ایرانجدیدترین اخبار

زهره الهیان اولین نامزد زن در سیرک ریاست جمهوری خواهد شد

انتقاد از زهره الهیان بعنوان مظهر رژیم زن ستیز برای تایید اعدام

زهره الهیان اولین نامزد زن ریاست جمهوری خواهد شد

یک نماینده تندرو جمهوری اسلامی که برای اعدام معترضان فشار می آورد، پیش قدم شد تا اولین نامزد زن در سیرک انتصابات ریاست جمهوری این کشور شود.

زهره الهیان اولین نامزد زن ریاست جمهوری خواهد شد
زهره الهیان اولین نامزد زن ریاست جمهوری خواهد شد

زهره الهیان در پی کشته شدن ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور سابق این کشور در ماه گذشته در سانحه سقوط هلیکوپتر، برای شرکت در انتخابات زودهنگام پایان خرداد ماه ثبت نام کرد.

او که از حامیان سرسخت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است، می‌تواند در صورت تایید شورای نگهبان که همه نامزدهای احتمالی را بررسی می‌کند، به‌طور بالقوه اولین زنی باشد که به او اجازه نامزدی داده شده است.

او مدرک پزشک دارد، عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بود و دو بار نماینده مجلس بوده است، هرچند هیچ زنی تا به حال اجازه ی کاندیداتوری ریاست جمهوری را نداشته است.

این زن تندرو در ماه مارس توسط کانادا به دلیل تایید مجازات اعدام برای معترضان درگیر در جنبش زن، زندگی، آزادی تحریم شد.

الهیان، یکی از اعضای شورای اسلامی هم اکنون منتظر تصمیم شورای نگهبان که متولی تفسیر قانون اساسی کشور است با شعار انتخاباتی دولت سالم، اقتصاد سالم و جامعه سالم است.

زهره الهیان اولین نامزد زن ریاست جمهوری خواهد شد
زهره الهیان اولین نامزد زن ریاست جمهوری خواهد شد

طبق قانون، زنان مجاز به کاندیداتوری برای ریاست جمهوری نیستند، اما نامزدی احتمالی او وابسته به تفسیری از اصطلاحات عربی برای مردان است و اگر اشاره ای به یک اصطلاح عمومی تر برای شخصیت ها یا مردم باشد.

نامزدی ریاست جمهوری اعظم طالقانی، سیاستمدار و روزنامه نگار کهنه کار اصلاح طلب، از سال ۱۹۹۷ تا زمان مرگش در سال ۲۰۱۹ برای شرکت در هر انتخابات ثبت نام کرد. هر بار توسط روحانیون شورای نگهبان رد شد، او را فمینیست اسلامی نامیدند.

الهیان که سال گذشته در حالی که در یکی از نمایندگان مجلس در یک نمایشگاه اسلحه حضور داشت با یک تفنگ تک تیرانداز عکس گرفت، برخی از زنان در ایران آن را مظهر رژیم زن ستیز می دانند که خشونت جنسی به ابزاری سیستماتیک برای مجازات زنان تبدیل شده است و برای صدها نفر همچنان ادامه دارند.

ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا، تحریم‌ها علیه الهیان را در روز جهانی زن در ماه مارس اعلام کرد و گفت که او و مسعود درستی، مدیر اجرایی متروی تهران، از موقعیت‌های نفوذ خود برای فراخوان یا اجرای بیشتر اقدامات سرکوبگرانه علیه زنان و دختران در ایران استفاده کرده‌اند. 

زهره الهیان اولین نامزد زن ریاست جمهوری خواهد شد
زهره الهیان اولین نامزد زن ریاست جمهوری خواهد شد

الهیان در قلب دستگاه سیاست‌گذاری بحث‌برانگیز رژیم ایران بوده است. وی در حالی که عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بود، یکی از ۲۲۷ قانونگذار در مجلس بود که نامه ای را امضا کرد و خواستار اعدام معترضان در پی قیام سال ۲۰۲۲ شد.

اوایل همان سال، او مدعی شد که اگر مذاکرات برای بازگرداندن توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در راستای منافع کشور پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا از این توافق ادامه پیدا نکند، ضروری نیست.

وی در آن زمان گفت تمام تحریم‌ها باید برداشته شوند و قطعاً باید تضمین معتبری از آمریکا دریافت کنیم تا با خروج مجدد از توافق و بازگشت تحریم‌ها مواجه نشویم.

وی افزود ما منتظر تصمیم طرف آمریکایی هستیم و در صورت فرسوده شدن این روند، درباره ادامه یا عدم ادامه مذاکرات تصمیم گیری خواهد شد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا