ایرانجدیدترین اخبار

بازی همستر ایران را فرا گرفته و این نشانه ضعف اقتصادی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است

رانندگان تاکسی و دوچرخه سواران در تهران پشت چراغ قرمز با عصبانیت و با بی اعتنایی به افسران پلیس به تلفن های همراه خود ضربه می زنند

بازی همستر ایران را فرا گرفته است این نشانه ضعف اقتصادی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است

رانندگان تاکسی و دوچرخه سواران در جریان موج گرمای اوایل ژوئن در حالی که پشت چراغ قرمز در پایتخت ایران منتظر می مانند، با عصبانیت به تلفن های همراه خود ضربه می زنند. برخی از عابران پیاده در تهران نیز همین کار را می کنند. همه آنها معتقدند که می توانند ثروتمند شوند.

بازی همستر ایران را فرا گرفته است این نشانه ضعف اقتصادی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است
بازی همستر ایران را فرا گرفته است این نشانه ضعف اقتصادی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است

موضوع مورد توجه شدید آنها برنامه همستر کمبت است.

جدای از شور و شوق گسترده تر ارزهای دیجیتال، ظهور این اپلیکیشن در ایران حقیقت تلخ تری را نشان می دهد که جمهوری اسلامی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه برای جایگزینی ابراهیم رئیسی، با یک اقتصاد مخدوش شده توسط تحریمهای غرب، تورم سرسختانه بالا. و کمبود شغل روبرو است.

حتی در حالی که نامزدهای ریاست جمهوری وعده هایی در مورد احیای اقتصاد کشور می دهند، ایرانی ها که سال ها درباره بیت کوین می شنوند، اکنون به این برنامه روی آورده اند از این امید که ممکن است روزی نتیجه دهد بدون اینکه بدانند چه کسی پشت آن است.

امیر رشیدی، مدیر حقوق دیجیتال و امنیت، گفت صادقانه این نشانه ناامیدی است. این در مورد تلاش کردن به هر چیزی است که امید کوچکی دارید که ممکن است روزی به چیزی ارزشمند تبدیل شود.

کسانی که می‌توانند از دارایی‌های پول محاصره‌شده ایران یعنی ریال خارج شوند، از زمان فروپاشی توافق هسته‌ای تهران با قدرت‌های جهانی در سال ۲۰۱۵، اموال، هنر، وسایل نقلیه، فلزات گرانبها و سایر دارایی‌های سخت خریداری کرده‌اند.

این در حالی است که قیمت میوه و سبزی نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد و قیمت گوشت ۷۰ درصد افزایش یافته است. هزینه سواری با تاکسی مشترک که در پایتخت ایران رایج است تقریبا دو برابر شده است. حتی سواری در متروی تهران که همچنان ارزان ترین گزینه برای مسافران شهری است، حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

محمدرضا تبریزی که یک مغازه پوشاک در مرکز شهر تهران دارد، می‌گوید از صبح سه بازدیدکننده از مغازه‌ام داشتم، هیچ‌کدام چیزی نخریدند. بیشتر مشتریان ترجیح می‌دهند از دستفروش‌ها یا اجناس پیش‌فروش را در جاهای دیگر بخرند.

بازی همستر ایران را فرا گرفته است این نشانه ضعف اقتصادی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است
بازی همستر ایران را فرا گرفته است این نشانه ضعف اقتصادی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است

در معابر زیرزمینی و سایر مناطق شهر، دستفروشان تقریباً هر چیزی را که به دستشان برسد می فروشند. این محیط ناامیدکننده است که باعث شده است علاقه عمومی به ارزهای دیجیتال و بازی های موبایلی که سکه ارائه می کنند افزایش یابد.

گسترش تلفن های هوشمند در سراسر ایران و همچنین هزینه نسبتا پایین خدمات تلفن همراه در مقایسه با سایر کشورها، دسترسی به اپلیکیشن هایی مانند همستر کامبت را جذاب می کند.

این اپلیکیشن از طریق پیام رسان تلگرام قابل دسترسی است که علیرغم تلاش‌های مقامات برای مسدود کردن دسترسی به آن، همچنان در ایران محبوب است. عملکرد آن مانند یک بازی افزایشی یا کلیکر است کاربران برای کسب امتیاز به طور مکرر روی یک شی کلیک می کنند یا کارهای تکراری را کامل می کنند.

در بازی همستر کمبت، کاربران بر این باورند که ممکن است بتوانند به یک ارز دیجیتال مرتبط با بازی دسترسی داشته باشند که هنوز به صورت عمومی معامله نشده است.

در یک ایمیل، افرادی که خود را توسعه‌دهنده بازی معرفی می‌کنند از پاسخ به سؤالات در مورد هویت یا طرح‌های تجاری خود خودداری کردند، اما اصرار داشتند که هیچ ارز دیجیتالی را در بازی ارائه نمی‌دهند.

ما در حال آموزش مخاطبان خود در مورد کریپتو از طریق مکانیک بازی هستیم.

با این حال، این بازی شبیه اپلیکیشن دیگری است که در گذشته به ایرانیان ارز دیجیتال ارائه می‌کرد و به نظر می‌رسد که فقط وعده پول رایگان می‌تواند برخی از ایرانی‌ها را به حواس پرتی سوق دهد.

جوک های آنلاین نشان می دهد که یک مرد روی سنگ قبر طوری ضربه می زند که انگار یک تلفن همراه است. دیگری از یک تفنگ ماساژ برای مشت زدن سریع همستر روی صفحه استفاده می کند.

اما شیفتگی مردم به این بازی توجه مسئولان را نیز به خود جلب کرده است.

بازی همستر ایران را فرا گرفته است این نشانه ضعف اقتصادی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است
بازی همستر ایران را فرا گرفته است این نشانه ضعف اقتصادی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است

دریادار حبیب الله سیاری، مشاور رهبر جمهوری اسلامی، این اپلیکیشن را بخشی از جنگ نرم غرب علیه حکومت دینی ایران در آستانه انتخابات توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، سیاری با بیان اینکه یکی از ویژگی های جنگ نرم دشمن، بازی همستر است، گفت دشمن این بازی را رواج می دهد تا حواس مردم پرت شود. و به برنامه های نامزدهای ریاست جمهوری توجه نکنند.

سپس مردم در انتخاب بهترین نامزدها شکست می خورند. کارشناسان تندرو در ایران نیز نظرات مشابهی را ابراز کرده اند.

روزنامه جام جم که توسط تلویزیون حکومتی منتشر می شود نیز هشدار داد که علاقه روزافزون به این بازی نشانه ای از رویای یک شبه ثروتمند شدن و کسب ثروت بدون تلاش است. گفته می‌شود کسانی که بازی می‌کنند از سازندگان، مکانیک‌ها و تعمیرکاران یخچال گرفته تا همکاران و همکلاسی‌های دانشگاه هستند.

جامعه ای که به جای کار و تلاش برای موفقیت و کسب درآمد به این گونه بازی ها روی می آورد و به دنبال راه های میانبر و درآمدهای بادآورده می گردد، کم کم فرهنگ تلاش و کارآفرینی را از دست می دهد و به سمت راحتی پیش می رود.

این اپلیکیشن حتی توجه یک روحانی دینی شیعه به نام ناصر مکارم شیرازی ۹۷ ساله را نیز به خود جلب کرده است که به دلیل فتواهایش در اعلام حرام از دفترش در شهر قم مشهور است. 

شیرازی با نامیدن ارزهای دیجیتال منبع بسیاری از سوءاستفاده‌ها است، گفت که مردم نباید از اپلیکیشن همستر کامبت یا سایر موارد مشابه که شامل بیت‌کوین است استفاده کنند.

پس از آن، خطر گسترده تر قرار گرفتن در معرض بدافزار وجود دارد، زیرا مصرف کنندگان در ایران اغلب نمی توانند نرم افزار جدید را به صورت قانونی خریداری کنند یا حتی به فروشگاه های برنامه قانونی دسترسی پیدا کنند. آنها همچنین با این خطر مواجه هستند که هکرهای تحت حمایت رژیم آنها را به دلیل دیدگاه های سیاسی خود هدف قرار دهند.

در همین حال، با ادامه مبارزات انتخاباتی ایران، نامزدهای ریاست جمهوری از اینستاگرام، ایکس و تلگرام استفاده می کنند همه سرویس هایی که قبلاً توسط حکومت دینی پس از دورهای اعتراض سراسری ممنوع شده بود.

رشیدی، کارشناس ایران گفت تا زمانی که بتوانید بهای آن را بپردازید، همه چیز در دسترس است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا