ایرانجدیدترین اخبار

وعده‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در ایران تحت مالکیت ملاها

کاربران رسانه‌های اجتماعی وعده‌های انتخاباتی نامزدها را دستمایه طنز قرار داده‌اند

وعده‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری جمهوری اسلامی

کمپین‌های انتخاباتی شش نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم در ایران با وعده‌هایشان برای بهبود وضعیت موجود، مورد توجه طنز کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند. برخی کاربران با انتشار هشتگ‌هایی مانند کیک اقتصادی، رفع فیلترینگ، فروش نفت و توزیع گوشت درِ خانه، به وعده‌های نامزدها واکنش نشان داده‌اند.

وعده‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری جمهوری اسلامی
وعده‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری جمهوری اسلامی

مسعود پزشکیان، تنها نامزد اصلاح‌طلب در انتخابات پیش رو که در اولین برنامه تلویزیونی‌اش، امید جریان اصلاحات برای بازگشت به قدرت را کمرنگ کرد، در ادامه برنامه‌های تبلیغاتی‌اش گفت که اگر رئیس‌جمهور شود، تمام توان، وقت و زندگی خود را به آبادانی ایران اختصاص خواهد داد.

پزشکیان در اولین برنامه تلویزیونی‌اش به وضوح اعلام کرد که برنامه جدیدی ندارد و در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس‌جمهور، کشور را بر اساس سیاست‌های کلی علی خامنه‌ای اداره خواهد کرد. این اظهارات واکنش‌های زیادی به همراه داشت و بسیاری آن را نشانه‌ای از صوری و نمایشی بودن انتخابات در جمهوری اسلامی تلقی کردند.

روز پنج‌شنبه، رسانه‌های اصلاح‌طلب تصویری از مسعود پزشکیان در کنار محمد خاتمی و اسحاق جهانگیری منتشر کردند و به تلاش‌های خود برای معرفی این نماینده مجلس به عنوان پدیده انتخابات ادامه دادند.

مصطفی پورمحمدی که به عنوان نماینده وزارت اطلاعات در دهه ۶۰ یکی از چهار عضو هیئت موسوم به مرگ بود و در کشتار زندانیان نقش داشت، چهارشنبه‌شب، طی سخنانی در تلویزیون حکومتی جمهوری اسلامی گفت که نام دولتش «قرار» است و دولت قرار به معنای عشق و عاشقی، آرامش و متانت است.

وعده‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری جمهوری اسلامی
وعده‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری جمهوری اسلامی

سخنان پورمحمدی با توجه به نقش‌آفرینی‌اش در اعدام زندانیان و قتل‌های زنجیره‌ای از نظر برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی نوعی طنز تلخ و به بازی گرفتن احساسات مردم بود.

پورمحمدی در سخنان دیگری نیز ادعا کرد درصورتی‌که رئیس‌جمهور شود برای خاتمه دادن به فیلترینگ در کوتاه‌ترین زمان تلاش می‌کند و در انتخاب وزیر ارتباطات بیشترین دقت را خواهد کرد.

کاربران رسانه‌های اجتماعی با واکنش به این وعده پورمحمدی، به کارزارهای انتخاباتی حسن روحانی و ابراهیم رئیسی اشاره کردند. روحانی در کارزارهای انتخاباتی خود وعده داده بود که وزیر ارتباطات دولت او دست روی دکمه فیلترینگ نخواهد گذاشت، با این حال در دولت روحانی تلگرام فیلتر شد.

ابراهیم رئیسی نیز در کارزارهای انتخاباتی خود اعلام کرد که قصد فیلتر کردن اینستاگرام را ندارد، اما پس از انتخاب شدن، در شورای عالی فضای مجازی با فیلتر کردن اینستاگرام و سایر پلتفرم‌های محبوب موافقت کرد.

سعید جلیلی در کارزارهای انتخاباتی خود به دولت حسن روحانی انتقاد کرد و اعلام کرد که قصد دارد کمبودهای هشت ساله قبل از دوره ابراهیم رئیسی را جبران کند. جلیلی همچنین در یک پست در حساب کاربری خود نوشت که ایده فروش نفت در شرایط تحریم را او به دولت روحانی پیشنهاد داده است.

جمهوری اسلامی در مواجهه با گسترش تحریم‌های غرب، نفت ایران را با تخفیف‌های چشمگیر به چین فروخت. پس از اینکه سعید جلیلی مدعی شد فروش نفت در شرایط تحریم از پیشنهادات او بوده‌ است، برخی رسانه‌ها و کاربران به بررسی تأثیر تخفیف‌های سنگین به چین بر ضرر و زیان رسیده به مردم ایران پرداختند.

سعید جلیلی که به دلیل مذاکرات ناموفق هسته‌ای و گسترش تحریم‌ها در ذهن مردم ایران ماندگار شده است، اخیراً در یکی از سخنرانی‌های تبلیغاتی خود ادعا کرد که برنامه‌ای برای کاهش مالیات مردم ندارد. او مدعی شد که مالیات می‌تواند فشار را از دوش مردم بردارد.

علیرضا زاکانی، شهردار کنونی تهران پس از رونمایی از تاکسی‌های برقی پلاک‌نشده بدون حضور و اطلاع اعضای شورای شهر به تلویزیون رفت و وعده توزیع گوشت در خانه‌های مردم را داد.

او گفت اکنون گوشت قرمز با قیمت کمتری نسبت به بازار در میادین میوه و تره‌بار شهرداری توزیع می‌شود و بسیاری با ایستادن در صف خرید و فروش گوشت در بازار آزاد کسب درآمد می‌کنند.

زاکانی در ادامه نیز وعده داد که در آینده نزدیک، شهرداری تهران روزانه ۱۲۰ تن گوشت را در خانه‌های مردم توزیع می‌کند و این اصلا ارتباطی با کارزارهای انتخاباتی‌اش ندارد. هم‌زمان برخی رسانه‌های حکومتی خبر دادند که احتمال انصراف زاکانی به نفع یکی دیگر از کاندیداها وجود دارد.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس فعلی بنیاد شهید و امور ایثارگران، در ادامه کارزارهای انتخاباتی‌اش ادعا کرد که اخلاق در فضای سیاسی و اداری را احیا می‌کند و در دولت او از ظرفیت‌های زنان استفاده می‌شود.

وعده‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری جمهوری اسلامی
وعده‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری جمهوری اسلامی

رئیس کنونی بنیاد شهید در حالی این وعده را داد که طی دوران مدیریتش در این نهاد از سپردن پست‌های مدیریتی به زنان خودداری کرد. امیرحسین قاضی‌زاده، ضمن ستایش از ابراهیم رئیسی، سفرهای استانی رئیس دولت سیزدهم را نشانه مردمی بودن او دانست.

محمدباقر قالیباف، رئیس پرحاشیه مجلس شورای اسلامی و شهردار سابق تهران اعلام کرده که تمام پیش‌نیازهای لازم برای ایجاد تحول را فراهم کرده است و اگر در انتخابات برنده شود، قصد دارد کیک اقتصادی را به طور قابل توجهی تقویت کند.

او ضمن اشاره به گسترش فقر در میان مردم در پستی نوشت که حقوق کارکنان، بازنشستگان و حداقل دستمزد کارگران را به میزان تورم سالانه به علاوه رشد اقتصادی افزایش خواهد داد.

قالیباف درباره اینکه چرا در مقام رئیس مجلس از حقوق کارمندان، بازنشستگان و کارگران دفاع نکرد، توضیحی نداد.

فرمانده سابق سپاه که کارنامه‌اش با فسادهای گسترده ملی، سرکوب معترضان، شکایت از منتقدان و دروغ‌های پیاپی قطور شده، مدعی شد که هیچ‌کس در جمهوری اسلامی به اندازه او مورد تهمت، دروغ و تخریب قرار نگرفته است.

اکنون درحالی‌که عموم مردم به تماشای رقابت وابستگان حاکمیت برای تصاحب قدرت نشسته‌اند و تمایلی به شرکت در انتخابات فرمایشی ندارند، شش نامزدی که از نظارت استصوابی شورای نگهبان عبور کرده‌اند، برای حضور در مناظره‌های تلویزیونی آماده می‌شوند و یکدیگر را برای کناره‌گیری به نفع دیگری تحت فشار می‌گذارند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا