جدیدترین اخبارجهان

حماس از درخواست اسرائیل برای پایان دادن به جنگ صرفنظر می‌کند، اما خواهان تضمین میانجی‌هاست

یک مقام گروه تروریستی می گوید هنوز به دنبال تعهدات طرفین است که نبرد از سر گرفته نخواهد شد و مذاکرات تا رسیدن به آتش‌بس دائمی ادامه یابد

حماس از درخواست اسرائیل برای پایان دادن به جنگ صرفنظر می‌کند، اما خواهان تضمین میانجی‌ها است

یک مقام حماس و یک مقام مصری روز شنبه گفتند که حماس موافقت اولیه با پیشنهاد مورد حمایت ایالات متحده برای آتش بس مرحله ای و توافق مبادله گروگان در غزه را صادر کرده است و این درخواست کلیدی مبنی بر تعهد اولیه اسرائیل برای پایان کامل جنگ را لغو کرده است. 

حماس از درخواست اسرائیل برای پایان دادن به جنگ صرفنظر می‌کند، اما خواهان تضمین میانجی‌ها است
حماس از درخواست اسرائیل برای پایان دادن به جنگ صرفنظر می‌کند، اما خواهان تضمین میانجی‌ها است

در همان زمان، به نظر می‌رسد که یک مانع کلیدی، تمایل حماس برای ضمانت‌های کتبی میانجی‌ها مبنی بر اینکه اسرائیل به مذاکره در مورد توافق آتش‌بس دائمی پس از اجرایی شدن مرحله اول آتش‌بس ادامه خواهد داد، باشد.

نماینده حماس به آسوشیتدپرس گفت که تایید این گروه پس از دریافت تعهدات و تضمین های شفاهی از میانجیگران مبنی بر عدم از سرگیری جنگ و اینکه مذاکرات تا رسیدن به آتش بس دائمی ادامه خواهد یافت، صورت گرفت.

حالا ما این تضمین ها را روی کاغذ می خواهیم.

به گزارش روز جمعه، دیوید بارنیا، رئیس موساد، به میانجی‌های قطری اطلاع داد که اسرائیل درخواست حماس برای تعهد کتبی میانجی‌ها مبنی بر اینکه مذاکرات در مورد مرحله دوم آتش‌بس در صورت نیاز می‌تواند برای مدت نامحدودی تمدید شود را رد می‌کند.

آکسیوس گزارش داد که واشنگتن در حال تلاش برای دستیابی به مصالحه ای در این زمینه است که برای هر دو طرف قابل قبول باشد. اسرائیل در روزهای اخیر ابراز خوش بینی محتاطانه ای کرده است که موضع حماس احتمال توافق را بیشتر می کند. یک منبع در تیم مذاکره کننده اسرائیل که نخواست نامش فاش شود، روز جمعه گفت اکنون شانس واقعی برای دستیابی به توافق وجود دارد. این در تضاد شدید با نمونه‌های گذشته در جنگ نه ماهه غزه بود، زمانی که اسرائیل گفت که شرایط حماس غیرقابل قبول است.

اگر توافقی حاصل شود، می‌تواند اولین مکث در نبرد از نوامبر گذشته را ایجاد کند و زمینه را برای گفتگوهای بیشتر در مورد پایان دادن به جنگ ویرانگر نه ماهه را فراهم کند.

حماس از درخواست اسرائیل برای پایان دادن به جنگ صرفنظر می‌کند، اما خواهان تضمین میانجی‌ها است
حماس از درخواست اسرائیل برای پایان دادن به جنگ صرفنظر می‌کند، اما خواهان تضمین میانجی‌ها است

اما همه طرف ها هشدار دادند که توافق هنوز تضمین نشده است. مقامات حماس و مصر که به شرط ناشناس ماندن در مورد مذاکرات جاری صحبت کردند، گفتند که توافق مرحله‌ای واشنگتن ابتدا شامل یک آتش‌بس شش هفته‌ای کامل می‌شود که منجر به آزادی تعدادی از گروگان‌ها از جمله زنان می‌شود. سالخوردگان و مجروحان در ازای آزادی صدها اسیر فلسطینی. این دو نفر گفتند که در طول این ۴۲ روز، نیروهای اسرائیلی همچنین از مناطق پرجمعیت غزه عقب نشینی کرده و به آوارگان اجازه بازگشت به خانه های خود در شمال غزه را می دهند.

به گفته مقامات، در آن دوره، حماس، اسرائیل و میانجی‌ها همچنین در مورد شرایط مرحله دوم که می‌تواند شاهد آزادی گروگان‌های مرد باقی‌مانده، اعم از غیرنظامی و سرباز باشد، مذاکره خواهند کرد. در مقابل، اسرائیل اسرا و زندانیان فلسطینی بیشتری را آزاد خواهد کرد. مرحله سوم شامل بازگرداندن گروگان‌های باقی‌مانده، از جمله اجساد اسیران مرده، و شروع یک پروژه بازسازی چند ساله خواهد بود.

یک منبع حماس به رویترز گفت این پیشنهاد تضمین می کند که میانجی ها آتش بس موقت، ارسال کمک و خروج نیروهای اسرائیلی را تا زمانی که مذاکرات غیرمستقیم برای اجرای مرحله دوم توافق ادامه دارد، تضمین می کند.

اسرائیل به دنبال آن است که عبارت انتقال بین فاز یک و دو توافق را به اندازه کافی مبهم نگه دارد تا در صورت تمایل بتواند جنگ علیه حماس در غزه را از سر بگیرد، در حالی که حماس تلاش کرده است اطمینان حاصل کند که اسرائیل نمی تواند یک بار دیگر جنگ را از سر بگیرد. طرفین با مرحله اولیه شش هفته ای توافق موافقت کردند.

تلاش‌ها برای تضمین آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها در غزه در حالی که بارنیا برای مذاکره به قطر رفت و آمد می‌کرد و حماس حزب‌الله را در مورد آخرین پیشنهاد خود مطلع کرد، شدت گرفت.

حماس از درخواست اسرائیل برای پایان دادن به جنگ صرفنظر می‌کند، اما خواهان تضمین میانجی‌ها است
حماس از درخواست اسرائیل برای پایان دادن به جنگ صرفنظر می‌کند، اما خواهان تضمین میانجی‌ها است

حماس روز جمعه اعلام کرد که حضور نیروهای خارجی در غزه را رد می‌کند و به طور بالقوه طرح‌های بین‌المللی برای حکومت پس از جنگ نوار غزه را منحرف می‌کند.

بارنیا در رأس یک هیأت کوچک برای گفتگو درباره آینده مذاکرات وارد دوحه شده بود و بعداً در همان روز به اسرائیل بازگشت. دفتر نخست وزیر اعلام کرد، پس از مذاکرات روز جمعه در دوحه، نخست وزیر بنیامین نتانیاهو موافقت کرد که یک تیم مذاکره کننده اسرائیلی را برای گفتگوهای بعدی هفته آینده به قطر اعزام کند. در این بیانیه تاکید شده است که شکاف بین طرفین همچنان باقی است.

روزنامه وال استریت ژورنال روز جمعه به نقل از یک مقام آشنا با مذاکرات گروگان‌گیری گفت که مقامات موساد به میانجی‌گران گفته‌اند که خوشبین هستند کابینه اسرائیل پیشنهادی را که در حال حاضر در حال بحث است، بپذیرد.

بنا بر گزارش ها، تصمیم نتانیاهو برای از سرگیری مذاکرات، جناح راست افراطی ائتلاف را خشمگین کرد که تهدید کرد در صورت پایان جنگ، دولت را سرنگون خواهد کرد. همچنین در روز جمعه، بنی گانتز، چهره اپوزیسیون گفته شد که به نتانیاهو یک شبکه ایمنی برای هر پیشنهاد مسئولانه ارائه کرده است.

بارنیا با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر قطر دیدار کرد. کاخ سفید اعلام کرد از تصمیم نتانیاهو برای اعزام هیئتی در روز جمعه استقبال می کند.

این تصمیم پس از تماس تلفنی روز پنجشنبه اتخاذ شد که در آن جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از نتانیاهو خواست تا مذاکرات را احیا کند. والا به نقل از رئیس جمهور آمریکا به نتانیاهو گفت ما معتقدیم اکنون فرصتی وجود دارد تا گروگان ها را به خانه بازگردانیم.

آخرین دور مذاکرات بر اساس پیشنهاد اسرائیلی است که بایدن در سخنرانی ۳۱ مه آن را بیان کرد.

مذاکرات متعاقبا متوقف شد، اما یک مقام ارشد آمریکایی روز پنجشنبه گفت که آخرین پاسخ حماس فرآیند را به جلو می برد و ممکن است مبنایی برای بستن توافق فراهم کند، اگرچه کار قابل توجهی باقی مانده است.

این مقام گفت که ایالات متحده بر این باور است که اسرائیل و حماس گشایش بسیار مهمی برای دستیابی به توافق دارند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا