جدیدترین اخبارجهان

جمهوری اسلامی به سمت تحکیم قدرت خود در عراق حرکت می کند

جهت گیری وقایع در عراق به این موضوع اشاره دارد که این کشور به قطبی حیاتی برای پروژه جمهوری اسلامی در جهان عرب تبدیل شده است

جمهوری اسلامی به سمت تحکیم قدرت خود در عراق حرکت می کند

جمهوری اسلامی نفوذ خود را در عراق از طریق شبه‌نظامیان شیعه، با استفاده از این کشور به‌عنوان مرکزی برای طرح قدرت منطقه‌ای، هدف قرار دادن اسرائیل، و همسویی با گروه‌های نیابتی مانند حزب‌الله و حماس، تقویت می‌کند.

جمهوری اسلامی به سمت تحکیم قدرت خود در عراق حرکت می کند
جمهوری اسلامی به سمت تحکیم قدرت خود در عراق حرکت می کند

مقاومت اسلامی عراق در اطلاعیه‌ای در ساعات اولیه بامداد ۲۳ سپتامبر، مسئولیت پرتاب یک پهپاد به سمت هدف اسرائیلی در ارتفاعات جولان جنوبی را بر عهده گرفت.

بر اساس این اطلاعیه که با بخشی از قرآن آغاز شد، مجاهدین مقاومت اسلامی عراق صبح امروز در پاسخ به کشتارهای غاصب علیه غیرنظامیان فلسطینی اعم از کودکان، زنان و سالمندان، یک پایگاه تیپ جولانی رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی ما با استفاده از پهپاد هدف قرار دادند. 

مقاومت اسلامی تأیید می کند که به تخریب سنگرهای دشمن ادامه خواهد داد.

یک روز پیش از آن، این گروه مدعی شد که یک حمله پهپادی را به یک هدف اسرائیلی در دره اردن انجام داده است.

مقاومت اسلامی در عراق اصطلاحی است که شبه‌نظامیان شیعه عراقی هنگام توصیف اقدامات خود علیه اهداف آمریکایی و اسرائیلی از آن استفاده می‌کنند.

شبه نظامی اصلی پشت این تلاش‌ها کتائب حزب‌الله، قدرتمندترین و تواناترین گروه شبه‌نظامی است که توسط سپاه پاسداران در عراق تأسیس و پشتیبانی می‌شود.

اقدامات کنونی این کشور علیه اسرائیل بخشی از تحکیم بیشتر قدرت و نفوذ جمهوری اسلامی در عراق است که پیامدهای بالقوه بسیار مهمی برای تعادل استراتژیک در منطقه دارد.

جهت گیری وقایع در عراق به این موضوع اشاره دارد که این کشور به قطبی حیاتی برای پروژه جمهوری اسلامی در جهان عرب تبدیل شده است.

تلاش‌های شبه‌نظامیان شیعه عراقی برای انجام اقداماتی در حمایت از حماس در غزه و حزب‌الله لبنان، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جدید نیست. از نوامبر ۲۰۲۳، شبه نظامیان شیعه مسئولیت بیش از ۱۰۰ حمله با استفاده از پهپاد و موشک به اهدافی در اسرائیل را بر عهده گرفته اند.

همه اعلامیه‌ها با حملات واقعی همراه نبوده‌اند، و این تصور را ایجاد می‌کند که بخشی از تلاش شبه‌نظامیان به جلب رضایت حامیان خود در داخل از طریق نشان دادن اینکه آنها نقش فعالی در جنگ علیه اسرائیل ایفا می‌کنند، مربوط می‌شود.

جمهوری اسلامی به سمت تحکیم قدرت خود در عراق حرکت می کند
جمهوری اسلامی به سمت تحکیم قدرت خود در عراق حرکت می کند

اکثر پرتابه های پرتاب شده قبل از رسیدن به اهداف خود سرنگون شده اند، مانند حملات اخیر.

در جایی که این اتفاق نیفتاده است، آسیب کمتر بوده است. هدف گیری شبه نظامیان بر بندر جنوبی ایلات اسرائیل، بلندی های جولان و بخش شمالی این کشور متمرکز شده است.

آخرین حملات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا به دنبال هدف‌گیری موفقیت‌آمیز یک مقام ارشد کتائب حزب‌الله در دمشق در روز جمعه توسط اسرائیل به‌نظر می‌رسد.

به گزارش رسانه های عربی، حدود ساعت ۵ صبح روز جمعه یک خودرو در جاده فرودگاه بین المللی دمشق هدف حمله هوایی قرار گرفت.

یک نفر در این خودرو کشته و یک نفر دیگر زخمی شد. نام مرد کشته شده ابوحیدر الخفاجی از مقامات ارشد کتائب حزب الله است. قابل ذکر است، جنبش در بیانیه‌ای او را مشاور امنیتی در دمشق و از مدافعان حرم معرفی کرده است.

قتل خفاجی تحت الشعاع رویدادهای بسیار دراماتیکی بود که همزمان در لبنان رخ می داد.

با این حال، برکناری او قابل توجه است و نشان دهنده میزانی است که نهاد امنیتی اسرائیل اکنون به وضوح از سوی نهاد امنیتی اسرائیل به عنوان یک دشمن فعال شناخته می شود که مقامات آن لااقل در هنگام حضور در خاک سوریه شایسته توجه نیروی هوایی اسرائیل هستند.

مراسم تشییع جنازه خفاجی در شهر نجف عراق روز یکشنبه مورد توجه گسترده شبکه‌های اجتماعی شبه‌نظامیان قرار گرفت.

شعار جهاد است پیروزی یا شهادت در این پوشش برجسته بود. قتل او و دخالت شبه نظامیان شیعه عراقی در تلاش های مداوم برای حمله به اسرائیل، نشان دهنده اهمیت روزافزون عراق در محاسبات محور منطقه ای تحت رهبری جمهوری اسلامی است که اغلب توسط گزارش های اسرائیل و غربی نادیده گرفته می شود.

موقعیت مرکزی عراق از نظر جغرافیایی و تسلط نیروهای طرفدار جمهوری اسلامی بر کشور، این کشور را به عنوان یک نقطه تجمع مرکزی برای شبه نظامیان وابسته به رژیم ایران تشکیل می دهد.

جمهوری اسلامی به سمت تحکیم قدرت خود در عراق حرکت می کند
جمهوری اسلامی به سمت تحکیم قدرت خود در عراق حرکت می کند

ایالات متحده و دولت عراق در این ماه با طرحی برای خروج تمام نیروهای آمریکایی از عراق تا اواخر سال ۲۰۲۶ موافقت کردند.

مشخص نیست که خروج برنامه ریزی شده نیروها برای استقرار کنونی آمریکا در سوریه چه معنایی خواهد داشت. اما از آنجایی که هر دو استقرار رسماً به عنوان بخشی از عملیات تصمیم ذاتی که اکنون به طور گسترده به پایان رسیده است علیه داعش حضور دارند، جهت ظاهری رویدادها نیز نویدبخش خوبی برای این حضور نیست.

حذف این حضور نظامی راه را برای جذب بیشتر مناطق مورد نظر در حوزه نفوذ رژیم ایران هموار خواهد کرد.

در عراق، شبه‌نظامیان مورد حمایت رژیم ایران قبلاً در چارچوب کمیسیون بسیج مردمی به عنوان بخشی از نیروهای مسلح این کشور به رسمیت شناخته شده‌اند.

آنها در دولت نخست وزیر محمد شیعه السودانی حضور دارند. آنها همچنین از طریق شرکت مهندسین ژنرال ریاست یک امپراتوری اقتصادی گسترده را بر عهده دارند و دیوان عالی و وزارت کشور را کنترل می کنند.

مدل این پروژه نه مخفی است و نه مرموز

همانطور که یکی از افسران تیپ بدر، قدیمی ترین شبه نظامیان عراقی مرتبط با جمهوری اسلامی، در مقر جنبش در بغداد در سال ۲۰۱۵ برای من توصیف کرد در ایران، شما ارتش و سپاه دارید، بنابراین ما آن را در اینجا نیز خواهیم داشت. با پیشروی عناصر طرفدار رژیم ایران در عراق، بغداد در حال تبدیل شدن به مرکزی برای اتحاد منطقه است.

با توجه به شرایط تغییر یافته منطقه، اما این بار قدرت مورد نظر رژیم ایران است و خادمان تهران در حال تثبیت و تحکیم موقعیت خود در عراق هستند.

از دیدگاه تهران، هدف این است که از این کشور به عنوان یک نقطه ترانزیتی در طرح قدرت جمهوری اسلامی به سمت غرب از طریق سوریه و اردن، به لبنان، کرانه باختری، اسرائیل و مدیترانه استفاده شود. پهپادهایی که در حال حاضر توسط کتائب حزب الله به سمت اسرائیل پرتاب می شوند، هرچند در حال حاضر تا حد زیادی بی اثر هستند، نشان دهنده این جاه طلبی هستند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا