جدیدترین اخبارجهان

حزب الله دفاع هوایی اسرائیل را برای ضعف بررسی می‌کند

افسر سابق نیروی دریایی: حزب‌الله و جمهوری اسلامی به طور سیستماتیک دفاع هوایی اسرائیل را مطالعه کرده و تاکتیک‌های خود را تطبیق داده‌اند

حزب الله دفاع هوایی اسرائیل را برای ضعف بررسی می کند

افزایش استقرار پهپادهای بدون سرنشین حزب‌الله در حریم هوایی شمال اسرائیل برای افشای آسیب‌پذیری‌ها در سیستم‌های دفاع هوایی این کشور طراحی شده است.

حزب الله دفاع هوایی اسرائیل را برای ضعف بررسی می کند
حزب الله دفاع هوایی اسرائیل را برای ضعف بررسی می کند

ارتش ترور مورد حمایت ایران برای مطالعه و جستجوی نقاط ضعف از نزدیکی خود به اسرائیل استفاده کرده است. آنها پهپادها را در ارتفاعات پایین به پرواز در می‌آورند. آنها را از دره های جنوب لبنان پرتاب می‌کنند تا از سیستم های شناسایی و رهگیری اسرائیل به ویژه گنبد آهنین فرار کند.

حزب الله همچنین به طور سیستماتیک توانایی خود را برای مکان یابی و هدف قرار دادن سامانه های دفاع هوایی اسرائیل تمرین کرده است.

به نظر می‌رسد این تاکتیک اخیر در ۵ آگوست، زمانی که حزب‌الله ویدئویی را منتشر کرد که مدعی بود به یک بخش حسگر یک سیستم ضد پهپاد اسرائیلی، احتمالاً با یک کوادکوپتر انفجاری، ضربه زده، نشان داده است.

ایال پینکو، محقق مرکز مطالعات استراتژیک بگین سادات در دانشگاه بار-ایلان در رامات گان و کارشناس اطلاعات، سایبری و امنیت ملی، گفت که حزب الله، همراه با جمهوری اسلامی و حماس، مطالعه سیستماتیک و تطبیق با قابلیت‌های دفاع هوایی اسرائیل در طول سال‌ها را انجام داده‌اند.

پینکو که به عنوان افسر ارشد در بخش اطلاعات نیروی دریایی اسرائیل و همچنین در یک سازمان اطلاعاتی اضافی خدمت می‌کرد، گفت سال‌های زیادی است که حزب‌الله، جمهوری اسلامی و حماس در مورد توانایی‌های دفاع هوایی اسرائیل و بهبود توانایی‌های خود تمرین می‌کنند.

این در مورد سیستم های موشکی بالستیک، موشک های کروز و پهپادهای آنها صادق است. آنها شلیک می کنند و نحوه واکنش ما را آزمایش می کنند. آنها می دانند که چگونه به مناطق مختلف شلیک کنند و واکنش های ما را مشاهده می کنند.

پینکو خاطرنشان کرد که درگیری های جاری باعث شده است که حزب الله این تاکتیک ها را تشدید کند.  وی افزود علیرغم ارتقای مستمر سیستم‌های دفاع هوایی اسرائیل، همیشه مسابقه بین دفاع و حمله وجود دارد و برنده کسی است که زودتر به‌روزرسانی شود.

حزب الله دفاع هوایی اسرائیل را برای ضعف بررسی می کند
حزب الله دفاع هوایی اسرائیل را برای ضعف بررسی می کند

علاوه بر گنبد آهنین برای مقابله با تهدید پهپادها از لبنان، توپ رهگیری لیزری پرتو آهن ساخت سامانه‌های دفاع پیشرفته رافائل نیز در ماه‌های آینده عملیاتی می‌شود.

گزارش‌هایی مبنی بر آزمایش توپ‌های ولکان هدایت‌شونده توسط رادار توسط ارتش اسرائیل منتشر شده است و دیفنس نیوز در تاریخ ۲۹ نوشت که توپ M61 ولکان که می‌تواند حدود ۶۰۰۰ گلوله در دقیقه شلیک کند و بر روی نفربرهای زرهی نصب شود.

تهدید در حال تحول ناشی از پهپادهای حزب الله بر چالش هایی که اسرائیل برای حفظ برتری هوایی دیرینه خود با آن روبه رو است، تاکید می کند.

محدودیت های برتری هوایی اسرائیل

سرتیپ ژنرال اران اورتال، محقق ارشد مرکز مطالعات استراتژیک بگین سادات و فرمانده سابق مرکز دادو ارتش اسرائیل برای تفکر چند رشته‌ای نظامی، مقاله‌ای را با بریگ نوشت. ژنرال ران کوچاو، فرمانده سابق آرایه دفاع هوایی نیروی هوایی ارتش، در ۲۲ ژوئیه منتشر شد و استدلال کرد که درگیری فعلی محدودیت های برتری هوایی اسرائیل را برجسته کرده است، به ویژه در آنچه آنها آسمان های پایین می نامند. فضای هوایی که در آن پهپادهای کوچک و در ارتفاع کم کار می کنند.

این روزنامه تاکید می‌کند جنگ کنونی و حملات پهپادهای حزب‌الله نشان داده است که برتری هوایی اسرائیل به لایه آسمان‌های پست گسترش نمی‌یابد. بدیهی است که دشمن خود سامانه‌های پدافند هوایی را هدف قرار می‌دهد.

اورتال و کوچاو تاکید می کنند که در حالی که تشکیلات دفاعی اسرائیل در حال توسعه راه حل های مختلف برای این چالش است، توسعه فناوری و تدارکات به تنهایی کافی نخواهد بود.

آنها نوشتند فرض‌های اساسی که بر اساس آن پدافند هوایی تکامل یافته است، تضعیف شده است. پدافند هوایی نیاز به سازماندهی مجدد دارد با این درک که اجزای آن اولین اهداف دشمن خواهند بود و دفاع از نیروهای خط مقدم به سازمان، فرماندهی، کنترل و منابع متفاوتی نسبت به دفاع از جبهه داخلی نیاز دارد.

اورتال و کوچاو خواستار ایجاد یک آرایه دفاع هوایی تاکتیکی جدید برای جبهه شمالی شدند که ماهیت آن مشابه واحدهای ضد هوایی قدیمی بود که ارتش اسرائیل قبلاً آنها را تعطیل کرده بود.

حزب الله دفاع هوایی اسرائیل را برای ضعف بررسی می کند
حزب الله دفاع هوایی اسرائیل را برای ضعف بررسی می کند

اورتال و کوچاو مشاهده کردند که به تدریج لایه جدیدی از تهدید ایجاد شده است وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین که کوچک هستند، امضای راداری پایینی دارند، ارزان هستند و تعدادشان زیاد است. دنیای پهپادها و وسایل پرنده مختلف، فرض اصلی برتری مطلق هوایی را به کلی تغییر داده است.

در حالی که نیروی هوایی اسرائیل همچنان بر آسمان خاورمیانه تسلط دارد، زیر دماغه جت های جنگنده پیشرفته، یک لایه هوایی جدید تشکیل شده است آسمان های پست و افزودند که اینجاست که دشمنان روزنه ای پیدا کرده اند.

اورتال، در مقاله جداگانه‌ای که در ۲۷ می منتشر شد، هشدار داد که جنگ فرسایشی جاری در شمال نه تنها یک سری مبادلات تلافی جویانه نیست، بلکه هر دو طرف تلاش می‌کنند برای یک درگیری سرنوشت‌ساز احتمالی دست برتر را به دست آورند.

جنگ فرسایشی در شمال فقط یک سیستم معادلات پاسخ نیست. این همچنین یک مسابقه یادگیری و آماده سازی برای کارزاری است که در آن هر دو طرف تلاش خواهند کرد تا نیروهای نظامی دشمن را شکست دهند. اورتال تاکید کرد که حزب الله از این تبادلات برای اطلاع از عملکرد سامانه های دفاع هوایی اسرائیل و شناسایی نقاط ضعف استفاده می کند.

اورتال خاطرنشان کرد محبوب ترین هدف حزب الله، پایگاه کنترل هوایی در مرون است. این تاسیسات حیاتی، از جمله برای آرایه پدافند هوایی، ده ها بار با استفاده از روش های مختلف مورد حمله قرار گرفته است.

اورتال گفت ارتش اسرائیل بر آسیب محدود و موفقیت نسبی رهگیری راکت ها و حفاظت از تاسیسات تمرکز می کند، اما دشمن ممکن است این را به عنوان یک آزمایش مداوم برای آزمایش عملکرد گنبد آهنین ببیند.

حزب الله همچنین از چنین حملاتی برای تمرین توانایی خود در شلیک ترکیبی از پهپاد، راکت و موشک های ضد تانک برای غلبه بر پدافند هوایی و هدف قرار دادن اهداف استفاده می کند.

استفاده گروه تروریستی لبنانی از پهپادها فقط برای جمع آوری اطلاعات یا حمله به اهداف ایزوله نیست. اورتال هشدار داد که این بخشی از یک استراتژی گسترده تر برای آزمایش و غلبه بر پدافند هوایی اسرائیل است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا