جدیدترین اخبارجهان

اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در حمله موشکی در تهران ترور شد

گروه تروریستی فلسطینی روز چهارشنبه اعلام کرد اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در ساعات اولیه بامداد در تهران ترور شد

اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در حمله موشکی در تهران ترور شد

گروه تروریستی مرگ را تایید می کند، حمله صهیونیست ها به محل سکونت در پایتخت ایران را مقصر دانست و اعلام کرد این بدون مجازات نخواهد ماند. محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز این اقدام را محکوم کرد.

اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در حمله موشکی در تهران ترور شد
اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در حمله موشکی در تهران ترور شد

گروه تروریستی فلسطینی روز چهارشنبه اعلام کرد اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در ساعات اولیه بامداد در تهران ترور شد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز ساعاتی پس از شرکت هنیه در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور جدید کشور، کشته شدن هنیه را تایید کرد و گفت که موضوع در حال بررسی است.

پزشکیان در بیانیه‌ای که رسانه‌های ایران منتشر کردند، گفت جمهوری اسلامی از تمامیت ارضی، حیثیت، عزت و غرور خود دفاع خواهد کرد و اشغالگران تروریست را از اقدام بزدلانه خود پشیمان خواهد کرد.

این دومین ترور مقام بلندپایه ای بود که در عرض چند ساعت به اسرائیل نسبت داده شد، پس از حمله هوایی در بیروت که منجر به کشته شدن رهبر ارشد نظامی حزب الله شد. 

پس از حمله ویرانگر گروه تروریستی مستقر در غزه به اسرائیل در ۷ اکتبر که منجر به کشته شدن ۱۲۰۰ نفر و گروگان گرفتن ۲۵۱ نفر شد، اسرائیل قول داده بود که هنیه و دیگر رهبران حماس را بکشد.

هنیه که معمولاً در قطر مستقر است، چهره دیپلماسی بین‌المللی گروه تروریستی فلسطینی بوده، زیرا جنگ ناشی از این حمله در نوار غزه، جایی که سه پسرش در حمله هوایی اسرائیل کشته شدند، آغاز شده است. او بلندپایه ترین مقام کشته شده حماس از زمان آغاز جنگ است.

به گفته سپاه، یکی از محافظان هنیه نیز کشته شده است.

اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در حمله موشکی در تهران ترور شد
اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در حمله موشکی در تهران ترور شد

سخنگوی ارتش اسرائیل بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد و هیچ اظهارنظر رسمی از سوی اسرائیل نیز وجود نداشت.

حماس اعلام کرد که هنیه پس از شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران در حمله خائنانه صهیونیست ها به محل اقامتش در تهران کشته شد.

در این بیانیه کوتاه آمده است حماس به مردم بزرگ فلسطین و ملت‌های عربی و اسلامی و همه آزادگان جهان برادر اسماعیل هنیه را شهید اعلام می‌کند.

این گروه در بیانیه دیگری به نقل از هنیه گفت که آرمان فلسطین هزینه‌هایی دارد و ما برای این هزینه‌ها آماده‌ شهادت در راه فلسطین و در راه خدای متعال و به خاطر عزت این ملت هستیم.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، کشتن هنیه را اقدامی بزدلانه خواند و از فلسطینیان خواست تا علیه اسرائیل متحد بمانند.

دفتر محمود عباس در بیانیه‌ای اعلام کرد محمود عباس، رئیس‌جمهور کشور فلسطین، ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس را به شدت محکوم کرد و آن را اقدامی بزدلانه و عامل گسترش درگیری های جدی دانست. وی از مردم و نیروهای ما خواست تا متحد شوند، صبور باشند و در برابر اشغالگری اسرائیل محکم بایستند.

شبکه تلویزیونی الاقصی حماس به نقل از موسی ابومرزوق، یکی از مقامات ارشد حماس گفت که این قتل عملی بزدلانه بود که بدون مجازات نخواهد ماند.

خبرگزاری شهاب وابسته به حماس به نقل از سامی ابوزهری، یکی دیگر از مقامات ارشد حماس، گفت که حماس به عنوان یک جنبش به اندازه کافی قوی است که بتواند از مرگ هر یک از رهبرانش دوام بیاورد.

ابوزهری گفت ما در حال جنگی آشکار برای آزادسازی بیت‌المقدس هستیم و آماده‌ایم تا هر بهایی را بپردازیم. ابوزهری به رویترز گفت که این ترور به اهداف خود نخواهد رسید.

اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در حمله موشکی در تهران ترور شد
اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در حمله موشکی در تهران ترور شد

وی گفت ترور برادر هنیه توسط اشغالگران اسرائیل گسترش درگیری است که هدف آن شکستن اراده حماس و اراده مردم ما و رسیدن به اهداف شوم است. ما تأیید می کنیم که این گسترش در رسیدن به اهداف خود شکست خواهد خورد.

ابوزهری گفتحماس یک مفهوم و یک نهاد است و نه شخص؛ حماس بدون توجه به فداکاری ها به این راه ادامه خواهد داد و ما به پیروزی اطمینان داریم. هیچ کس مسئولیت این ترور را بر عهده نگرفته، اما تحلیلگران تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی بلافاصله اسرائیل را مسئول این حمله معرفی کردند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت محل سکونت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس در تهران مورد اصابت قرار گرفت و در نتیجه این حادثه وی به همراه یکی از محافظانش به شهادت رسیدند.

سپاه گفت که علت این حادثه فعلا مشخص نیست، اما در حال بررسی است.

یک منبع به رویترز گفت که شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی با حضور فرماندهان ارشد سپاه پاسداران برای بحث درباره ترور هنیه تشکیل جلسه داد. به گفته این منبع، این نشست برای تصمیم گیری درباره استراتژی جمهوری اسلامی در واکنش به حمله به هنیه بود.

رسانه دولتی جمهوری اسلامی به نقل از وزارت امور خارجه در بیانیه ای اعلام کرد شهادت هنیه در تهران پیوند عمیق و ناگسستنی تهران، فلسطین و مقاومت را تقویت می کند.

هنیه روز سه شنبه برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان رئیس جمهور جدید ایران در مجلس وارد تهران شد.

وی با پزشکیان و خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز دیدار کرده بود.

هنیه در سال ۲۰۱۷ به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس برای جانشینی خالد مشعل انتخاب شد.

او قبلاً یک چهره شناخته شده بود و در سال ۲۰۰۶ پس از پیروزی ناراحت کننده حماس در انتخابات پارلمانی آن سال، نخست وزیر فلسطین شد. هنیه که یک عملگرای نسبی به حساب می آمد، در تبعید زندگی می کرد و زمان خود را بین ترکیه و قطر تقسیم کرد.

او در جریان جنگ غزه در مأموریت های دیپلماتیک به ایران و ترکیه سفر کرده بود و با رئیس جمهور ترکیه و ایران دیدار کرده بود.

گفته می شود که هنیه روابط خوبی با سران جناح های مختلف فلسطینی از جمله رقبای حماس دارد.

او در سال ۱۹۸۷ زمانی که این گروه تروریستی در بحبوحه آغاز اولین انتفاضه فلسطین یا قیام علیه اسرائیل که تا سال ۱۹۹۳ ادامه داشت، به حماس پیوست.

اسماعیل هنیه در سال ۲۰۱۹ نوار غزه را ترک کرد و در تبعید در قطر زندگی می کرد. رهبر ارشد حماس در غزه یحیی سنوار است که طراح حمله ۷ اکتبر بود.

در ماه آوریل، یک حمله هوایی اسرائیل در غزه، سه پسر و چهار نوه هنیه را کشت.

هنیه در آن زمان در مصاحبه ای با شبکه ماهواره ای الجزیره گفت که این کشتارها حماس را تحت فشار قرار نمی دهد تا مواضع خود را در مذاکرات آتش بس ادامه دار با اسرائیل کاهش دهد.

کشتن اسماعیل هنیه پس از آن صورت گرفت که اسرائیل حمله نادری را به بیروت انجام داد که به گفته وی فواد شکر را که از او به عنوان فرمانده نظامی تروریست حزب الله یاد می کرد، کشته شد. حزب الله کشته شدن شکر در این حمله را تایید نکرده است که در آن دست کم یک زن و دو کودک کشته و ده ها نفر زخمی شدند.

این حمله در بحبوحه گسترش خصومت‌ها با گروه تروریستی لبنان صورت گرفت، گروهی که تقریباً هر روز حملاتی را در سراسر مرز انجام می‌دهد و به گفته خود از غزه حمایت می‌کند. اسرائیل گفت که حمله به شکر انتقام حمله موشکی بود که در اوایل این هفته ۱۲ کودک در زمین فوتبال در بلندی‌های جولان کشته شدند. ایالات متحده همچنین شکر را مسئول برنامه ریزی و راه اندازی بمب گذاری مرگبار ۱۹۸۳ تفنگداران دریایی در پایتخت لبنان می داند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا