است.

حکم اعدام توماج صالحی خواننده رپ ایرانی لغو شد
حکم اعدام توماج صالحی خواننده رپ ایرانی لغو شد

این بیانیه می افزاید هیچ هنرمندی در هیچ کجا نباید برای زندگی یا معیشت خود در هنگام ابراز عقیده خود از طریق هنر خود بترسد.

ریچارد برانسون، بازرگان بریتانیایی نیز از جمله کسانی بود که خواستار آزادی صالحی شد و گفت شنیدن موسیقی توماج، خواندن اشعار او و تحت تأثیر قرار نگرفتن پیام او غیرممکن است.

در داخل ایران، بیش از ۳۰۰ نوازنده ایرانی با امضای یک بیانیه دسته جمعی مخالفت خود را با حکم اعدام این خواننده رپ اعلام کردند و او را به عنوان قهرمان آرمان های درست یک نسل از ایرانیان توصیف کردند.

جمیما استاینفلد، مدیرعامل Index on Censorshop گفت امیدوار است این تصمیم به صالحی اجازه دهد به دنبال درمان پزشکی مورد نیاز خود باشد و به کار حیاتی خود ادامه دهد.

کلودیا بنت، افسر حقوقی و برنامه های بنیاد حقوق بشر، پرونده این خواننده رپ را نماد وحشیگری دیکتاتوری ها خواند.

آنها از بازداشت خودسرانه برای ساکت کردن مخالفان و طرفداران دموکراسی و حقوق بشر استفاده می کنند. جرم توماج خواندن یک آهنگ و انتشار در شبکه های اجتماعی بود. چیزی که ما در دموکراسی ها آن را بدیهی می دانیم.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا