جدیدترین اخبارجهان

ناتو برای اولین بار چین را به تامین حملات روسیه به اوکراین متهم کرد

این بیانیه یک حرکت بزرگ برای ائتلاف بود که تا سال ۲۰۱۹ هرگز به طور رسمی از چین به عنوان یک نگرانی یاد نکرد

ناتو برای اولین بار چین را به تامین حملات روسیه به اوکراین متهم کرد

ناتو پس از دهه‌ها تلقی چین به‌عنوان یک تهدید دور، روز چهارشنبه پکن را به تبدیل شدن به یک عامل تعیین کننده در جنگ روسیه علیه اوکراین متهم کرد و از این کشور خواست که ارسال اجزای سلاح‌ها و سایر فناوری‌های حیاتی برای بازسازی ارتش روسیه را متوقف کند.

ناتو برای اولین بار چین را به تامین حملات روسیه به اوکراین متهم کرد
ناتو برای اولین بار چین را به تامین حملات روسیه به اوکراین متهم کرد

در بیانیه ای که توسط ۳۲ رهبر ائتلاف آمده است، اندکی قبل از رفتن به شام ​​چهارشنبه شب در کاخ سفید، تایید شده است. این یک حرکت بزرگ برای ناتو است، که تا سال ۲۰۱۹ هرگز به طور رسمی از چین به عنوان یک نگرانی یاد نکرد.

اکنون، برای اولین بار، این ائتلاف به محکومیت واشنگتن در مورد حمایت نظامی چین از روسیه پیوسته است.

اما این بیانیه حاوی یک تهدید ضمنی است مبنی بر اینکه حمایت فزاینده چین از روسیه بهای تمام شده دارد. در این بیانیه آمده است چین نمی‌تواند بزرگترین جنگ در اروپا در تاریخ اخیر را بدون تأثیر منفی بر منافع و شهرت آن راه‌اندازی کند، به‌ویژه که حمایت گسترده‌اش از پایگاه صنعتی دفاعی روسیه را مورد تاکید قرار می‌دهد.

بیانیه ناتو مشخص نکرده است که این هزینه ها چقدر خواهد بود، اگرچه اولین قدم طبیعی تحریم های اقتصادی است که چین را از بخشی از بازارهای جهانی منع می کند.

حتی یک سال پیش، رهبران اروپایی برای به چالش کشیدن پکن مردد بودند، به ویژه کشورهایی مانند آلمان که چین را بازاری حیاتی برای خودروهای سطح بالا و کالاهای لوکس می دانند.

بسیاری از رهبران اروپایی در ابتدا توافقی را که در اوایل سال ۲۰۲۲، درست قبل از المپیک پکن، برای مشارکت بدون محدودیت امضا شده توسط ولادیمیر وی. پوتین، رئیس جمهور روسیه و رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، رد کردند. حتی پرزیدنت بایدن گفت که تردید دارد که دو کشور، با سابقه طولانی دشمنی، بتوانند با یکدیگر همکاری کنند. در مارس ۲۰۲۳، در طی سفری به کانادا، او گفت فکر می‌کنم ما به شدت در مورد مشارکت اغراق می‌کنیم.

بایدن افزود الان در سه ماه گذشته شنیده‌ام که چین تسلیحات قابل توجهی در اختیار روسیه قرار می‌دهد و آن‌ها خواهند داد صحبت‌های زیادی در این مورد شده است. آنها هنوز این کار را نکرده اند. به این معنی نیست که نخواهند کرد، اما هنوز این کار را نکرده اند.

ناتو برای اولین بار چین را به تامین حملات روسیه به اوکراین متهم کرد
ناتو برای اولین بار چین را به تامین حملات روسیه به اوکراین متهم کرد

اما ۲۹ ماه پس از حمله به اوکراین، این دیدگاه به شدت تغییر کرده است. در حالی که چین به هشدارها مبنی بر عدم ارائه سیستم‌های تسلیحاتی کامل به روسیه توجه کرده است، اما هر کاری کوتاه از این کار انجام داده است، و تراشه‌های کامپیوتری، نرم‌افزارهای پیشرفته و اجزای مورد نیاز روسیه را برای بازسازی یک پایگاه صنعتی دفاعی که تجهیزات معیوب و قدیمی را تولید می‌کند، ارائه کرده است.

این شواهد اطلاعاتی توسط دولت بایدن در اختیار کشورهای ناتو قرار گرفت تا بدبینانی را که استدلال می‌کردند چین بازیگر اصلی جنگ نیست، جلب کند. این امر موفقیت آمیز بود، اما تنها پس از آن که ایالات متحده در یک دستور تحریم اقتصادی وزارت خزانه داری، نام شرکت ها و تولیدکنندگان پیشرو چینی را که این فناوری را به روسیه منتقل می کردند، منتشر کرد.

این بیانیه نشان می دهد که متحدان ناتو اکنون به طور جمعی این چالش را درک می کنند و از چین می خواهند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن، بعدازظهر چهارشنبه با اشاره به جمهوری خلق چین گفت که این فعالیت را متوقف کند. اگر حمایت چین همچنان ادامه داشته باشد، روابط خود را در سراسر اروپا تنزل خواهد داد و ایالات متحده به اعمال تحریم ها علیه چین با نهادهای درگیر در این فعالیت، با هماهنگی متحدان اروپایی ما ادامه خواهد داد. 

این بیانیه همچنین چین را به فعالیت های مخرب سایبری و ترکیبی، از جمله اطلاعات نادرست با هدف ایالات متحده و اروپا متهم می کند. در اوایل این هفته، ایالات متحده و چندین تن از متحدانش نسبت به یک گروه هکر مرتبط با وزارت امنیت دولتی چین هشدار دادند که به نظر می‌رسد روی سرقت اسرار دولتی و تجاری که به خوبی محافظت می‌شوند، متمرکز شده‌اند. مقامات کاخ سفید بسیاری از سال‌های گذشته را بر گروه دیگری متمرکز کرده‌اند که آنها را متهم به نصب بدافزار در زیرساخت‌های حیاتی آمریکا کرده است که می‌تواند برای قطع خطوط لوله و شبکه‌های برق در رویارویی بر سر تایوان فعال شود.

ناتو برای اولین بار چین را به تامین حملات روسیه به اوکراین متهم کرد
ناتو برای اولین بار چین را به تامین حملات روسیه به اوکراین متهم کرد

چین آماده شدن برای حملات سایبری یا عامل اصلی جنگ در اوکراین را رد کرده است. مقامات چینی به طور علنی و خصوصی واشنگتن را به نفاق عمیق متهم کرده اند و به ده ها میلیارد دلار مهمات، سیستم های موشکی، تانک ها و به زودی جت های F-16 که ایالات متحده به اوکراین می دهد اشاره کرده اند.

در ماه مه، زمانی که تحریم های آمریکا اعمال شد، وانگ ون بین، سخنگوی وزارت خارجه چین، اتهامات آمریکا را ریاکارانه و بسیار غیرمسئولانه خواند. اما او جزئیات را انکار نکرد.

بن‌بست بر سر نقش چین در اوکراین تهدید می‌کند که هر نیت خوبی را که بایدن با شی در دیدار ماه نوامبر در کالیفرنیا ایجاد کرد، از بین خواهد برد. در آن زمان، بایدن به طور خصوصی به وی در مورد دخالت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ هشدار داد، اما هنوز شواهدی وجود نداشت که نشان دهد چین در کنار جمهوری اسلامی و کره شمالی به یک نیروی اصلی در تامین تلاش های جنگی روسیه تبدیل شده است.

برای چین، اقدام برای کمک به حمله روسیه به اوکراین نسبتاً جدید است. آخر هفته قبل از آغاز تهاجم گسترده در فوریه ۲۰۲۲، وانگ یی، مقام ارشد سیاست خارجی چین، در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که پکن به حاکمیت کشورهای مستقل از جمله اوکراین احترام می گذارد. اما اکنون حمایت خود را از تلاش روسیه برای محو کردن این کشور از نقشه و ادغام قلمرو خود پنهان می کند.

از آن زمان، تعداد پروژه های مشترک چین با روسیه، از جمله تمرینات نظامی، قابل توجه بوده است. شی و پوتین حدود ۵۰ بار به عنوان روسای جمهور ملاقات کرده اند. و تلاش مشترک آنها با اروپا برای مهار رشد زرادخانه هسته ای کره شمالی و جلوگیری از گام برداشتن جمهوری اسلامی در مسیر مشابه کنار گذاشته شده است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا