جدیدترین اخبارجهان

مقامات سابق ترامپ از دادگستری برای محافظت در برابر تهدیدات رژیم ایران خواسته‌اند اما پاسخی نگرفته‌اند

این سه مقام سابق ترامپ در نامه خود اذعان می‌کنند که معلوم نیست که مرجع مناسب در داخل دولت آمریکا چه کسی است و مسئول حمایت از ما کیست؟

مقامات سابق ترامپ: از دادگستری برای محافظت در برابر تهدیدات رژیم ایران خواسته‌اند اما پاسخی نگرفته‌اند

سه مقام سابق امنیت ملی می گویند که هشدار داده شده بود که آنها اهداف جمهوری اسلامی هستند، اما زمانی که آنها نامه ای به وزارت دادگستری ارسال کردند و درخواست کمک کردند، هیچ پاسخی دریافت نکردند.

مقامات سابق ترامپ: از دادگستری برای محافظت در برابر تهدیدات رژیم ایران خواسته‌اند اما پاسخی نگرفته‌اند
مقامات سابق ترامپ: از دادگستری برای محافظت در برابر تهدیدات رژیم ایران خواسته‌اند اما پاسخی نگرفته‌اند

به گفته مقامات، سه مقام سابق دولت ترامپ که می‌گویند به آنها هشدار داده شده بود که جمهوری اسلامی آنها را هدف قرار داده است، ۱۸ ماه پیش نامه‌ای به وزارت دادگستری نوشتند و برای محافظت از آنها کمک خواستند، اما هرگز پاسخی دریافت نکردند.

این مقامات در نامه ای نوشتند واضح است که تهدیدات معتبر و مشخصی علیه ما و خانواده هایمان از سوی رژیم ایران و کسانی که الهام گرفته شده اند از طرف جمهوری اسلامی اقدام کنند وجود دارد. این امر مستلزم اقدامات فوری برای بهبود امنیت فیزیکی و سایبری ما است.

این مقامات متیو پاتینگر معاون مشاور امنیت ملی سابق و دو مقام ارشد که در شورای امنیت ملی بر خاورمیانه تمرکز داشتند، ویکتوریا کوتس و رابرت گرین وی هستند.

در ژانویه ۲۰۲۰، دونالد ترامپ، مجوز حمله پهپادی به عراق را صادر کرد که منجر به کشته شدن قاسم سلیمانی شد. دولت آمریکا مدت‌هاست که گفته است رژیم ایران برای حمله به سلیمانی علیه آمریکا نقشه تلافی‌جویی دارد. مقامات ارشد جمهوری اسلامی همچنین تهدیدهای صریح علیه مقامات فعلی و سابق آمریکا که رژیم ایران آنها را عامل مرگ وی می‌داند، صادر کرده‌اند. به عنوان مثال، در اوایل سال ۲۰۲۳، یکی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تلویزیون زنده گفت که انشاءالله ما قادر خواهیم بود ترامپ، مایک پمپئو وزیر خارجه سابق و یک ژنرال آمریکایی را بکشیم.

برخی از مقامات سابق دولت ترامپ، از جمله پمپئو و جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق، به دلیل تهدید بالقوه رژیم ایران برای آنها، از حمایت امنیتی شخصی با بودجه دولت ایالات متحده برخوردار می شوند. دولت بایدن اخیرا اطلاعاتی را دریافت کرده است که نشان می‌دهد یک طرح ترور احتمالی جمهوری اسلامی علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، را نشان می‌دهد.

مقامات سابق ترامپ: از دادگستری برای محافظت در برابر تهدیدات رژیم ایران خواسته‌اند اما پاسخی نگرفته‌اند
مقامات سابق ترامپ: از دادگستری برای محافظت در برابر تهدیدات رژیم ایران خواسته‌اند اما پاسخی نگرفته‌اند

پاتینگر، گرین وی و کوتس در روز چهارشنبه گفتند که هر یک از آنها در گذشته وظیفه هشدار را از دولت ایالات متحده در مورد تهدید فعال علیه آنها از سوی رژیم ایران دریافت کرده اند. هنگامی که دولت ایالات متحده شواهدی را کشف می کند که زندگی شخصی ممکن است در خطر باشد، ممکن است در چنین جلسه ای به هدف اطلاع دهند.

این سه مقام گفتند که با ارسال این نامه به طور خاص جزئیات امنیتی شخصی را درخواست نکرده‌اند، اما به دنبال گزینه‌های احتمالی برای کمک دولت در ایمن‌تر کردن آنها از حملات سایبری و فیزیکی هستند.

پاتینگر گفت آنچه ما خواستار آن بودیم، درمان خاصی نبود. ما می‌خواستیم گفت‌وگو کنیم. پاتینگر گفت که او تا حدود دو سال پس از ترور سلیمانی، زمانی که جمهوری اسلامی او را در فهرست ۵۱ آمریکایی قرار داده بود، هدف رژیم ایران قرار نگرفت.

گرین وی گفت ایمیل او توسط بازیگران جمهوری اسلامی در دسامبر ۲۰۲۲ هک شد که FBI برای پاکسازی آن با او همکاری کرد. او گفت که بخشی از این هک با هدف به دست آوردن اطلاعات دیجیتالی بود که به رژیم ایران امکان می داد موقعیت مکانی او را ردیابی کند.

گرین وی گفت بسیاری از کارهای دیگر که دولت می تواند انجام دهد، علاوه بر ارائه جزئیات امنیتی شخصی، وجود دارد، و اینطور نیست.

به گفته یک فرد آشنا با این تصمیم، دولت بایدن به طور جداگانه، نزدیک به یک سال پیش تأمین امنیت شخصی رابرت اوبراین، مشاور سابق امنیت ملی را که از آن دریافت کرده بود، متوقف کرد، زیرا مقامات آمریکایی معتقد بودند که وی در معرض تهدید جمهوری اسلامی است. این تصمیم اولین بار توسط وال استریت ژورنال گزارش شد. پاتینگر، کوتس و گرین وی گفتند که بخشی از نگرانی آنها این است که رژیم ایران به دنبال مقامات سابقی باشد که معتقد است در ترور سلیمانی دست داشتند اما از حفاظت امنیتی دولتی برخوردار نیستند.

مقامات سابق ترامپ: از دادگستری برای محافظت در برابر تهدیدات رژیم ایران خواسته‌اند اما پاسخی نگرفته‌اند
مقامات سابق ترامپ: از دادگستری برای محافظت در برابر تهدیدات رژیم ایران خواسته‌اند اما پاسخی نگرفته‌اند

آنها در نامه خود می نویسند جمهوری اسلامی ممکن است کسانی از ما را که فاقد حفاظت از دیگران در لیست ضربه هایش هستند، به عنوان هدف اولویت بندی کند.

هر سه آنها گفتند که شخصاً صدها هزار دلار برای تقویت امنیت خود پرداخته اند.

نامه آنها به تاریخ ۱۹ ژانویه ۲۰۲۳ خطاب به دادستان کل مریک گارلند بود و رونوشت آن برای جیک سالیوان مشاور امنیت ملی و کریستوفر رای رئیس اف بی آی ارسال شد.

پاتینگر گفت که اندکی پس از ارسال آن با یکی از مقامات کاخ سفید تماس گرفته است. اطلاع دهید که نامه ارسال شده است. او گفت که این مقام به او گفته است که از داخل پرچم گذاری خواهد شد، و چند ماه بعد که هنوز از وزارت دادگستری یا هیچ سازمان دولتی دیگری خبری نداشت، دوباره با مقام کاخ سفید تماس گرفت. این مقام به او گفت که این موضوع را بررسی خواهند کرد، اما پاتینگر گفت که هنوز از کسی در دولت خبری نداشته است.

به طور جداگانه، گرین وی گفت که با وزارت دادگستری تماس گرفته و درخواست تایید این نامه دریافت کرده است، اما از کسی پاسخی دریافت نکرده است.

این سه مقام سابق ترامپ در نامه خود اذعان می‌کنند که معلوم نیست که مرجع مناسب در داخل دولت ایالات متحده چه کسی باید مسئول حمایت از ما باشد.

آنها گفتند که نامه را به گارلند ارسال کرده اند با این درک که وزارت دادگستری در نهایت تصمیم می گیرد که آیا سازمان های فردی از مقامات دولتی سابق حمایت های امنیتی می کنند یا خیر. کوتس گفت آنها از این موضوع مطلع بودند. حتی اگر فقط نه گفتن باشد.

مقامات وزارت دادگستری گفتند که نامه سه مقام سابق را به آژانس دیگری ارجاع دادند، اما توضیح ندادند که چرا هرگز به این سه مقام سابق اطلاع نداده‌اند یا شخصاً به نامه آنها پاسخ نداده‌اند.

در نامه ای در ژوئن ۲۰۲۳ به سناتور مارکو روبیو، R-Fla، یک مقام وزارت دادگستری به نامه سه مقام سابق ترامپ اشاره می کند و می گوید وزارت نامه ۱۹ ژانویه را به این وزارتخانه ارجاع داده است. سازمان های دولتی مربوطه مسئول تصمیم گیری در مورد خدمات حفاظتی در مورد افراد خاص هستند.

به گفته یک مقام آمریکایی، پس از دریافت نامه از سه مقام سابق ترامپ، شورای امنیت ملی موضوع را به جامعه اطلاعاتی و اف‌بی‌آی ارجاع داد و از آنها خواست پاسخ دهند.

پس از تیراندازی توماس کروکس به ترامپ در پنسیلوانیا در روز شنبه، مقامات آمریکایی گفتند که این تلاش به نظر می رسد هیچ رابطه خارجی ندارند، اما آنها همچنین گفتند که در هفته های اخیر تهدید احتمالی رژیم ایران علیه ترامپ را شناسایی کرده اند و به کمپین ترامپ در مورد افزایش خطر هشدار داده اند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا