ایرانجدیدترین اخبار

ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌ جمهوری

ثبت‌نام داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از صبح پنج‌شنبه ۱۰ خرداد آغاز شد

ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌ جمهوری

در نخستین روز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، عباس مقتدایی نماینده مجلس از اصفهان، محمدرضا صباغیان نماینده مهریز و بافق، و مصطفی کواکبیان نماینده سابق مجلس شورای اسلامی برای شرکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور مراجعه کردند.

ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌ جمهوری
ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌ جمهوری

ثبت‌نام داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از صبح پنج‌شنبه ۱۰ خرداد آغاز شد و طبق اعلام وزارت کشور تا ۱۴ خرداد ادامه خواهد داشت. اسامی نهایی کاندیداها پس از ارزیابی صلاحیت‌ها در ۲۲ خرداد اعلام خواهد شد.

رسانه‌های داخلی ایران گزارش دادند که ظهر روز پنج‌شنبه، محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که در اولین روز ثبت‌نام نامزدها، حداقل ۳۰ نفر برای نام‌نویسی به وزارت کشور مراجعه کردند، اما هیچ‌کدام حتی شرایط اولیه ثبت‌نام را نداشتند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور از افرادی که به گفته او فاقد شرایط اولیه کاندیداتوری هستند درخواست کرد که به منظور ثبت‌نام به وزارت کشور مراجعه نکنند.

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، نامزدهای پست ریاست جمهوری در ایران باید رجل سیاسی باشند.

کاندیداهای ریاست‌ جمهوری و مجلس جمهوری اسلامی در بیشتر مواقع ادعا می‌کنند که بر اساس احساس تکلیف و به منظور خدمت در انتخابات نامزد می‌شوند.

ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌ جمهوری
ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌ جمهوری

مصطفی کواکبیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب پس از ثبت‌نام در انتخابات اظهار داشت که هدفش نجات ایران است و در صورت پیروزی، دولت مردم‌سالار و جمهوریت سوم را به واقعیت تبدیل خواهد کرد.

درحالی‌که روز نخست ثبت‌نام نامزدها بدون حضور چهره‌های شناخته‌شده سپری شد، گمانه‌زنی‌ها درباره افرادی که قرار است نامزد شوند، به‌طور فزاینده‌ای ادامه دارد.

علی لاریجانی، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، مجید انصاری، محمد صدر، مهرداد بذرپاش، محمد مخبر، علی شمخانی، مصطفی پورمحمدی، محمدجواد آذری جهرمی، محسن هاشمی، محمود احمدی‌نژاد، سید عباس صالحی، اسحاق جهانگیری، پرویز فتاح و علیرضا زاکانی از جمله افرادی هستند که احتمال نامزدی‌شان در انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده است.

با مرگ ابراهیم رئیسی تلاش‌هایی از سوی حاکمیت برای افزایش مشارکت در انتخابات در جریان است. همچنین شایعاتی درباره حضور چهره‌های اصلاح‌طلب به گوش می‌رسد که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی بار دیگر به جریان اصلاح‌طلب روی آورده تا بقای خود را تضمین کند.

ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌ جمهوری
ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌ جمهوری

روز پنج‌شنبه، جبهه اصلاحات پس از تشکیل جلسه‌ای اعلام کرد که به‌صورت مشروط در انتخابات آینده شرکت خواهد کرد. شرط اصلی اصلاح‌طلبان برای مشارکت در انتخابات، معرفی نامزد یا نامزدهای اختصاصی از میان شخصیت‌های متعهد به نمایندگی از مواضع اصلاح‌طلبان و اعلام اسامی آن‌ها پیش از اتمام بررسی صلاحیت‌ها است.

در حالی که همه ارکان جمهوری اسلامی برای حفظ حاکمیت فعالیت می‌کنند، مردم ایران با تکرار شعار مشهور اصلاح‌طلب، اصول‌گرا دیگه تمومه ماجرا به موج تبلیغات رژیم واکنش نشان می‌دهند.

انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست‌ جمهوری، در پی مرگ رئیسی روز جمعه هشتم تیرماه برگزار می‌شود.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا