جدیدترین اخبارجهان

مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌گویند که روسیه، رژیم ایران و چین می خواهند در انتخابات ۲۰۲۴ برنده شوند

روسیه، جمهوری اسلامی و چین شروع به افزایش تلاش های نفوذ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قبل از ۵ نوامبر کرده اند

مقامات اطلاعاتی آمریکا می گویند که روسیه، رژیم ایران و چین می خواهند در انتخابات ۲۰۲۴ برنده شوند

مقامات اطلاعاتی ایالات متحده روز جمعه گفتند که روسیه، رژیم ایران و چین همگی از نامزدهای انتخابات امسال حمایت کرده‌اند، اما دشمنان آمریکا در مورد اینکه چه کسی به بهترین شکل منافع آنها را تامین می‌کند، توافق ندارند.

مقامات اطلاعاتی آمریکا می گویند که روسیه، رژیم ایران و چین می خواهند در انتخابات 2024 برنده شوند
مقامات اطلاعاتی آمریکا می گویند که روسیه، رژیم ایران و چین می خواهند در انتخابات ۲۰۲۴ برنده شوند

مدیر اطلاعات ملی (ODNI) در یک جلسه توجیهی طبقه بندی نشده فاش کرد در حالی که کرملین می‌خواهد رای‌دهندگان را به نفع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق سوق دهد و چشم‌انداز کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور را کاهش دهد، ملاها در تهران اعلام کرده‌اند که نامزد دموکرات‌ها را به جمهوری‌خواه ترجیح می‌دهند. 

در همین حال، آنها گفتند، به نظر می رسد پکن کمتر به اینکه چه کسی در کاخ سفید پیروز می شود اهمیت می دهد و ترجیح می دهد بر رقابت های رای منفی تمرکز کند و نامزدهایی را که برای منافع خود تهدید کننده تلقی می شوند، هدف قرار دهد.

صرف نظر از ترجیحات خود، هر سه کشور شروع به افزایش تلاش های نفوذ در انتخابات قبل از ۵ نوامبر کرده اند.

در بخشی از این گزارش آمده است روسیه، جمهوری اسلامی و چین تلاش می‌کنند تا به نفع خود اختلافات در جامعه آمریکا را تشدید کنند و دوره‌های انتخاباتی را با لحظات آسیب‌پذیری ببینند.

در ادامه همچنین اشاره شده است این بازیگران به احتمال زیاد قضاوت می کنند که تشدید موضوعات بحث برانگیز و لفاظی های تفرقه افکنانه می تواند با ضعیف جلوه دادن ایالات متحده و سیستم دموکراتیک آن و با پرت نگه داشتن دولت ایالات متحده در مورد مسائل داخلی به جای عقب راندن رفتار خصمانه خود در سایر بخش ها، منافع آنها را تامین کند. 

در حالی که هیچ تلاش شناخته شده ای برای مداخله فعال در روند انتخابات صورت نگرفته است، هر سه دولت کمپین های نفوذ را تشدید کرده اند و تبلیغات را برای شکل دادن به ترجیحات رأی دهندگان انجام داده اند.

به گفته مقامات ODNI، روسیه همچنان فعال ترین تهدید نفوذ خارجی است و رسانه های تحت کنترل دولت مانند RT و سایر نهادهای تحریم شده توسط ایالات متحده پیام هایی را برای انتشار روایت های دوستدار روسیه ارسال می کنند.

مقامات اطلاعاتی آمریکا می گویند که روسیه، رژیم ایران و چین می خواهند در انتخابات 2024 برنده شوند
مقامات اطلاعاتی آمریکا می گویند که روسیه، رژیم ایران و چین می خواهند در انتخابات ۲۰۲۴ برنده شوند

مقامات گفتند که این تلاش با اهداف سیاست خارجی گسترده تر مسکو برای تضعیف ایالات متحده و تضعیف حمایت واشنگتن از اوکراین مطابقت دارد.

همچنین قبلاً تلاش‌های خارجی برای به خطر انداختن نهادهای سیاسی در ایالات متحده در این دوره از انتخابات صورت گرفته است، به‌طوری که عوامل جمهوری اسلامی به‌ویژه اطلاعات کمپین ترامپ را هک کردند.

مقامات با اشاره به ترامپ خاطرنشان کردند، اگرچه تهران کمپین ترامپ و هریس را هدف قرار داده است، اما رژیم آنجا به طور خاص رئیس جمهور سابق را تحقیر کرده است.

در ماه ژوئیه، یک مقام ODNI گفت آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده مشاهده کرده‌اند که تهران کار می‌کند تا بر انتخابات ریاست‌جمهوری تأثیر بگذارد، احتمالاً به این دلیل که رهبران جمهوری اسلامی می‌خواهند از نتیجه‌ای که تصور می‌کنند تنش‌ها را افزایش می‌دهد اجتناب کنند و پیشنهاد می‌کنند که هریس می‌تواند از نظر رژیم دین‌سالار اسلامی قابل قبول‌تر باشد. 

جمهوری اسلامی نیز مانند روسیه توانسته است بازیگران خود را وادار به انتشار اخبار جعلی و استفاده از شخصیت های دروغین برای گسترش تبلیغات خود کند.

در همین حال، چین همچنان به موضوع خود مبنی بر تمرکز بر رقابت های مجلس نمایندگان و سنا پس از پیگیری همان مسیر در انتخابات میان دوره ای ۲۰۲۲ ادامه می دهد.

دو سال قبل، FBI یک تلاش گسترده جاسوسی چین را فاش کرد که شامل مقامات ایالات متحده و چندین دموکرات منطقه سانفرانسیسکو از جمله نماینده اریک سوالول (D-Calif) بود.

کریستین فانگ، با نام مستعار فانگ فانگ، یک تله عسل که از طرف وزارت امنیت دولتی چین فعالیت می کند، در نهایت برای چندین کمپین دموکرات کار کرد و برخی از قانونگذاران را در تلاش برای دسترسی به اطلاعات حساس اطلاعاتی ایالات متحده اغوا کرد.

مقامات اطلاعاتی آمریکا می گویند که روسیه، رژیم ایران و چین می خواهند در انتخابات 2024 برنده شوند
مقامات اطلاعاتی آمریکا می گویند که روسیه، رژیم ایران و چین می خواهند در انتخابات ۲۰۲۴ برنده شوند

حداقل دو شهردار غرب میانه با جاسوس چینی رابطه جنسی داشتند اما سوالول از صحبت در مورد جزئیات تعامل خود با فانگ خودداری کرده است.

در عین حال، جمهوری خلق چین تلاش‌های کوچکی برای افزایش اختلافات داخلی آمریکا در رسانه‌های اجتماعی از طریق تبلیغ محتوایی در مورد جنگ اسرائیل با حماس انجام داده است، درگیری که ائتلاف حزب دموکرات را دچار شکاف کرده است.

مقامات ODNI روز جمعه فاش کردند که دیگر کمپین های نفوذ خارجی علیه مقامات دولتی و ایالتی در سراسر کشور در حال انجام است.

علاوه بر این، مقامات گفتند که از برخی از بازیگران خارج از کشور که قبل از انتخابات لابی‌های آشکار چهره‌های سیاسی را بررسی می‌کردند آگاه بودند، اما جزئیاتی از این توطئه‌ها ارائه نکردند.

این هشدار پس از آن صادر شد که سناتور باب منندز (D-NJ) در ماه ژوئیه به عنوان یک عامل خارجی ثبت نشده برای مصر و قطر محکوم شد، در حالی که نماینده هنری کوئلار (D-Texas) در ماه مه به اتهام دریافت رشوه از یک شرکت نفت آذربایجان و یک بانک مکزیکی متهم شد. 

هانتر بایدن از اتهام نقض قانون ثبت نام عوامل خارجی (FARA) طفره رفت علیرغم شواهدی که نشان می دهد او مستقیماً با سفارت ایالات متحده در ایتالیا لابی کرده بود تا به یک شرکت گاز اوکراینی کمک کند تا یک معامله را انجام دهد.

هانتر روز پنجشنبه بیش از یک ماه و نیم پس از انصراف پدرش، رئیس جمهور بایدن، از رقابت های انتخاباتی ۲۰۲۴، به ۹ فقره تقلب مالیاتی اعتراف کرد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا