جدیدترین اخبارجهان

ایالات متحده و متحدان گفتند از اسرائیل می‌خواهند پاسخ به حمله مورد انتظار جمهوری اسلامی را محدود کند

مقامات ائتلاف چندملیتی به رهبری ایالات متحده به اسرائیل هشدار داده‌اند که به چنین حمله‌ای خیلی شدید پاسخ ندهد

ایالات متحده، متحدان گفتند از اسرائیل می‌خواهند پاسخ به حمله مورد انتظار جمهوری اسلامی را محدود کند

مقامات ایالات متحده به بایدن گفتند زمان بندی و ماهیت حمله به اسرائیل نامعلوم است.

گزارش شده که واشنگتن ناوهای هواپیمابر را به سمت اسرائیل منتقل می کند و جمهوری اسلامی گفته است که سکوهای پرتاب موشک را تغییر مکان دهد.

ایالات متحده، متحدان گفتند از اسرائیل می‌خواهند پاسخ به حمله مورد انتظار جمهوری اسلامی را محدود کند
ایالات متحده، متحدان گفتند از اسرائیل می‌خواهند پاسخ به حمله مورد انتظار جمهوری اسلامی را محدود کند

بر اساس گزارشی که روز سه شنبه منتشر شد، مقامات ائتلاف چندملیتی به رهبری ایالات متحده که ظاهراً در حال آماده شدن برای کمک به دفع حمله مورد انتظار جمهوری اسلامی هستند، پیشگیرانه به اسرائیل هشدار داده اند که به چنین حمله ای خیلی شدید پاسخ ندهد.

مقامات ناشناس به اورشلیم گفتند قبل از اینکه متقابلا حمله کنید، خوب فکر کنید. هدف در پایان روز منتهی به یک جنگ همه جانبه نشود.

در ماه آوریل، یک حمله موشکی و پهپادی عظیم از سوی جمهوری اسلامی توسط ائتلافی که بنا بر گزارش ها شامل اسرائیل، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، قطر، مصر، اردن، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین بود، خنثی شد.

دیپلمات های غربی معتقدند که همان ائتلاف می تواند دوباره گرد هم بیاید.

جمهوری اسلامی روز دوشنبه گفت که اسرائیل باید به خاطر ترور اسماعیل هنیه، رهبر گروه تروریستی حماس در تهران که گفته میشود توسط اسرائیل انجام شد، مجازات شود و متعهد شده که اقدامی انجام دهد، و این نگرانی را افزایش داده که پاسخ آن میتواند خاورمیانه ناآرام را به جنگ همه جانبه نزدیک کند.

گروه تروریستی نیابتی جمهوری اسلامی، حزب الله نیز تهدید کرده است که اسرائیل را از لبنان پس از ترور فؤاد شکر، رهبر نظامی آن در حمله هفته گذشته در بیروت، هدف قرار خواهد داد. گزارش ها حاکی از آن است که این اقدامات تلافی جویانه ممکن است قریب الوقوع باشد.

ایالات متحده، متحدان گفتند از اسرائیل می‌خواهند پاسخ به حمله مورد انتظار جمهوری اسلامی را محدود کند
ایالات متحده، متحدان گفتند از اسرائیل می‌خواهند پاسخ به حمله مورد انتظار جمهوری اسلامی را محدود کند

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی که نامشان فاش نشد، گزارش داد که جمهوری اسلامی در روزهای اخیر اقدام به جابجایی پرتابگرهای موشکی و انجام تمرین‌های نظامی کرده است که نشان می‌دهد ممکن است در روزهای آینده برای انجام حمله آماده شود.

با این حال، به گفته یک مقام آمریکایی، تیم امنیت ملی خود روز دوشنبه به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفتند که هنوز مشخص نیست جمهوری اسلامی و حزب‌الله چه زمانی حملات خود را آغاز خواهند کرد.

به گفته این مقام، بایدن و هریس همچنین گفته شد که اطلاعات کمی در مورد ویژگی های چنین حمله ای در دسترس است.

در پایان نشست امنیت ملی روز دوشنبه، کاخ سفید گفت بایدن و هریس در مورد تلاش‌های نظامی آمریکا برای حمایت از دفاع از اسرائیل در صورت حمله مجدد جمهوری اسلامی به اسرائیل، مطلع شدند.

به گفته کاخ سفید، آنها همچنین درباره تلاش‌ها برای تنش‌زدایی، به‌ویژه از طریق توافق آتش‌بس آزادسازی گروگان‌ها که در حال حاضر روی میز بین اسرائیل و حماس است، بحث کردند.

در این بیانیه همچنین اشاره شده است که بایدن و هریس درباره حمله موشکی روز دوشنبه به پایگاهی در عراق که پرسنل نظامی آمریکا در آن مستقر هستند، گفتگو کرده‌اند و ایالات متحده به روش و مکان انتخابی ما پاسخ خواهد داد.

منابع آمریکایی و عراقی اعلام کردند که در پی شلیک دو موشک کاتیوشا به پایگاه هوایی الاسد در غرب عراق، حداقل پنج پرسنل آمریکایی مجروح شدند. هیچ مسئولیتی بر عهده نگرفته است، اما شبه‌نظامیان مستقر در عراق با حمایت جمهوری اسلامی حملات متعددی را علیه نظامیان آمریکایی در الاسد و جاهای دیگر در چند ماه گذشته انجام داده‌اند.

در همان زمان، یک مقام دفاعی به واشنگتن پست گفت که ناوهای یو اس اس لابون و یو اس اس کول به عنوان بخشی از جابجایی دارایی های نظامی ایالات متحده قبل از حمله مورد انتظار به سمت دریای سرخ حرکت کرده اند. در این گزارش آمده است که این شناورها از خلیج عمان به سمت غرب حرکت کردند و چند روز پیش از خلیج فارس خارج شدند.

ایالات متحده، متحدان گفتند از اسرائیل می‌خواهند پاسخ به حمله مورد انتظار جمهوری اسلامی را محدود کند
ایالات متحده، متحدان گفتند از اسرائیل می‌خواهند پاسخ به حمله مورد انتظار جمهوری اسلامی را محدود کند

این رسانه گفت که ناو هواپیمابر تئودور روزولت نیز ظاهراً به سمت اسرائیل در حال حرکت است. دوشنبه شب شاهد وقوع انفجارهایی در اصفهان بودیم. خبرگزاری نیمه رسمی ایسنا اعلام کرد که سه انفجار رخ داده است که یک فرماندار محلی آن را به فعالیت آموزشی نسبت داده است. در ماه آوریل، اسرائیل در تلافی حمله مستقیم جمهوری اسلامی به آن ماه، حمله ای را در اصفهان، نزدیک یک سایت هسته ای مخفی انجام داد.

در میان گزارش‌ها از تقلا برای بازسازی ائتلاف دفاعی به رهبری ایالات متحده، دیپلمات‌ها با عصبانیت در تلاش بودند تا حمله مورد انتظار جمهوری اسلامی به اسرائیل را محدود کنند.

در واشنگتن، بایدن تلفنی با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، که کشورش به سرنگونی صدها پهپاد و موشک جمهوری اسلامی که در ماه آوریل به سمت اسرائیل پرتاب شد، گفت‌وگو کرد، هرچند در بیانیه ایالات متحده در این تماس هیچ بحثی درباره تنش‌های تهران ذکر نشد.

و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر و بدر عبدالطی، وزیر امور خارجه مصر گفتگو کرد. نماینده ارشد آمریکا همچنین با همتایان گروه هفت و نخست وزیر عراق صحبت کرده است.

بلینکن طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت ما درگیر دیپلماسی شدید، تقریباً شبانه‌روزی، با یک پیام بسیار ساده هستیم همه طرف‌ها باید از گسترش درگیری خودداری کنند.

بلینکن افزود همچنین بسیار مهم است که ما با دستیابی به آتش بس در غزه این چرخه را بشکنیم.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده که روابط دیپلماتیک با رژیم ایران ندارد، از دیگر کشورها نیز خواسته است که پیامی را از سوی واشنگتن به تهران ارسال کنند که در آن توصیه به گسترش درگیری نشود.

جمهوری اسلامی به نوبه خود روز دوشنبه تاکید کرد که به دنبال گسترش درگیری های منطقه ای نیست، اما معتقد است برای جلوگیری از بی ثباتی بیشتر باید اسرائیل را مجازات کند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اقدام تهران اجتناب ناپذیر است، گفت جمهوری اسلامی به دنبال برقراری ثبات در منطقه است، اما این امر تنها با مجازات متجاوز و ایجاد بازدارندگی در برابر ماجراجویی رژیم صهیونیستی محقق خواهد شد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا