جدیدترین اخبارجهان

اتحادیه اروپا روند تحریم وزرای اسرائیل را آغاز کرد، اما اجماع وجود نداشت

اتحادیه اروپا روند تحریم دو وزیر افراطی اسرائیل را روز پنجشنبه آغاز کرد، اما اجماع برای اجرای آن وجود نداشت

اتحادیه اروپا روند تحریم وزرای اسرائیل را آغاز کرد، اما اجماع وجود نداشت

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خبرنگاران در بروکسل گفت، اتحادیه اروپا روند تحریم دو وزیر افراطی اسرائیل را روز پنجشنبه آغاز کرد، اما اجماع برای اجرای آن وجود نداشت. او گفت وزرای خارجه اتحادیه اروپا تصمیم خواهند گرفت. این به آنها بستگی دارد.

اتحادیه اروپا روند تحریم وزرای اسرائیل را آغاز کرد، اما اجماع وجود نداشت
اتحادیه اروپا روند تحریم وزرای اسرائیل را آغاز کرد، اما اجماع وجود نداشت

بورل پس از طرح این موضوع در نشست غیررسمی ۲۷ وزیر خارجه اتحادیه اروپا که به اوکراین، ترکیه و درگیری اسرائیل و فلسطین می پردازد، صحبت کرد.

تحریم‌ها تنها علیه بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی و ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی، با توافق تمامی ۲۷ کشور اتحادیه اروپا قابل اعمال است. در این جلسه مشخص شد که توافق مشترکی در این زمینه وجود ندارد.

بورل گفت همه نوع دیدگاه ها در این نشست بیان شد. اساساً من کاملاً موفق نبودم، اما روندی با کمیته فنی آغاز شده است.

او گفت که دو وزیر اسرائیلی پیام‌های نفرت غیرقابل قبولی علیه فلسطینی‌ها منتشر می‌کنند و چیزهایی را پیشنهاد می‌کنند که آشکارا در تضاد با قوانین بین‌المللی است و سخنان آنها دعوت برای ارتکاب جنایات جنگی است.

موضوع، به ویژه، تلاش بن‌گویر برای براندازی وضعیت موجود در کوه معبد، معروف به الحرام الشریف بوده است، که به اعضای همه مذاهب اجازه می‌دهد از آنجا بازدید کنند، اما فقط مسلمانان می‌توانند در آنجا نماز بخوانند.

بن گویر به یهودیان نیز فشار آورده است که اجازه دعا در کوه معبد را داشته باشند، اقدامی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر آن را رد کرده است.

بورل، بدون نام بردن از بن گویر، با پیشنهاد ساختن کنیسه در کوه معبد، او را به بازی با آتش متهم کرد.

اسراییل کاتز، وزیر امور خارجه، پیش از این نشست گفت که دفتر وی به طور خستگی ناپذیر با متحدان اروپایی ما برای جلوگیری از تصمیمات ضد اسرائیلی در نشست اتحادیه اروپا کار می کند.

اتحادیه اروپا روند تحریم وزرای اسرائیل را آغاز کرد، اما اجماع وجود نداشت
اتحادیه اروپا روند تحریم وزرای اسرائیل را آغاز کرد، اما اجماع وجود نداشت

پیام ما روشن است در واقعیتی که اسرائیل با تهدیدات جمهوری اسلامی و سازمان‌های تروریستی نیابتی‌اش مواجه است، جهان آزاد باید در کنار اسرائیل بایستد نه در مقابل آن.

مایکل مارتین، وزیر امور خارجه ایرلند، قبل از این نشست گفت که از پیشنهاد بورل حمایت می کند. او همچنین گفت که می‌خواهد اتحادیه اروپا را تحت فشار قرار دهد تا روابط دیپلماتیک خود با اسرائیل را پس از نظر مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری در ماه گذشته مبنی بر اینکه اشغالگری اسرائیل غیرقانونی است و از نگرانی‌اش مبنی بر اینکه ارتش اسرائیل مسئول جنایات جنگی در غزه است، تحت فشار قرار دهد.

مارتین به خبرنگاران گفت این نمی تواند مثل همیشه کار کند. برای ما کاملا واضح است که قوانین بین المللی بشردوستانه توسط اسرائیل در رابطه با رفتارش با فلسطینی ها نقض شده است.

او گفت نظر مشورتی دیوان بین المللی این است که کشورها و سازمان‌های بین‌المللی مانند اتحادیه اروپا را موظف می‌کند تا روابط خود با اسرائیل را در چارچوب اشغال غیرقانونی کرانه باختری و غزه بررسی کنند.

مارتین گفت که کمپین ۱۰ ماهه ارتش اسرائیل برای نابودی حماس در غزه یک فاجعه انسانی با توجه به رنجی که بر فلسطینیان وارد کرد، بود. او خواستار استراتژی بلندمدت برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین شد. ایرلند یکی از چهار کشور اروپایی است که در سال جاری به طور یکجانبه کشور فلسطین را به رسمیت شناخت.

بورل گفت وزرای خارجه درباره احیای ماموریت کمک مرزی اتحادیه اروپا (EUBAM) که در گذرگاه مرزی رفح بین مصر و غزه فعالیت می کرد، گفتگو کردند. زمانی که حماس با کودتای خونین در سال ۲۰۰۷، تشکیلات خودگردان فلسطین را با خشونت از غزه بیرون راند، این مأموریت متوقف شد.

اتحادیه اروپا روند تحریم وزرای اسرائیل را آغاز کرد، اما اجماع وجود نداشت
اتحادیه اروپا روند تحریم وزرای اسرائیل را آغاز کرد، اما اجماع وجود نداشت

چه کسی در غزه حکومت خواهد کرد؟

او گفت که EUBAM تنها در صورتی برمی‌گردد که تشکیلات خودگردان کنترل آن گذرگاه را که از سال ۲۰۰۷ تا مه امسال در دست حماس در سمت غزه بود، در اختیار داشته باشد.

ارتش اسرائیل اکنون آن گذرگاه مرزی را کنترل می کند و اصرار دارد که باید در آن مرز باقی بماند. حماس اصرار دارد که ارتش اسرائیل باید آن گذرگاه را ترک کند. پیشنهادهایی برای استقرار یک نیروی محلی فلسطینی در مرز که به حماس و تشکیلات خودگردان متصل نیست، ارائه شده است.

بورل گفت که اگر مرز به یک نیروی محلی فلسطینی واگذار شود، EUBAM عمل نخواهد کرد. او گفت که این باید مطابق و با مشارکت تشکیلات خودگردان فلسطین انجام شود، نه برخی از فلسطینی ها و این یک الزام از طرف مصر نیز است.

وی افزود اگر اسرائیل با آن موافقت کند، آنگاه ما آنجا خواهیم بود.

بورل گفت که اتحادیه اروپا قصد دارد کنفرانسی در سطح بالا در مورد مناقشه اسرائیل و فلسطین در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در ماه سپتامبر برگزار کند. او گفت که مقامات کشورهای عربی و ایالات متحده نیز حضور خواهند داشت.

بورل گفت که وزرای خارجه اتحادیه اروپا همچنین جلسه توجیهی سیگرید کاگ، هماهنگ کننده ارشد امور بشردوستانه غزه را شنیدند.

او ارزیابی خود را از وضعیت وحشتناک بشردوستانه در غزه به اشتراک گذاشت و افزود اکنون ۸۶ درصد غزه تحت دستور تخلیه قرار دارد. فعالیت های سازمان ملل متحد به حالت تعلیق درآمده است. میزان کمک های غذایی بشردوستانه که در ماه ژوئیه وارد جنوب غزه شد، یکی از کمترین میزان ثبت شده از آغاز جنگ بود.

بورل گفت که نگران خشونت در کرانه باختری، شرق اورشلیم، و در امتداد مرز شمالی اسرائیل است، که او آن را وضعیتی توصیف کرد که در آن جنگ فاقد هر نوع پایان بازی بود.

بورل گفت شش ماه پیش، ما هنوز در مورد روز بعد صحبت می کردیم. امروز تنها کاری که ما انجام می دهیم این است که به دنبال آتش بس موقت باشیم که به ما گفته شده نزدیک است. هر روز به ما می گویند که این امر قریب الوقوع است و فقط به ما اطلاع می دهند که هنوز نیست اما برای فردا است.

او گفت که اسرائیل و حماس نسبت به رنج فلسطینیان بی تفاوت هستند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا