جدیدترین اخبارجهان

حسن نصرالله رهبر حزب الله توسط اسرائیل به هلاکت رسید

مرگ نصرالله خطر جنگ منطقه ای گسترده تری را به همراه دارد که متحدان غربی اسرائیل در تلاش برای جلوگیری از آن هستند

حسن نصرالله رهبر حزب الله توسط اسرائیل به هلاکت رسید

اسرائیل و حزب الله روز شنبه گفتند که حسن نصرالله رهبر حزب الله روز جمعه در یک سری انفجارها که یک مرکز فرماندهی زیرزمینی در جنوب بیروت را ویران کرد، کشته شد.

حسن نصرالله رهبر حزب الله توسط اسرائیل به هلاکت رسید
حسن نصرالله رهبر حزب الله توسط اسرائیل به هلاکت رسید

دولت اسرائیل در بیانیه‌ای که در فضای مجازی منتشر شد، گفت نیروهای دفاعی اسرائیل تأیید می‌کنند که حسن نصرالله، رهبر سازمان تروریستی حزب‌الله و یکی از بنیان‌گذاران آن روز گذشته از بین رفته است.

حزب الله مرگ او را تایید کرد.

مرگ نصرالله می‌تواند یک شوک لرزه‌ای در سراسر خاورمیانه ایجاد کند و خطر آغاز یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر را به همراه دارد که متحدان غربی اسرائیل در تلاش برای جلوگیری از آن هستند.

همچنین تئوری اسرائیل را که با گسترش جنگ طولانی مدت با حزب الله می تواند این گروه را وادار به عقب نشینی کند، آزمایش خواهد کرد. اگر حزب‌الله و حامیان جمهوری اسلامی آن تصمیم بگیرند به مبارزه خود ادامه دهند و این گروه شبه‌نظامی روز شنبه قول داد به جنگ مقدس علیه دشمن و در حمایت از فلسطین ادامه دهد که می‌تواند منجر به درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر شود.

حسن نصرالله رهبر تاکتیکی شبه‌نظامیان و همچنین شخصیتی نمادین بود که نسل‌ها از اعضای حزب‌الله به دلیل توانایی‌اش در تقویت ذخایر این گروه با سلاح‌های پیشرفته‌تر از آن خبر دادند. او همچنین توسط حامیانش به خاطر پایان دادن به اشغال جنوب لبنان توسط اسرائیل شناخته می شود.

کشته شدن او می‌تواند واکنش شدید گروه شبه‌نظامی را برانگیزد اگر از رگبار حملات اسرائیل به دیگر فرماندهان حزب‌الله و انبارهای تسلیحات در هم ریخته نباشد.

حنین قدر از اندیشکده موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک گفت کل ساختار نظام نظامی حزب الله اساساً اکنون از بین رفته است. اگر آنها بخواهند تشکیل شوند، مشکل دارند زیرا دیگر رهبر روشنی در زمین وجود ندارد که نبردها را هدایت کند.

مقر بمباران شد

ارتش اسرائیل گفت که چندین بمب انفجاری پناهگاهی تأسیسات مقر ساخته شده در زیر ساختمان های مسکونی در بیروت را در یک سری انفجارها که در سرتاسر پایتخت لبنان شنیده می شد، مچاله کرد. ارتش اسرائیل گفت که سایر فرماندهان ارشد نیز در این حمله کشته شدند.

مقامات اسرائیلی گفتند که این حمله یک حمله هدفمند به جان نصرالله بود که به دستور بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اندکی پس از سخنرانی وی در سازمان ملل که در آن قول داد به کارزار نظامی ادامه دهد، انجام شد.

حسن نصرالله رهبر حزب الله توسط اسرائیل به هلاکت رسید
حسن نصرالله رهبر حزب الله توسط اسرائیل به هلاکت رسید

ارتش اسرائیل گفت این حمله در حالی انجام شد که اعضای ارشد حزب‌الله در مقر خود بودند و مشغول هماهنگی فعالیت‌های تروریستی علیه شهروندان اسرائیل بودند.

به گفته مقامات لبنانی، حداقل هشت نفر در حملات شبانه کشته و بیش از صدها نفر زخمی شدند، اما ارتش اسرائیل تعداد تلفات را بیشتر می‌داند. رسانه های اسرائیلی گزارش دادند که زینب، دختر نصرالله نیز در این حمله کشته شده است، اما هیچ تاییدی در مورد آن وجود ندارد.

حزب الله زنده است

در ساعات اولیه روز شنبه، پوسترهایی در بزرگراه‌های تهران ظاهر شد که حسن نصرالله را نشان می‌داد و اعلام می‌کرد حزب‌الله زنده است ظاهراً در حال آماده‌سازی برای عزاداری رسمی جمهوری اسلامی با تأکید بر چگونگی ادامه زندگی این گروه بوده است.

خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی روز شنبه با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که همه نیروهای مقاومت در منطقه از حزب‌الله حمایت و در کنار آن ایستاده‌اند و از مردم لبنان خواست تا با اسرائیل مقابله کنند.

بورکو اوزچلیک، کارشناس خاورمیانه در مؤسسه سلطنتی خدمات متحد، گفت اسرائیل به وضوح در سطوح بسیار حساس و پیامد حزب‌الله نفوذ کرد، شبکه‌های فرماندهی ارشد را با حملات هوایی نابود کرد، ظرفیت ارتباطی و هماهنگی آن را فلج کرد و سازمان را متلاشی کرد. از آنجایی که منطقه طی نزدیک به یک سال درگیری با بزرگترین تهدید تاکنون برای امنیت منطقه مواجه است، چندین ناشناخته وجود دارد، از جمله اینکه حزب الله چگونه ممکن است واکنش نشان دهد.

حسن نصرالله در سال ۱۹۸۲ به حزب الله پیوست، سالی که این گروه توسط اعضای سپاه پاسداران تشکیل شد. او در طول ۳۲ سال رهبری خود، حزب الله را به یک قدرت منطقه ای تبدیل کرد.

ارتش اسرائیل در بیانیه دیگری که در X منتشر شد، گفت حسن نصرالله دیگر نمی‌تواند جهان را به وحشت بیاندازد.

حسن نصرالله رهبر حزب الله توسط اسرائیل به هلاکت رسید
حسن نصرالله رهبر حزب الله توسط اسرائیل به هلاکت رسید

اسرائیل صبح شنبه یک سری حملات هوایی سنگین علیه حزب الله انجام داد. رهبران اسرائیل می گویند که حملات هوایی فزاینده آنها برای جلوگیری از گسترش درگیری به یک جنگ تمام عیار انجام می شود، اما ناظران نگرانند که این امر می تواند نتیجه کاملا معکوس داشته باشد و منطقه را در مسیر یک درگیری گسترده تر قرار می دهد.

در حالی که حزب‌الله و جمهوری اسلامی گام‌های بعدی خود را بررسی می‌کنند و اینکه آیا و چگونه باید تلافی کنند، حلوی ارتش اسرائیل هشدار داد که مرگ حسن نصرالله نشان داد که اسرائیل می‌تواند و به هر کسی که آن را تهدید کند، خواهد رسید.

این پایان ابزارهای جعبه ابزار نیست. پیام ساده است، برای هر کسی که شهروندان اسرائیل را تهدید می کند، ما می دانیم که چگونه به آنها برسیم.

وی ادامه داد پس از مدت‌ها آماده‌سازی بسیاری از قابلیت‌ها برای لبنان، عملیات اجرایی آن را آغاز کرده‌ایم.

ما اکنون با آمادگی دقیق برای گام های بعدی پیش می رویم. در نهایت باز هم تاکید می‌کنم که ما در تمام بخش‌های خود حداکثر آمادگی را حفظ می‌کنیم.

اسرائیل هشدار داده است که اگر حزب الله تمام نیروهای خود را از شمال رودخانه لیتانی در ۱۸ کیلومتری مرز اسرائیل و لبنان خارج نکند، اسرائیل حمله زمینی را آغاز خواهد کرد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا